2025-01-17, 20:45
  #229
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Problemet med valla är att det är svårt att hitta en referens att jämföra med.

Det som jag reagerar på är Ebba har presterat sämre sedan och under tds och Frida gjorde heller inte så bra ifrån sig idag.

Å andra sidan presterar Moa Ilar riktigt bra i år och Frida har varit skadad.

Verkar vara framför allt Ebba som presterar betydligt sämre.

Fast man blir så klart misstänksam när man experimenterat med ny valla.
Moa Ilar och Anger har kört med fabriksskidor.
2025-01-17, 20:57
  #230
Medlem
Jag beklagar på förhand, men jag bara måste lägga ut texten om något som irriterar mig alltmer för varje sändning och som nu börjar bli outhärdligt: Att Peter Jidhe är så sjukt jävla URUSEL på sitt jobb. Kan inte för mitt liv förstå att han fått den stora roll han har i dessa sändningar. Finns det någon som tycker han är bra? Geniun fråga, jag undrar verkligen. Eller är han med bara för att han är känd och lite folkkär sedan gammalt?

Så mycket PJ säger blir oerhört cringe, pinsamt och märkligt. Jag sitter med skämskudden redo varje gång han får ordet. Idag togs det ju dessutom till en ny nivå av pinsamhet när de satt honom på att intervjua åkarna. Det är uppenbart att PJ aspirerar på att vara en lite annorlunda sportjournalist som "kommer idrottarna in på livet", blir personlig, och försöker ställa "unika", egensinnigt formulerade, djupa frågor. Men i praktiken översätts detta till intervjufrågor som "jag ser att det är väldigt ledsna ögon som tittar på mig just nu.. 🥴" (intervjun med Calle idag om jag minns rätt). Wtf liksom. Eller intervjufrågor som tangerar rena förolämpningar, typ "hur kändes det här i din gamla, slitna kropp?" (fritt parafraseat ur minnet från dagens sändning). Det blir så sjukt udda och generande när han håller på sådär. Han tar liksom vanliga, vettiga intervjufrågor och försöker ställa dem på sitt "eget unika sätt" - men det faller helt platt och låter bara för krystat och konstigt.

PJ försöker uppenbarligen ta en roll enl ovan som han inte alls bottnar i eller har fallenhet för. Ytterligare spontant exempel från dagen är inledningen på segerintervjun med Diggins: "Ööh öh, in ice hockey they say play against one goal when, Ööh, one team is superior and when I look at the stats here we said "wow what a race" what do you say? "... Diggins typ: 🥴🤔⁉️, innan hon fattar vad han svamlar om (och ger ändå ett fint svar vilket hedrar henne) . Oerhört plågsamt att bevittna.

PJs kanske vanligare roll som en lite mer övergripande programledare för sändningarna kan han inte heller hantera. När de t ex byter ämne, eller när sändningen börjar/slutar, försöker han ofta säga något sammanfattande som ska ge en lite svulstig och "episk" känsla. Även här försöker han uttrycka sig lite speciellt och eget, genom att tex kasta om ordföljden, eller göra en "kul" övergång till det nya samtalsämnet. Men även detta faller helt platt, låter onaturligt och blir oftast pinsamt och märkligt. Han stakar sig på orden och använder oklara konstiga uttryck som inte finns. Och lika ofta känns det som man lyssnar på en trögfattad dyslektiker som är försöker läsa från en teleprompter men inte riktigt hänger med. Det blir antingen generande banalt, eller en rörig ordsallad utan röd tråd. Tyvärr är jag övertygad om att PJ själv tror det låter mäktigt och episkt, och att hans sägningar kommer bli klassiker som vevas i nästa års sportkrönika på nyårsafton.

