Jag gillar Gittan, jag kan sympatisera med hennes olyckliga förälskelse i Farbror Joakim. Men jag kan även sympatisera med Farbror Joakim när han försöker hålla sig undan henne...

De andra kvinnliga karaktärerna kan jag dock varken identifiera mig med eller sympatisera med. Kajsa är både för aggressiv och för fåfäng och ytlig. Magica är för beräknande. Farmor Anka är än så länge för gammal för att jag ska identifiera mig med henne, men en dag är man väl där. Jag gillar att hon är en riktig "matmamma" och står för trygghet och stabilitet för alla i den stora familjen och vänkretsen.
Knase är rolig, jag har känt människor som har varit precis så på riktigt. D.v.s. ställt till med det ena efter det andra i sin dumhet.
Såklart gillar jag huvudpersonen Kalle Anka också. Särskilt det där att han blir starkt uppslukad av en sak åt gången, och inspireras av detta att göra saker (ibland vilda saker) - där känner jag faktiskt igen mig själv! Mina kids skulle nog känna igen sig i Knatte, Fnatte och Tjatte är jag rädd, när de försöker få ner honom på jorden igen...
Sedan gillar jag Farbror Ludvig, för att jag alltid gillar människor som är intelligenta, belästa och visa.