Flashback bygger pepparkakshus!
2025-01-17, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tistelfeber
Exakt detta! Det är ju faktiskt ingen här som sagt att B bör ringa polisen. Alltså jag som tycker att stackaren är så fånig och att S innerst inne verkar förakta honom, har nu fått svart på vitt att hon faktiskt gör det. Du kastar inte saker på en person du har respekt för. Du kastar inte saker på en person som du tror kommer agera på ditt beteende. På en arbetsplats skulle inte S kasta saker, för då skulle hon få sparken. Hon vet dock att B aldrig vågar lämna henne och därför lever hon ut. Vilken dysfunktionell relation. Tycker synd om S, det är så uppenbart att B inte äger hennes hjärta, utan att hon nöjt sig.
Jag håller med till 100%. Att kasta saker är ett stört, omoget och mycket dysfunktionellt beteende. Att behandla sin partner på det viset är väldigt talande, då har man lagt en väldigt låg ribba för sina relationer. Har svårt att tro att Sandra skulle vilja att B kastade saker på henne när de bråkar. Och jag hoppas innerligt att inte deras son behövt uppleva att se sin mamma bete sig såhär mot pappa.
Jag har stor respekt för min partner och skulle aldrig behandla honom på det viset Sandra uppenbarligen behandlat (behandlar?) Björn. Det är förnedrande och kränkande och inget man utsätter någon man älskar för.
Citera
2025-01-17, 10:00
Medlem
hjärtansfröjds avatar
Det här är helt sinnes. Tänk om en manlig medieprofil gick ut och berättade om att han kastade grejer på sin tjej när de bråkade? Det skulle bli RAMASKRI – med all rätt. Och vad förväntas vi känna här? Att Sandra är en skön, lite galen tjej som har nära till sina känslor?

Jag har inte lyssnat på avsnittet men jag vågar mig på en gissning att hennes bekännelse av detta inte mottogs med förfäran utan med garv. Det här är inte ok och det är sjukt att låtsas något annat.
Citera
2025-01-17, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik

....Bland annat att Björn friat med en helt annan ring som hon hade hatat. Och hon hade sagt det till honom rätt snart efter frieriet. Samt vilken ring hon ville ha istället. Sen friade han igen på alla hjärtans dag och då med ny ring.

Det här är så talande för exakt hur jag trott att den här personen beter sig. Så sorgligt, att inte bara vara iskall inför det faktum att ens partner ansträngt sig och försökt hitta en ring som representerar dens kärlek, utan att även vara rent föraktfullt mot dens smak. Det är också så olycksbådande inför ett äktenskap att den ena parten är helt ovillig och helt kallsinnig inför att sätta ett värde på den andra personen eller på det gemensamma, att det bara är vad som skulle ha valt om hon fick välja själv som är värt något. Inte att någon annan lagt ner kärlek. En bortskämd 12-årings nivå.
Citera
2025-01-17, 12:45
Medlem
I och med att det är hon som ska bära ringen under i alla fall de år som äktenskapet håller så är det inte orimligt att önska en ring som är helt i hennes smak. Min man friade utan ring och vi gjorde en dejt av att tillsammans gå till en juvelerare och välja ut våra ringar.
Med det sagt hade jag aldrig sagt att jag hatar ringen om han hade valt ut en, och definitivt inte krävt att hela frieriet görs om. Det är ju psykopatbeteende. Och att kasta saker på sin partner är våld oavsett vad man väger. Det är uppenbart att varken Sandra eller Björn har ett uns av respekt för Björn.
Citera
2025-01-17, 13:11
Medlem
Tycker hela grejen påminner om Carrie Bradshaw och Aidan. Han friar, hon hatar ringen. Nya ringen bärs sen runt halsen, för Carrie känner sig fångad annars. Sandra hade ju heller inte på sig sin ring under nästan hela år 2024.
Sandras hjärta tillhör inte Björn, extremt nyfiken på vem som är hennes Mr Big nu.
Citera
2025-01-17, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjärtansfröjd
Det här är helt sinnes. Tänk om en manlig medieprofil gick ut och berättade om att han kastade grejer på sin tjej när de bråkade? Det skulle bli RAMASKRI – med all rätt. Och vad förväntas vi känna här? Att Sandra är en skön, lite galen tjej som har nära till sina känslor?