Givetvis överdriver jag lite för att få fram min poäng. Visst gör PJ emellanåt habila/ok insatser som man inte reagerar särskilt på. Överlag tycker jag dock klasskillnaden mellan PJ och i stort sett alla de andra programledarna/experterna är brutal, både retoriskt och innehållet i det de säger. Och då har vi inte ens nämnt att PJ (trots att han väl vart involverad i världscupssändningarna bra länge nu) verkar ha en högst basal kunskap om själva idrotten och åkarna. Kommer nu bara på exemplet (som inte är perfekt kanske) från TDS när han stod med Teodor P - "Av oss två som står här och pratar är det faktiskt en av oss som åkt sista etappen i Tour de ski, uppför Alpe Cermis, ta oss igenom hur det är Teodor!"... Varpå TP får förklara att han ju faktiskt aldrig åkt det loppet... Ridå och ytterligare en stel och pinsam situation skapad av mr PJ.

Det skulle kännas bra i min själ om någon annan som också känner såhär för PJ, eller iaf förstår vad jag menar. Jag börjar uppenbarligen bli lite knäpp på honom att döma av den här långa utläggningen, men jag behövde nog få lite utlopp bara 😁 Förhoppningsvis kan jag släppa irritationen lite nu när jag skrivit av mig. Jag tror jag är känsligare än gemene man för cringeiga sociala situationer, och det är väl därför jag har extra svårt för PJ. Om någon håller med (eller har en helt annan åsikt) så dela jättegärna med dig! Känner mig lite ensam i min enorma frustration över denne man som tar plats i sändningarna vecka ut och vecka in, år efter år. Vad tycker ni om Peter Jihdes insatser?

Hoppas ni har en fantastisk fredagskväll!Skål och hej! 🍻
2025-01-17, 21:09
  #231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Moa Ilar och Anger har kört med fabriksskidor.
Aha, det stärker i så fall vallningsteorin.
2025-01-17, 21:11
  #232
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Märta håller ju aldrig känns det som när det blir för hård öppning är min känsla

Någon gång så.
Björn Dähhle var likadan i ungdomen.
2025-01-17, 21:13
  #233
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillardisk
Jag beklagar på förhand, men jag bara måste lägga ut texten om något som irriterar mig alltmer för varje sändning och som nu börjar bli outhärdligt: Att Peter Jidhe är så sjukt jävla URUSEL på sitt jobb. Kan inte för mitt liv förstå att han fått den stora roll han har i dessa sändningar. Finns det någon som tycker han är bra? Geniun fråga, jag undrar verkligen. Eller är han med bara för att han är känd och lite folkkär sedan gammalt?

Så mycket PJ säger blir oerhört cringe, pinsamt och märkligt. Jag sitter med skämskudden redo varje gång han får ordet. Idag togs det ju dessutom till en ny nivå av pinsamhet när de satt honom på att intervjua åkarna. Det är uppenbart att PJ aspirerar på att vara en lite annorlunda sportjournalist som "kommer idrottarna in på livet", blir personlig, och försöker ställa "unika", egensinnigt formulerade, djupa frågor. Men i praktiken översätts detta till intervjufrågor som "jag ser att det är väldigt ledsna ögon som tittar på mig just nu.. 🥴" (intervjun med Calle idag om jag minns rätt). Wtf liksom. Eller intervjufrågor som tangerar rena förolämpningar, typ "hur kändes det här i din gamla, slitna kropp?" (fritt parafraseat ur minnet från dagens sändning). Det blir så sjukt udda och generande när han håller på sådär. Han tar liksom vanliga, vettiga intervjufrågor och försöker ställa dem på sitt "eget unika sätt" - men det faller helt platt och låter bara för krystat och konstigt.

PJ försöker uppenbarligen ta en roll enl ovan som han inte alls bottnar i eller har fallenhet för. Ytterligare spontant exempel från dagen är inledningen på segerintervjun med Diggins: "Ööh öh, in ice hockey they say play against one goal when, Ööh, one team is superior and when I look at the stats here we said "wow what a race" what do you say? "... Diggins typ: 🥴🤔⁉️, innan hon fattar vad han svamlar om (och ger ändå ett fint svar vilket hedrar henne) . Oerhört plågsamt att bevittna.

