2025-01-17, 20:49
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
"Personliga anekdoter". Du menar samma gamla skvaller om och runt åkarna som han redan dragit femtielva gånger. "Oförväntad fakta". Du menar totalt meningslös statistik som har noll betydelse och absolut inte ska droppas var och varannan minut i sändning. "Kemi". Du menar detta infantila flamsandet som får Brännholm att framstå som en efterbliven tönt.

Sorry men Niklas är vida överlägsen Ola i skicklighet och proffsig kommentering.
Men Niklas Nord är rätt jäkla tråkig ändå
Citera
2025-01-17, 20:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask

Ja du det krävs inte mycket för att konstatera att Ola går före Nord, även om smaken är som baken.

Tystnaden som uppstår-speciellt i slutet av sändningarna när Nord inte har sina givna konstateranden att gå på-den obekväma tystnaden som uppstår mellan honom och Björn går ju att ta på. Folk måste förstå-man måste kunna sväva iväg lite-släppa manuset och gå på fingertoppskänsla-bjuda till lite- för att leverera toppklassig sändningsunderhållning. Där går det inte att jämföra med Ola och Björns samklang-det är inte en åsikt. Det är ren fakta och handlar om kemi. Än mer tydlig blir den avsaknaden av känslan denna helgen när Ola är borta.
Senast redigerad av Hallekis 2025-01-17 kl. 21:00.
Citera
2025-01-17, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallekis
Tycker det är märkligt att folk hyllar Nord (i samma veva helt oförstående till all skit som riktas mot Ola) som man gör här inne? Det är rabblande av fakta och givna konstateranden som om man både saknar ögon och hörsel. Helt givna saker sitter han och drar om efter vartannat. Herregud, det har gått en helg och man känner direkt att Ola saknas. Den där avslappnade härliga gemytliga känslan som infinner sig när han och Björn verkligen sätter igång och levererar i samklang. Ola har känsla, Ola har skönt hålligång och sändningarna med Björn är så jävla roliga och ta del av. Björn tar ju utan tvekan två-tre steg tillbaka när han sänder med Nord och den där långa tystnaden mellan de två till och från-njae, jag kan inte förstå hur man tycker detta är bra eller för den delen underhållande sändningar. Fyfan vad man saknar Ola efter den här helgen.
Nord är inte speciellt bra men Ola är en idiot. Sociapten Ferry gör sig subtilt lustig över honom varje sändning
Citera
2025-01-18, 01:15
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Har du hört att om det är någon gång man ska bomma i en masstart så är det vid första skyttet för fältet trycks ihop sen när det blir ett långt led av åkare som kommer ur straffrundan?

Å fan. Det hade jag ingeeeen aning om.

Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask

Rätt färglös ja men ändå mil bättre än Ola.
Citera
2025-01-18, 01:29
Medlem
MuscleSharks avatar
Är Bränholm och Nord verkligen så dåliga?
Om man jämför med David Ekholm och den andra som kommenterade Skidskyttet en gång i tiden på TV4 så är dessa två herrar betydligt bättre. Bättre en Vacchi också för en delen. Håller ni inte med?
Citera
2025-01-18, 03:58
Medlem
patajavels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Är Bränholm och Nord verkligen så dåliga?
Om man jämför med David Ekholm och den andra som kommenterade Skidskyttet en gång i tiden på TV4 så är dessa två herrar betydligt bättre. Bättre en Vacchi också för en delen. Håller ni inte med?

Nord är okej. Han är inte så störig utan gör sitt jobb. Ola tjatar i ett, säger exakt samma sak varje lopp, sitter och gissar om allt hela tiden.
Otroligt töntig och allmänt jobbig.

Står inte ut med honom. Brukar stänga av ljudet för det mesta nu för tiden när han sitter där och skvallrar om olika släktband.
Citera
2025-01-18, 11:27
Medlem
I Norge har nå Nrk skaffet seg rettighetene til alle skirenn i Norge frem til 2030.
Det synes jeg er bra.

https://www.nrk.no/norge/nrk-far-rettigheter-til-alle-skirenn-i-norge-fram-til-2030-1.17212441
Citera
2025-01-18, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
I Norge har nå Nrk skaffet seg rettighetene til alle skirenn i Norge frem til 2030.
Det synes jeg er bra.

https://www.nrk.no/norge/nrk-far-rettigheter-til-alle-skirenn-i-norge-fram-til-2030-1.17212441

Härligt Norge!
Citera
2025-01-18, 12:45
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillardisk
Jag beklagar på förhand, men jag bara måste lägga ut texten om något som irriterar mig alltmer för varje sändning och som nu börjar bli outhärdligt: Att Peter Jidhe är så sjukt jävla URUSEL på sitt jobb. Kan inte för mitt liv förstå att han fått den stora roll han har i dessa sändningar. Finns det någon som tycker han är bra? Geniun fråga, jag undrar verkligen. Eller är han med bara för att han är känd och lite folkkär sedan gammalt?

Så mycket PJ säger blir oerhört cringe, pinsamt och märkligt. Jag sitter med skämskudden redo varje gång han får ordet. Idag togs det ju dessutom till en ny nivå av pinsamhet när de satt honom på att intervjua åkarna. Det är uppenbart att PJ aspirerar på att vara en lite annorlunda sportjournalist som "kommer idrottarna in på livet", blir personlig, och försöker ställa "unika", egensinnigt formulerade, djupa frågor. Men i praktiken översätts detta till intervjufrågor som "jag ser att det är väldigt ledsna ögon som tittar på mig just nu.. 🥴" (intervjun med Calle idag om jag minns rätt). Wtf liksom. Eller intervjufrågor som tangerar rena förolämpningar, typ "hur kändes det här i din gamla, slitna kropp?" (fritt parafraseat ur minnet från dagens sändning). Det blir så sjukt udda och generande när han håller på sådär. Han tar liksom vanliga, vettiga intervjufrågor och försöker ställa dem på sitt "eget unika sätt" - men det faller helt platt och låter bara för krystat och konstigt.

