2025-02-25, 08:30
Medlem
Inget inlägg i bloggen idag vilket är ovanligt för konsekventa Sandra Beijer! Min teori är att att det kanske skulle ha varit ett inlägg i samarbete med flygbolaget idag, men att hon backar ur lite efter kritiken på Instagram igår. Kanske har hon en dialog med bolaget om hur hon kan skriva det på ett sätt som gör det svårare att kritisera? Lägga till några meningar om deras arbete med hållbarhet…?
Förövrigt håller jag med om kritiken, tycker det känns dåligt att i hennes position influera och uppmuntra andra att flyga.
Citera
2025-02-25, 10:31
Medlem
Jag tror att du har helt rätt i att Sandra skulle ha publicerat samarbetet på bloggen idag men att det inte blev av pga arga kommentarer.

Sandra brukar vara bra att släppa igenom kritiska kommentarer och hon har även gjort det nu på sitt inlägg från igår (måndags), det blir intressant att se om hon kommer att svara på kritiken på något sätt.

Man vet ju att Sandra inte bryr sig särskilt mycket om sina personliga utsläpp, jag har för mig att hon flög till Frankrike 4-5 ggr förra året + Mauritius + New York. Det är sinnessjukt mycket! En genomsnittlig svenne flyger väl i snitt typ en gång om året? Den här resan till Japan och sen Thailand och sen Japan igen har känts helt världsfrånvänd, men att sen toppa det med reklam för alltihopa? Har otroligt svårt att förstå att man som hon röstar rödgrönt och sen aktivt gör reklam för flyg som formligen spyr ur sig fossila bränslen. Undra hur bra betalt det var..
Citera
2025-02-25, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloggskvaller
Jag tror att du har helt rätt i att Sandra skulle ha publicerat samarbetet på bloggen idag men att det inte blev av pga arga kommentarer.

Sandra brukar vara bra att släppa igenom kritiska kommentarer och hon har även gjort det nu på sitt inlägg från igår (måndags), det blir intressant att se om hon kommer att svara på kritiken på något sätt.

Man vet ju att Sandra inte bryr sig särskilt mycket om sina personliga utsläpp, jag har för mig att hon flög till Frankrike 4-5 ggr förra året + Mauritius + New York. Det är sinnessjukt mycket! En genomsnittlig svenne flyger väl i snitt typ en gång om året? Den här resan till Japan och sen Thailand och sen Japan igen har känts helt världsfrånvänd, men att sen toppa det med reklam för alltihopa? Har otroligt svårt att förstå att man som hon röstar rödgrönt och sen aktivt gör reklam för flyg som formligen spyr ur sig fossila bränslen. Undra hur bra betalt det var..

Nej men det ÄR galet. Som jag ser det så är det en livsstil som är accepterad inom under- och överklassen. Underklassen för att de inte är insatta i konsekvenserna och överklassen för att de ser världen som sitt smörgåsbord. Den breda medelklassen ser världen mer sansat och nyanserat och känner en skyldighet att åtminstone försöka leva som man lär. Generaliseringar såklart, men uppenbart att Sandra inte har några samvetskval kopplat till sin livsstil.

Gulligt ändå att Sandras mamma har kommenterat med hjärta och handemoji på Instagraminlägget, och två personer har lajkat den kommentaren, Björn och Sandras bror Jack.
Citera
2025-02-25, 14:41
Medlem
Jag håller iofs inte riktigt med om att den breda medelklassen försöker leva som den lär. Visst finns det vissa ur medelklassen som har en sådan ambition, men det är ändå många som åker på solsemestrar, weekends och skidresor med flyg.

Bloggbevakning ser ut att ha plockat upp Sandras samarbete:

https://nyheter24.se/bloggbevakning/...pror/#comments

Nu är klockan rätt sent i Tokyo och det blev inget blogginlägg idag. Hon har svarat i en kommentar att hon inte hann lägga upp idag. Men hon har inte svarat på kritiken, även om hon låter kritiken ligga kvar.
Citera
2025-02-25, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bloggskvaller
Jag håller iofs inte riktigt med om att den breda medelklassen försöker leva som den lär. Visst finns det vissa ur medelklassen som har en sådan ambition, men det är ändå många som åker på solsemestrar, weekends och skidresor med flyg.