PJs kanske vanligare roll som en lite mer övergripande programledare för sändningarna kan han inte heller hantera. När de t ex byter ämne, eller när sändningen börjar/slutar, försöker han ofta säga något sammanfattande som ska ge en lite svulstig och "episk" känsla. Även här försöker han uttrycka sig lite speciellt och eget, genom att tex kasta om ordföljden, eller göra en "kul" övergång till det nya samtalsämnet. Men även detta faller helt platt, låter onaturligt och blir oftast pinsamt och märkligt. Han stakar sig på orden och använder oklara konstiga uttryck som inte finns. Och lika ofta känns det som man lyssnar på en trögfattad dyslektiker som är försöker läsa från en teleprompter men inte riktigt hänger med. Det blir antingen generande banalt, eller en rörig ordsallad utan röd tråd. Tyvärr är jag övertygad om att PJ själv tror det låter mäktigt och episkt, och att hans sägningar kommer bli klassiker som vevas i nästa års sportkrönika på nyårsafton.

Givetvis överdriver jag lite för att få fram min poäng. Visst gör PJ emellanåt habila/ok insatser som man inte reagerar särskilt på. Överlag tycker jag dock klasskillnaden mellan PJ och i stort sett alla de andra programledarna/experterna är brutal, både retoriskt och innehållet i det de säger. Och då har vi inte ens nämnt att PJ (trots att han väl vart involverad i världscupssändningarna bra länge nu) verkar ha en högst basal kunskap om själva idrotten och åkarna. Kommer nu bara på exemplet (som inte är perfekt kanske) från TDS när han stod med Teodor P - "Av oss två som står här och pratar är det faktiskt en av oss som åkt sista etappen i Tour de ski, uppför Alpe Cermis, ta oss igenom hur det är Teodor!"... Varpå TP får förklara att han ju faktiskt aldrig åkt det loppet... Ridå och ytterligare en stel och pinsam situation skapad av mr PJ.

Det skulle kännas bra i min själ om någon annan som också känner såhär för PJ, eller iaf förstår vad jag menar. Jag börjar uppenbarligen bli lite knäpp på honom att döma av den här långa utläggningen, men jag behövde nog få lite utlopp bara 😁 Förhoppningsvis kan jag släppa irritationen lite nu när jag skrivit av mig. Jag tror jag är känsligare än gemene man för cringeiga sociala situationer, och det är väl därför jag har extra svårt för PJ. Om någon håller med (eller har en helt annan åsikt) så dela jättegärna med dig! Känner mig lite ensam i min enorma frustration över denne man som tar plats i sändningarna vecka ut och vecka in, år efter år. Vad tycker ni om Peter Jihdes insatser?

Hoppas ni har en fantastisk fredagskväll!Skål och hej! 🍻

Jag håller med fullständigt. Han försöker vara unik och känslosam på nåt obehagligt sätt.
Som det han sa till Klaebo efter vinsten i Tour de Skii;
”Man ser att det lyser i dina ögon nu. Jag kan se det från det här avståndet”

Klaebo dog en liten stund innan han svarade nåt. Själv ville man sjunka genom soffan å alla svenskars vägnar.
2025-01-17, 21:13
  #234
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jaggillardisk
Jag beklagar på förhand, men jag bara måste lägga ut texten om något som irriterar mig alltmer för varje sändning och som nu börjar bli outhärdligt: Att Peter Jidhe är så sjukt jävla URUSEL på sitt jobb. Kan inte för mitt liv förstå att han fått den stora roll han har i dessa sändningar. Finns det någon som tycker han är bra? Geniun fråga, jag undrar verkligen. Eller är han med bara för att han är känd och lite folkkär sedan gammalt?