PJ försöker uppenbarligen ta en roll enl ovan som han inte alls bottnar i eller har fallenhet för. Ytterligare spontant exempel från dagen är inledningen på segerintervjun med Diggins: "Ööh öh, in ice hockey they say play against one goal when, Ööh, one team is superior and when I look at the stats here we said "wow what a race" what do you say? "... Diggins typ: 🥴🤔⁉️, innan hon fattar vad han svamlar om (och ger ändå ett fint svar vilket hedrar henne) . Oerhört plågsamt att bevittna.

PJs kanske vanligare roll som en lite mer övergripande programledare för sändningarna kan han inte heller hantera. När de t ex byter ämne, eller när sändningen börjar/slutar, försöker han ofta säga något sammanfattande som ska ge en lite svulstig och "episk" känsla. Även här försöker han uttrycka sig lite speciellt och eget, genom att tex kasta om ordföljden, eller göra en "kul" övergång till det nya samtalsämnet. Men även detta faller helt platt, låter onaturligt och blir oftast pinsamt och märkligt. Han stakar sig på orden och använder oklara konstiga uttryck som inte finns. Och lika ofta känns det som man lyssnar på en trögfattad dyslektiker som är försöker läsa från en teleprompter men inte riktigt hänger med. Det blir antingen generande banalt, eller en rörig ordsallad utan röd tråd. Tyvärr är jag övertygad om att PJ själv tror det låter mäktigt och episkt, och att hans sägningar kommer bli klassiker som vevas i nästa års sportkrönika på nyårsafton.

Givetvis överdriver jag lite för att få fram min poäng. Visst gör PJ emellanåt habila/ok insatser som man inte reagerar särskilt på. Överlag tycker jag dock klasskillnaden mellan PJ och i stort sett alla de andra programledarna/experterna är brutal, både retoriskt och innehållet i det de säger. Och då har vi inte ens nämnt att PJ (trots att han väl vart involverad i världscupssändningarna bra länge nu) verkar ha en högst basal kunskap om själva idrotten och åkarna. Kommer nu bara på exemplet (som inte är perfekt kanske) från TDS när han stod med Teodor P - "Av oss två som står här och pratar är det faktiskt en av oss som åkt sista etappen i Tour de ski, uppför Alpe Cermis, ta oss igenom hur det är Teodor!"... Varpå TP får förklara att han ju faktiskt aldrig åkt det loppet... Ridå och ytterligare en stel och pinsam situation skapad av mr PJ.

Det skulle kännas bra i min själ om någon annan som också känner såhär för PJ, eller iaf förstår vad jag menar. Jag börjar uppenbarligen bli lite knäpp på honom att döma av den här långa utläggningen, men jag behövde nog få lite utlopp bara 😁 Förhoppningsvis kan jag släppa irritationen lite nu när jag skrivit av mig. Jag tror jag är känsligare än gemene man för cringeiga sociala situationer, och det är väl därför jag har extra svårt för PJ. Om någon håller med (eller har en helt annan åsikt) så dela jättegärna med dig! Känner mig lite ensam i min enorma frustration över denne man som tar plats i sändningarna vecka ut och vecka in, år efter år. Vad tycker ni om Peter Jihdes insatser?

Hoppas ni har en fantastisk fredagskväll!Skål och hej! 🍻
Ja. Peter Jidhe har hybris. Han vill vara unik, ta sig själv till en ny, högre rekordnivå. Han vill vara Hyland och Zachrisson på samma gång, en personlig touch och bättre än någon nånsin varit med om till nu. Han tar sig själv på större allvar än idrotten.
Jidhe är en traktorkrasch i slowmotion.
Citera
2025-01-18, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallekis
Tycker det är märkligt att folk hyllar Nord (i samma veva helt oförstående till all skit som riktas mot Ola) som man gör här inne? Det är rabblande av fakta och givna konstateranden som om man både saknar ögon och hörsel. Helt givna saker sitter han och drar om efter vartannat. Herregud, det har gått en helg och man känner direkt att Ola saknas. Den där avslappnade härliga gemytliga känslan som infinner sig när han och Björn verkligen sätter igång och levererar i samklang. Ola har känsla, Ola har skönt hålligång och sändningarna med Björn är så jävla roliga och ta del av. Björn tar ju utan tvekan två-tre steg tillbaka när han sänder med Nord och den där långa tystnaden mellan de två till och från-njae, jag kan inte förstå hur man tycker detta är bra eller för den delen underhållande sändningar. Fyfan vad man saknar Ola efter den här helgen.

Till skillnad från Bränholm sätter sig Nord inte i centrum. Han vet sin roll (utan att för den delen vara fantastisk), medan Ola tror att han är en legendarisk kommentator, vilket han är mil ifrån att vara, och aldrig heller kommer att bli.
Citera
2025-01-18, 14:55
Medlem
ruckaalis avatar
Dåligt att skidskyttet och längden går samtidigt.
Citera
2025-01-18, 18:56
Medlem
HerrGickhans avatar
PF i Viaplay har slagit nytt personligt rekord i att använda »tydligt«. Varför kan han inte alternera med synonymen »klart«?

---

I SVT har de hakat upp sig på att Elvira är »i form« och alternerar bara med att hon är »i kanonform«. Dessvärre verkar de tro att hon sysslar med längdåkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in