Jag har inte lyssnat på avsnittet men jag vågar mig på en gissning att hennes bekännelse av detta inte mottogs med förfäran utan med garv. Det här är inte ok och det är sjukt att låtsas något annat.

Instämmer. Tycker det där med ringen är okontroversiellt - klart man vill ha en ring man gillar om man ska bära den under lång tid. Men detta med att kasta saker är något helt annat.

Är själv en person med mycket känslor som ofta brusar upp. Men att i vredesmod kasta saker på min partner existerar inte. Det är noll quirky och spännande, det är som andra skrivit: respektlöst och förnedrande. Och kanske tyder det på det ni varit inne på, att hon inte älskar Björn. Undrar om hon kastade saker på han Ludvig, som väl är den enda hon älskat på riktigt.

EDIT: ytterligare förnedring för Björn hon sitter i en podd och berättar om det som någon sorts tokig anekdot.
Senast redigerad av afg77 2025-01-17 kl. 13:35.
Citera
2025-01-17, 20:39
Medlem
Dishys avatar
Tror visst hon älskar Björn, varken ringdissen eller kasta grejer är tecken på motsatsen. Däremot har de varit ihop ett tag plus gått igenom småbarnsår så det är klart att allt inte är dans på rosor konstant.

I ett förhållande har båda lika stort värde och "kraft" så en våldshandling är lika illa vem det än kommer ifrån. Det handlar inte om fysisk skada i det här fallet (vilket självklart hade varit ännu mer förkastligt) utan om en kränkning och ett beteende man inte utsätter sin partner för.

Men hoppas verkligen hon inser att hennes känsloutbrott inte får resultera i att hon beter sig så igen. Lät mer som att hon kompromissat bort kastandet eftersom han satte med foten. Hade hellre sett att hon på riktigt insåg att det är ett sjukt beteende och vill upphöra med det självmant.
Citera
2025-01-17, 20:42
Det känns ju som ett tonåring-beteende innan man lärt sig hantera sina känslor. Eller någon npf-diagnos, blir snabbt arg och hinner göra dumma saker. Eller sönderknarkad hjärna? Hon har ju tagit droger ibland iaf och hennes kroppsspråk och tal är lite ovanligt ryckigt/kantigt, iaf på hennes videos och på TV.
Och att hon inte skäms för det utan berättar om det i en pod och sen tipsar om poden på sin blogg är ju lite udda.
Gissar att hon alltid varit så i relationer, vill ha det på sitt sätt och känslostormar
Citera
2025-01-17, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tistelfeber
Exakt detta! Det är ju faktiskt ingen här som sagt att B bör ringa polisen.