Så mycket PJ säger blir oerhört cringe, pinsamt och märkligt. Jag sitter med skämskudden redo varje gång han får ordet. Idag togs det ju dessutom till en ny nivå av pinsamhet när de satt honom på att intervjua åkarna. Det är uppenbart att PJ aspirerar på att vara en lite annorlunda sportjournalist som "kommer idrottarna in på livet", blir personlig, och försöker ställa "unika", egensinnigt formulerade, djupa frågor. Men i praktiken översätts detta till intervjufrågor som "jag ser att det är väldigt ledsna ögon som tittar på mig just nu.. 🥴" (intervjun med Calle idag om jag minns rätt). Wtf liksom. Eller intervjufrågor som tangerar rena förolämpningar, typ "hur kändes det här i din gamla, slitna kropp?" (fritt parafraseat ur minnet från dagens sändning). Det blir så sjukt udda och generande när han håller på sådär. Han tar liksom vanliga, vettiga intervjufrågor och försöker ställa dem på sitt "eget unika sätt" - men det faller helt platt och låter bara för krystat och konstigt.

PJ försöker uppenbarligen ta en roll enl ovan som han inte alls bottnar i eller har fallenhet för. Ytterligare spontant exempel från dagen är inledningen på segerintervjun med Diggins: "Ööh öh, in ice hockey they say play against one goal when, Ööh, one team is superior and when I look at the stats here we said "wow what a race" what do you say? "... Diggins typ: 🥴🤔⁉️, innan hon fattar vad han svamlar om (och ger ändå ett fint svar vilket hedrar henne) . Oerhört plågsamt att bevittna.

PJs kanske vanligare roll som en lite mer övergripande programledare för sändningarna kan han inte heller hantera. När de t ex byter ämne, eller när sändningen börjar/slutar, försöker han ofta säga något sammanfattande som ska ge en lite svulstig och "episk" känsla. Även här försöker han uttrycka sig lite speciellt och eget, genom att tex kasta om ordföljden, eller göra en "kul" övergång till det nya samtalsämnet. Men även detta faller helt platt, låter onaturligt och blir oftast pinsamt och märkligt. Han stakar sig på orden och använder oklara konstiga uttryck som inte finns. Och lika ofta känns det som man lyssnar på en trögfattad dyslektiker som är försöker läsa från en teleprompter men inte riktigt hänger med. Det blir antingen generande banalt, eller en rörig ordsallad utan röd tråd. Tyvärr är jag övertygad om att PJ själv tror det låter mäktigt och episkt, och att hans sägningar kommer bli klassiker som vevas i nästa års sportkrönika på nyårsafton.

Givetvis överdriver jag lite för att få fram min poäng. Visst gör PJ emellanåt habila/ok insatser som man inte reagerar särskilt på. Överlag tycker jag dock klasskillnaden mellan PJ och i stort sett alla de andra programledarna/experterna är brutal, både retoriskt och innehållet i det de säger. Och då har vi inte ens nämnt att PJ (trots att han väl vart involverad i världscupssändningarna bra länge nu) verkar ha en högst basal kunskap om själva idrotten och åkarna. Kommer nu bara på exemplet (som inte är perfekt kanske) från TDS när han stod med Teodor P - "Av oss två som står här och pratar är det faktiskt en av oss som åkt sista etappen i Tour de ski, uppför Alpe Cermis, ta oss igenom hur det är Teodor!"... Varpå TP får förklara att han ju faktiskt aldrig åkt det loppet... Ridå och ytterligare en stel och pinsam situation skapad av mr PJ.

Det skulle kännas bra i min själ om någon annan som också känner såhär för PJ, eller iaf förstår vad jag menar. Jag börjar uppenbarligen bli lite knäpp på honom att döma av den här långa utläggningen, men jag behövde nog få lite utlopp bara 😁 Förhoppningsvis kan jag släppa irritationen lite nu när jag skrivit av mig. Jag tror jag är känsligare än gemene man för cringeiga sociala situationer, och det är väl därför jag har extra svårt för PJ. Om någon håller med (eller har en helt annan åsikt) så dela jättegärna med dig! Känner mig lite ensam i min enorma frustration över denne man som tar plats i sändningarna vecka ut och vecka in, år efter år. Vad tycker ni om Peter Jihdes insatser?

