2025-01-17, 19:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Ja, i Carl Barks gamla serier är Joakim i grunden god och älskar sin familj mer än sina pengar. Trots den samlarmani och sjukliga snålhet han lider av.

I många nyare serier däremot är det mer tveksamt. I Don Rosas serier misshandlar han ofta Kalle på ett obehagligt sadistiskt sätt så att man helt tappar sympatin för honom.

Jovisst. Jag hade blivit vansinnig själv tbh om jag haft Kalle och Alexander att välja på för att ta över familjeaffärerna.

Förmodligen hade jag testamenterat allt till Gyro/Oppfinnar-Jocke.

Jag tror att i Don Rosas fall är det en avspegling av tidsandan. Scrooge är ärkekapitalist och det var inte så poppis på 70-talet och verkligen inte poppis i Europa.

Men både Donald och Scrooge är Silent Generation. De såg depressionen och kriget. Jag vill minnas att Donald fightades i Stilla Havet och faktiskt Minnie samlade in baconflott till ammo. https://www.dailymotion.com/video/xyo5i4

De var lika mycket del i the War Effort som killarna på Omaha Beach alla gjorde sitt. Så Scrooge och Donald är väl lite skadade av livet men det är klart de gillar varandra annars skulle de inte hänga.
Citera
2025-01-17, 19:35
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorA
Tjatte är fan sämst! FNATTE ska det vara!

Fnatte! Fnatte!?! Är du sjuk i huvvet? Fnatte är sämst! Sjukt överskattad. Han borde inte vara med alls.
Knatte, Tjatte och Dilba är en klart rimligare trio.
Citera
2025-01-17, 19:44
Medlem
Limma skinkbits avatar
Jag läste sjuka mängder Kalle Anka-serier när jag var barn på 80-talet. Kalle Ankas pocket var lätta att få tag på begagnade och jag kom nog att präglas mer på dem än på tidningen Kalle Anka & Co. Så serierna med Farbror Joakim med von Pluring som motståndare är nog 17 mina favoriter.
Citera
2025-01-17, 20:26
Medlem
Kalle Anka
Knattarna
Kajsa Anka
Joakim Von Anka
Farmor Anka
Mårten Gås
Knase Anka
Alexander Lukas
Musse Pigg
Långben
Mimmi Pigg
Bolivar
Pluto
Sigge Mckvack
Oppfinnar Jocke
Medhjälparen
Stål Kalle
Ludwig Von Anka
Magica De Hex
Pontus Von Pluring
Guld Ivar Flinthjärta
Björnligan
Fru Matilda
Albert
Emilia näbblund
Kicki Pippi och Titti
Gittan
Olle Olsson
Madame mim
Skogs Ola
Stormogueln
Nemesis
Nilsson
Mats getabock
Emil Örn
Klara Kluck
Jack och Gus
Tyra Trollpacka
Lill-Knase
Cornelius Knös
Newton
Johannes Näbbelin
Björnglina
Sven Snokare
Fru Matilda
Snuffe
Stål Kajsa
Grönspättorna
Max
Prinsessan Umpa
Della anka
Dufus
Roberta
Folke Fiskmås
Slöfus McFjäs
Teddi & Freddi Pigg
Svarte Petter
Kommissarie Karlsson
Klarabella Ko
Klasse Häst
Hank Klovén
Korpus
Stål-Långben
Spökplumpen
Borstis
Trudy
Gilbert
Eta Beta
Indiana Jöns
Citera
2025-01-17, 20:30
Medlem
Pitschkas avatar
Kogerflickan, eller på engelska Quackery Quack
Citera
2025-01-17, 20:35
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ja, i Carl Barks gamla serier är Joakim i grunden god och älskar sin familj mer än sina pengar. Trots den samlarmani och sjukliga snålhet han lider av.

I många nyare serier däremot är det mer tveksamt. I Don Rosas serier misshandlar han ofta Kalle på ett obehagligt sadistiskt sätt så att man helt tappar sympatin för honom.

Joakim dyker ju först upp i serien "Jul på Björnberget" har jag för mig. Där är han en sjukligt bitter anka.
En minnesvärd strip ifrån serien är när Joakim sitter ensam och säger typ:

"Jag hatar alla och alla hatar mig!" 😁
Citera
2025-01-17, 20:42
Medlem
meganegerdases avatar
Farbror Joakim är den bästa, i alla Carls Barka bästa serier har han en framträdande roll.

Bäst är när han duellerar om att vara rikast, med t.ex Maharadjan av Långtbortistan eller Guld-Ivar Flinthjärna.
Citera
2025-01-17, 20:54
Medlem
Citat:
I Don Rosas serier misshandlar han ofta Kalle på ett obehagligt sadistiskt sätt så att man helt tappar sympatin för honom.

I Rosas serier är elakheten pga av att han är avundsjuk på Kalles fria ansvarslösa liv. Det påminner honom om hans egna ungdom som guldgrävare innan han hade ett affärsimperium att stressa över
Citera
2025-01-17, 21:20
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Stål-Långben !
Stål-Hatten! Dvs Von Anka. Har en kanon i sin hatt och visar Stål-Kalle och Super-Kajsa vem som eg är bäst

Spökplumpen gillar jag med. Har runt 300 hav Kalle Ankas Pocket som enl mig var överlägsen Kalle & Co. Iaf till runt år 2008 el så då jag började köpa massa gamla nummer. dEls var de snyggare tecknade och dels bättre historier.
Citera
2025-01-17, 21:40
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimelineTourist
Jovisst. Jag hade blivit vansinnig själv tbh om jag haft Kalle och Alexander att välja på för att ta över familjeaffärerna.

Förmodligen hade jag testamenterat allt till Gyro/Oppfinnar-Jocke.

Jag tror att i Don Rosas fall är det en avspegling av tidsandan. Scrooge är ärkekapitalist och det var inte så poppis på 70-talet och verkligen inte poppis i Europa.

Men både Donald och Scrooge är Silent Generation. De såg depressionen och kriget. Jag vill minnas att Donald fightades i Stilla Havet och faktiskt Minnie samlade in baconflott till ammo. https://www.dailymotion.com/video/xyo5i4

De var lika mycket del i the War Effort som killarna på Omaha Beach alla gjorde sitt. Så Scrooge och Donald är väl lite skadade av livet men det är klart de gillar varandra annars skulle de inte hänga.
Joakim är ju född ca 1868. Så är det iaf i seriealbumet "Farbror Joakims liv"
Citera
2025-01-17, 21:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Joakim är ju född ca 1868. Så är det iaf i seriealbumet "Farbror Joakims liv"

Han har sett hela skiten. https://youtu.be/sLSveRGmpIE?si=8uHfp_WH3Uzpm_HH A Thanksgiving Prayer

Grejen med Scrooge och Donald är att de är av arten American Pekin, inte German Pekin.

Det är viktigt att fatta i sammanhanget.
Citera
2025-01-17, 22:03
Medlem
Kalle är helt klart bäst förstås, kommer fortfarande ihåg serier från slutet på 70-talet och skrattar gott.
Musse är en mes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in