2020-01-28, 20:18
Medlem
Hoppas tråden ligger rätt.

Jag håller på och förbereda att flytta hemifrån och kollar nu elavtal. Jag ska bo ensam och lägenheten är 35 kvadratmeter. Lägenheten är hyresrätt. Men nu kan jag inte skillnaden mellan rörligt och fast elpris. Vilken är den mest vanliga?
Citera
2020-01-28, 20:22
Medlem
RyanBroslings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc

Jag håller på och förbereda att flytta hemifrån och kollar nu elavtal. Jag ska bo ensam och lägenheten är 35 kvadratmeter. Men nu kan jag inte skillnaden mellan rörligt och fast elpris. Vilken är den mest vanliga?

jag själv köper min el från ett bolag som påstår sig sälja det till inköpspris (grön energi dessutom). har samma storlek på boende som du ~39kvm, kostar ca ~100:-/mån + nätavgift. kolla runt med lokala elbolag.
Citera
2020-01-28, 20:24
Medlem
Hybrics avatar
Flyttade hemifrån för 2 månader sen ungefär, valde vattenfall rörligt och bor på 36kvm.. Ligger på ungefär 230 kr i månaden.

Edit: Årsavgiften är dryga 560kr. Jag skulle definitivt välja rörligt om jag var du!
Senast redigerad av Hybric 2020-01-28 kl. 20:28.
Citera
2020-01-28, 20:28
Medlem
Turist i tidens avatar
Den stora delen av fakturan är fasta avgifter, nätavgifterna och skatter. Har du elvärme kan det vara tryggare med fast pris. Annars, kör rörligt.
Citera
2020-01-28, 20:32
Medlem
Revejs avatar
Kan det verkligen stämma?
Att Eon tar 85 öre kWh?
När Göteborg Energi ligger på 40 öre..
Vattenfall 50. Och så vidare..

Vad är så magiskt med Eons el, eller missar jag något?
Citera
2020-01-28, 21:07
Medlem
321js avatar
https://www.elskling.se/

https://www.energimarknadsbyran.se/e...orligt-elpris/

Under de senaste åren har det statistiskt oftast varit mest lönsamt med ett rörligt pris jämfört med ett avtal med fast pris med bindningstiden 3 år. Dock har det vid nästan hälften av alla tillfällen sedan januari 2004 varit lägre kostnad med ett avtal med fast pris i 3 år i stället för ett avtal med rörligt pris.
Citera
2020-01-28, 21:30
Medlem
Verkligen skit samma på en liten lägenhet. Det handlar om någon 10-krona per månad vad du väljer. Fast tar man om man vill undvika stora svängningar, och det får man inte med låg förbrukning från 35m3 lägenhet. Kör på samma bolag som nätägaren, då blir det bara 1 faktura per månad.
Citera
2020-01-28, 21:59
Medlem
Elpris under en krona låter som säljsnack. Elöverföring, energiskatt, elpris, spotpåslag, elcertifieringskostnad och moms. Bara att tugga i sig.
Citera
2020-01-28, 22:11
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:

Jag håller på och förbereda att flytta hemifrån och kollar nu elavtal. Jag ska bo ensam och lägenheten är 35 kvadratmeter. Lägenheten är hyresrätt. Men nu kan jag inte skillnaden mellan rörligt och fast elpris. Vilken är den mest vanliga?

I en lägenhet spelar det egentligen ingen roll. Den stora kostnaden är oftast nätavgiften, och den kan du inte påverka.

Men namnet säger väl allt? Fast, du har ett fast pris under avtalsperioden. Rörligt så varierar priset från timme till timme.
Citera
2020-01-28, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
I en lägenhet spelar det egentligen ingen roll. Den stora kostnaden är oftast nätavgiften, och den kan du inte påverka.

Men namnet säger väl allt? Fast, du har ett fast pris under avtalsperioden. Rörligt så varierar priset från timme till timme.

Rörligt brukar snittas över en månad. Timpris är en tredje sorts pris men det brukar man inte kunna få i lägenhet (och det är egentligen bara bra om man har elbil eller annan storslukare som man kan använda på natten).
Citera
2020-01-28, 23:19
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

(FB) Den stora och sammanfogade tråden för frågor om elförbrukning och priser
Citera
2020-01-29, 07:28
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Rörligt brukar snittas över en månad. Timpris är en tredje sorts pris men det brukar man inte kunna få i lägenhet (och det är egentligen bara bra om man har elbil eller annan storslukare som man kan använda på natten).

Jo, visst är det så. Men det är ju timtaxan som ligger bakom det i underlaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in