Hoppas ni har en fantastisk fredagskväll!Skål och hej! 🍻


Sjukt bra text men tycker du ska lägga in den i en egen tråd. Anledning? Den kommer inte ut i ljuset (alla FB-läsare går inte in på vintersportsforumet) på samma sätt och kommer inte få rätt vigd uppmärksamhet på samma sätt som när den är inbakad här i deltävlingstråden. Hör mig rätt, bara ett förslag men är helt enig i kritiken och tycker att fler ska få uppmärksamma den. Någon flitig jäkel kanske kan få för sig att maila din text rakt av till Aftonbladet, Viaplay, osv. fler medier, uppmärksamma problemet helt enkelt och vips kanske du fått som du vill och personen ifråga är borta inför nästa säsong. Det är många som delat dina synpunkter genom åren, att han är totalt malplacerad.

Det är en nitisk jävel det handlar om och tror inte han försvinner från rutan bara sådär. men om fler höjer rösterna och hotar medierna med att man säger upp abonnemangen..många bäckar små...
__________________
Senast redigerad av Hallekis 2025-01-17 kl. 21:19.
2025-01-17, 21:14
  #235
Medlem
FIS har lagt upp en video på åkare i en utförskurva på deras Insta-sida. Många svenskar, vad tycker ni?
2025-01-17, 21:15
  #236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Någon gång så.
Björn Dähhle var likadan i ungdomen.

nja Märta borde redan lärt sig känns det som
2025-01-17, 21:21
  #237
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Han ska bli farsa med. Men backen o Tds var väl bra.

Där var jag imponerad ska jag medge
2025-01-17, 21:24
  #238
Medlem
Ezzelinos avatar
jaggillardisk: Peter Jihde är som du säger i ditt genomtänkta och välskrivna inlägg väldigt cringe och malplacerad i den här rollen. Kan inte säga att jag irriterar mig nämnvärt på honom dock - jag vet att han kommer att lalla på och väntar mig liksom inget. Ofta lyckas jag undvika honom också, går och sysslar med annat eller stänger av ljudet när det bara är en massa snack.
2025-01-17, 21:33
  #239
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
jaggillardisk: Peter Jihde är som du säger i ditt genomtänkta och välskrivna inlägg väldigt cringe och malplacerad i den här rollen. Kan inte säga att jag irriterar mig nämnvärt på honom dock - jag vet att han kommer att lalla på och väntar mig liksom inget. Ofta lyckas jag undvika honom också, går och sysslar med annat eller stänger av ljudet när det bara är en massa snack.


Tycker han absolut kan lägga in det inlägget i en separat tråd. Om hälften av Viaplay Vinters tittare uppmärksammar samma sorts kritik till Erik Westberg som är högsta hönset; https://sportpaket.se/erik-westberg-ar-viaplays-nya-sportchef/

Så tror jag det absolut inte kan vara främmande till att de tar till sig. Och ev gör sig av med honom till nästa säsong.

I slutet av dagen är det oss tittare de lever på.

Glöm inte bort den faktan.
2025-01-17, 21:53
  #240
Medlem
Thax21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Som yngre var Rönnlund bättre i klassiskt så att nu komma in i världscupen efter två års bortovaro och bli 20:e dam på 10 km fristil är en stark prestation.

Inte mycket i övrigt att glädjas åt. Det var väl i och för sig ett positivt besked från Poromaa och till viss del även av Calle.
Ska vi bara räkna med sådana här insatser från Anger nuförtiden? Annars tycker jag det bör ses som positivt när han når sin bästa placering i en intervallstart och i en fristilsdistans. Hade varit det bästa även med fyra norrmän till framför (om de ställt upp med fullt lag).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in