2025-01-17, 22:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
Kalle är helt klart bäst förstås, kommer fortfarande ihåg serier från slutet på 70-talet och skrattar gott.
Musse är en mes.

Ska bli så j-vla najs när rättigheterna gått ur tiden och se vem som gör första vuxen-Musse.

Det är ett helt outforskat universum. Duckburg Noir.
Citera
2025-01-17, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimelineTourist
Ska bli så j-vla najs när rättigheterna gått ur tiden och se vem som gör första vuxen-Musse.

Det är ett helt outforskat universum. Duckburg Noir.
Vet du när?
Citera
2025-01-17, 22:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
Vet du när?

https://variety.com/2024/film/news/steamboat-willie-horror-film-mickey-mouse-public-domain-copyright-1235849861/

Första skräckisarna på G.

Hoppas det blir som Squeak the mouse, sex och ond bråd död.
Citera
2025-01-17, 22:42
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimelineTourist
Äh. Han älskar Kalle och Knattarna. Han är gamla skolan bara.
Om "gamla skolan" nu innebär en tjurig och bitter snålf*tta som Jockigubben så kan vi konstatera att jag hatar den skolan av hela mitt hjärta och min själ.

Förresten så var han väl samma gnidna fanskap gentemot sin egen släkt? Iallafall mot Kalle, om jag minns serietidningarna rätt.
Citera
2025-01-17, 23:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alepheron
Om "gamla skolan" nu innebär en tjurig och bitter snålf*tta som Jockigubben så kan vi konstatera att jag hatar den skolan av hela mitt hjärta och min själ.

Förresten så var han väl samma gnidna fanskap gentemot sin egen släkt? Iallafall mot Kalle, om jag minns serietidningarna rätt.

Citat:
Whoever spares the rod hates his son, but he who loves him is diligent to discipline him.

Scrooge är en god kristen vit anka får man anta.

Det är som det är man väljer inte sin familj. Bra att de har varandra iaf.
Citera
2025-01-17, 23:15
Medlem
Alepherons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Kogerflickan, eller på engelska Quackery Quack
Finns ingen som heter så i Ankeborg. Åtminstone hittade inte jag något vid en Googlesökning nyss. Låter mer som något från Darkwing Duck.
Citera
2025-01-17, 23:33
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alepheron
Finns ingen som heter så i Ankeborg. Åtminstone hittade inte jag något vid en Googlesökning nyss. Låter mer som något från Darkwing Duck.

Du har helt rätt, my bad!
Citera
2025-01-18, 01:07
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Skurkarna var utan tvivel det bästa i serierna!

Sedan var Stålkalle också rätt bra, gillade utomjordingarna med sitt imperium o coola skepp samt vapen design

Jag gillade Gizmo Duck, och avnitt 25 säsong 3 av Ankliv/Ducktales - ”Money to Burn”, där rymdrobotar stjäl Joakims pengabinge (apropå utomjordingar med imperium och coola vapen).
Citera
2025-01-18, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag minns att Spökplumpen tog av sig skynket vid ett tillfälle, och då var det en vanligt ointressant liten skurk under. Det förstörde Spökplumpen för mig.

Ja.. sant sant!
Kommer ihåg det nu, jo det var ju en besvikelse.
Hade föredragit att vi aldrig fick se hans ansikte definitivt!

Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Jag gillade Gizmo Duck, och avnitt 25 säsong 3 av Ankliv/Ducktales - ”Money to Burn”, där rymdrobotar stjäl Joakims pengabinge (apropå utomjordingar med imperium och coola vapen).
Gizmo Duck!
Han hade bra grejer han med! Tror mig minnas det avsnittet ja, gillade det starkt av vad kommer ihåg

Ska ta o hitta det igen, kolla. YouTube kanske
Citera
2025-01-18, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Ja, i Carl Barks gamla serier är Joakim i grunden god och älskar sin familj mer än sina pengar. Trots den samlarmani och sjukliga snålhet han lider av.

I många nyare serier däremot är det mer tveksamt. I Don Rosas serier misshandlar han ofta Kalle på ett obehagligt sadistiskt sätt så att man helt tappar sympatin för honom.

Inspirationen till Joakim kom från Charles Dickens karaktär i En Julsaga. De har till och med samma namn på engelska.
Citera
2025-01-18, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Inspirationen till Joakim kom från Charles Dickens karaktär i En Julsaga. De har till och med samma namn på engelska.

Så är det. I den första serien om Joakim är han väldigt lik Dickens Scrooge. Även om han mjukas upp lite mot slutet av berättelsen. Fast det gör ju å andra sidan original-Scrooge också.

Men därefter börjar han snart utvecklas till en helt egen karaktär. Redan i den andra serien om honom "Kalle Anka och den gamla borgens hemlighet" börjar han kännas som en i familjen Anka och man får veta att han har skotska rötter med mera.
Citera
2025-01-18, 12:50
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Kajsa är en jävla borderline höna som direkt är otrogen med Lukas, mästerfotografer, gymnaster & äventyrare så fort Kalle gör fel...
Dumba Kajsa som alltid krossar Kalle´s svajande självförtroende!

Måste tillägga att Carl Barks & Don Rosa är de som satsat mest på karaktärerna och utvecklat dem genuint och med kärlek.

Tillägg : Magica, alltid varit lite förälskad i denna nemesis till Joakim.
Vad är problemet med att vara borderline menar du? Får jag inte ha en sådan karaktär som favorit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in