Här ovan konstateras ju att hon misshandlat honom, jag vet inte hur den personen tycker det skall hanteras men misshandel är förstås inte acceptabelt och är ett brott med en straffskala från böter upp till två års fängelse. Jag menar ju att ni överdriver, och att någon tar ut sin frustration i att exempelvis kasta en påse bullar på en, är för mig inte något att böla över som ni gör här. Folk är olika och hanterar gräl olika, så länge ingen tar skada så är det väl inom samlivets gränser, tycker jag. Men det är helt omöjligt från utsidan att ha en åsikt om hur ett par grälar, tycker jag då alltså. Att hon delar med sig av det är inte ett tecken på att hon är helt sjuk i huvudet, snarare mänsklig. det är ett tecken på att hon är medveten om det men kanske inte är så stolt över sitt fåniga beteende, och inte att hon faktiskt har för avsikt att skada sin partner när orden inte räcker till i ett bråk. Det finns människor som tappar humöret och konsekvenstänket när de blir upprörda, menar ni att ni aldrig varit med om det, eller att ni gjort slut när ni stött på det? Jag har varit med om det med flera partners, enligt er mening har jag då
blivit förnedrad och kränkt av flera partners, men jag känner inte igen mig i det. Folk som tappar sin sans har ofta en stark ånger efteråt, men om man har ett hett temperament så kan det lika gärna vara glömt till nästa gång det brinner i skallen. I min värld är det det bara en fråga om personlighet och temperament, inte en fråga om
man älskar varandra.
Senast redigerad av RubyTuesday 2025-01-17 kl. 23:17.
Citera
2025-01-18, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RubyTuesday
Här ovan konstateras ju att hon misshandlat honom, jag vet inte hur den personen tycker det skall hanteras men misshandel är förstås inte acceptabelt och är ett brott med en straffskala från böter upp till två års fängelse. Jag menar ju att ni överdriver, och att någon tar ut sin frustration i att exempelvis kasta en påse bullar på en, är för mig inte något att böla över som ni gör här. Folk är olika och hanterar gräl olika, så länge ingen tar skada så är det väl inom samlivets gränser, tycker jag. Men det är helt omöjligt från utsidan att ha en åsikt om hur ett par grälar, tycker jag då alltså. Att hon delar med sig av det är inte ett tecken på att hon är helt sjuk i huvudet, snarare mänsklig. det är ett tecken på att hon är medveten om det men kanske inte är så stolt över sitt fåniga beteende, och inte att hon faktiskt har för avsikt att skada sin partner när orden inte räcker till i ett bråk. Det finns människor som tappar humöret och konsekvenstänket när de blir upprörda, menar ni att ni aldrig varit med om det, eller att ni gjort slut när ni stött på det? Jag har varit med om det med flera partners, enligt er mening har jag då
blivit förnedrad och kränkt av flera partners, men jag känner inte igen mig i det. Folk som tappar sin sans har ofta en stark ånger efteråt, men om man har ett hett temperament så kan det lika gärna vara glömt till nästa gång det brinner i skallen. I min värld är det det bara en fråga om personlighet och temperament, inte en fråga om
man älskar varandra.

Nu har jag inte lyssnat på avsnittet, men enligt användaren som skrev om det var det ju knappast en engångsföreteelse utan något Björn krävt att hon ska sluta med. Konstigt beteende att försvara. Också tröttsamt att skylla våldsamhet på att man har HeTt TeMpErAmeEnT.
Och nej, skulle aldrig acceptera att min partner hade för vana att kasta saker på mig under gräl, oavsett om han känner ånger eller ej efteråt.
Senast redigerad av jotack 2025-01-18 kl. 01:48.
Citera
2025-01-18, 06:35
Medlem
Dishys avatar
Citat:
man älskar varandra.

Nej det är inte försvarbart att tappa vett och sans pga hett temperament för att sedan ha stark ånger. Tyvärr är det risk för att den personen gör en mer och mer illa fysiskt och psykiskt ju längre förhållandet fortgår. Men ja det är vanligt och det är svårt att separera från någon man älskar där man sett det beteendet, påtalat problemet men sett att det inte blir bättre.

Vissa temperamentsfulla hävdar säkert att det är en personlighetsgrej men nej våldsamhet och tappa sansen under gräl är ingen personlighetsgrej utan ett beteende som personen behöver jobba med och få bort.
Senast redigerad av Dishy 2025-01-18 kl. 06:38.
Citera
2025-01-18, 07:10
Medlem
Citat:
man älskar varandra.

Jag har gjort slut med alla partners som kastat saker på mig, eller haft sönder saker under gräl, eller blivit orimligt arga ja. Det är absolut inte ok med det ”temperamentet”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in