Bloggbevakning ser ut att ha plockat upp Sandras samarbete:

[url]https://nyheter24.se/bloggbevakning/2025/02/25/sandra-beijers-reklaminlagg-for-langflyg-uppror/#comments[/url

Nu är klockan rätt sent i Tokyo och det blev inget blogginlägg idag. Hon har svarat i en kommentar att hon inte hann lägga upp idag. Men hon har inte svarat på kritiken, även om hon låter kritiken ligga kvar.

Ok, det var lite väl generaliserat kanske. Jag lever väl lite i min bubbla också. Men på min arbetsplats i en stor stad i Sverige, där jag skulle säga att typ alla är medelklass, är det i princip inte accepterat att ta bilen till jobbet. Folk pratar mycket om att flyga mindre osv. Så jag har det mycket runt omkring mig. Jag gör också många klimatmedvetna val själv, som jag inte tycker är så jättekul alla gånger. Därför sticker det i ögonen när andra helt obrytt flyger och konsumerar.

Kul att bb fångade upp det!

Och hmm ”inte hann lägga upp idag”, hon tidsinställer ju alltid inläggen i förväg! Så tror snarare på att hon tog bort ett tidsinställt inlägg och inte hann slänga ihop ett nytt.
Citera
2025-02-25, 15:14
Medlem
Instämmer helt att det sticker i ögonen! Tycker redan att hon flyger nästan sjukligt mycket. Och att dessutom göra reklam för det känns bara magstarkt. Såg nu i BB-tråden att någon påminde om att Sandra faktiskt var med och skrev under på den här debattartikeln som efterfrågade hårdare klimatåtgärder:

https://www.expressen.se/debatt/kor-...adda-klimatet/

Nu var det visserligen längesedan, men det känns ändå som att Sandra har gjort en rätt stor värdeförskjutning sen dess. Hon tycker att det är lite edgy att vara "anti-woke" känns det som.
Citera
2025-02-25, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
Vad är hon duktig på tycker dom?

Det hon verkat inom. Reklam och copywriting, skrivande, strategi, drift av sin blogg etc.
Citera
2025-02-25, 16:30
Medlem
farlings avatar
Gillar kommentaren någon lade på IG att nu när familjen är van vid 14 timmars flygningar, kanske det vore på sin plats att ta börja ta tåget ner till huset i Frankrike i stället för att flyga.

Eller så får man skaffa sig en "stuga" på ett lite rimligare avstånd om man nu ska åka dit så ofta.
Typ Flen.
Citera
2025-02-25, 20:36
Medlem
Oklart varför Sandra ber om råd och tips kring en aktivitet i Tokyo och får det att se ut som att hennes inlägg är i realtid. Såg Björn i Gamla Stan idag så dem är ju hemma igen.
Citera
2025-02-25, 20:56
Medlem
Så några fem veckor blev det väl ändå inte? De åkte väl i början av februari, eller?
Citera
2025-02-26, 06:21
Medlem
Ogdens avatar
Just angående flygande och personligt ansvar vet jag att hon tidigare bemött kritik med "det är ett politiskt ansvar på samhällsnivå" och ja det är det också, men jag tycker det är ganska slött att tycka "ja det är dåligt, politikerna borde göra något" och flyga typ 6 gånger/år. Någonstans har man individuella ansvar också.
Citera
2025-02-26, 06:46
Medlem
marnies avatar
Kan verkligen hålla med om att det primärt är politikernas ansvar att minska utsläppen, men man ger ju inte precis politikerna mandat att ta till tuffare lagstiftning om man flyger extremt mycket mer än både Sverigesnittet och världsgenomsnittet. Och att sen göra reklam för sin extremt ohållbara livsstil gör inte precis saken bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in