2025-01-14, 16:48
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I vanlig ordning en blandning mellan svammel, självförhärligande och ad hominem. Du imponerar inte. Lösningen är att lyssna på ALLA forskare med meriter och att sluta springa som lämlar efter varandra som under medeltiden där kritiker mot kyrkan fördrevs och under häxjakten då utpekade häxor avrättades i konsensus. Sluta styra forskningsbidrag till att tvingas ha med vissa aspekter.

Varför är du så rädd för fri forskning och att lyssna på andra än det du själv har fått för dig?

Att du inte vet vad en konspirationsteori är visar vilken nivå du befinner dig på. En konspiration betyder att i lönndom smida planer för att störta de styrande. En konspirationsteori är en teori om att det finns personer och krafter som slutit sig samman för att störta maktinnehavarna.

Politikerna har makten så det kan aldrig vara en konspirationsteori att påstå att de för en dålig politik, vilket är min poäng. Det visar ju sig också i händelse efter händelse att den enorma kapitaltillströmningen för att ställa om endast leder till misslyckanden och högre kostnadsläge. Tyskland är på väg att knäcka sin en gång stolta industri med fullständigt huvudlösa åtgärder utan inverkan, men till extrema kostnader. Klimatmålen är suboptimeringar som inte koncentrerar sig på samarbete för att åstadkomma framsteg och i stället fokuserar på att vara »bäst i klassen«.

Reduktionsplikten är ett mycket tydligt exempel på huvudlösa åtgärder till stora kostnader för medborgarna. Att överbeskatta kärnkraften för att göra den olönsam är ytterligare ett exempel. Politikerna förstår helt enkelt inte hur pris och kostnad hänger ihop. Mest komiskt blir det när samma personer ondgör sig över hur matpriserna och elpriserna ökat. I nästa sekund vill de att regeringen ska införa straffskatter på fossila fordon och lägga ner ännu mer kärnkraft. Att de flesta som inte har det så bra ställt och lever på marginalen har en fossildriven billig bil det skiter de i. De har ju själva råd att köpa en elbil för 600' så det måste väl alla kunna göra enligt dem. Det blir som det sägenomtalade uttalandet från Marie Antoinette när hon hörde att det rådde hungersnöd: Qu'ils mangent de la brioche.
Ska DU prata om svammel? jisses...

Vilka var dina lösningar för den skenande temperaturen ökning som vi orsakar med våra co2 utsläpp, sa du?
Citera
2025-01-14, 16:52
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Vilken fråga?

Jag förnekar ingenting.

Allt det där har jag med råge redan besvarat i mina tidigare inlägg. Läs dessa.

Läs tidigare inlägg. Ingen har ifrågasatt det.

Nej, tråden ligger i ett forum för vetenskap och handlar om global uppvärmning och växthuseffekten.

Lösningar på vad?
Du förnekar inget
Så du accepterar alltså det faktum att vi är ansvariga för uppvärmningen
Vad ska vi göra åt detta då?

Mitt förslag är enkelt , satsa allt på energiutvinning som exkluderar energi som skapar co2.
Citera
2025-01-14, 16:53
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Vilken fråga?

Jag förnekar ingenting.

Allt det där har jag med råge redan besvarat i mina tidigare inlägg. Läs dessa.

Läs tidigare inlägg. Ingen har ifrågasatt det.

Nej, tråden ligger i ett forum för vetenskap och handlar om global uppvärmning och växthuseffekten.

Lösningar på vad?
Så du accepterar alltså det faktum att vi är ansvariga för uppvärmningen när vi bränner fossila bränslen

Mitt förslag är enkelt , satsa allt på energiutvinning som exkluderar energi som skapar co2.
Citera
2025-01-14, 16:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Ska DU prata om svammel? jisses...

Vilka var dina lösningar för den skenande temperaturen ökning som vi orsakar med våra co2 utsläpp, sa du?

Jag har inga andra lösningar på dina överdrivna vanföreställningar, annat är att du bokar tid hos en terapeut. Definiera »skenande« och belägg det i absoluta siffror.
Citera
2025-01-14, 17:30
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Så du accepterar alltså det faktum att vi är ansvariga för uppvärmningen när vi bränner fossila bränslen

Definiera "allt" och vilka som ska satsa det.
Citera
2025-01-14, 17:52
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Definiera "allt" och vilka som ska satsa det.
Alla pengar som används till utbyggnad av elproduktion och energi och forskning ska gå till det som inte använder fossila bränslen.
Stater och det privata är ju såklart finansiärerna.
Citera
2025-01-14, 18:06
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Alla pengar som används till utbyggnad av elproduktion och energi och forskning ska gå till det som inte använder fossila bränslen.
Stater och det privata är ju såklart finansiärerna.
OK, och hur får ”vi” med Kina, USA och Indien?
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/klimat-och-miljo/vaxthusgaser/koldioxidutslapp-internationellt_1212066.html
Citera
2025-01-14, 18:21
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
OK, och hur får ”vi” med Kina, USA och Indien?
https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/klimat-och-miljo/vaxthusgaser/koldioxidutslapp-internationellt_1212066.html
Tyvärr är ju Trump lite av en kork som verkar ha lyssnat på diverse faktaförnekare , tragiskt att det väljs ledare som är så ignoranta och bakåtsträvande.

Kina är ju verkligen igång med att bygga förnybart och elbilar samtidigt som dom bränner olja och gas för fullt

Men det finns inget alternativ vi måste ta oss ur den fossila energin .
Det finns ju hur mycket energi som helst som strömmar in från solen vi måste fundera ut hur man ska lagra den , det är knäckfrågan.
Citera
2025-01-14, 18:30
Medlem
Citat:
Tyvärr är ju Trump lite av en kork som verkar ha lyssnat på diverse faktaförnekare , tragiskt att det väljs ledare som är så ignoranta och bakåtsträvande.

Kina är ju verkligen igång med att bygga förnybart och elbilar samtidigt som dom bränner olja och gas för fullt

Men det finns inget alternativ vi måste ta oss ur den fossila energin .
Det finns ju hur mycket energi som helst som strömmar in från solen vi måste fundera ut hur man ska lagra den , det är knäckfrågan.

Mjo. Finns ingen vilja globalt tyvärr. Finns försök men det räcker inte och det som vi fruktar ska hända kommer inträffa. Dock klarar sig våra vuxna generationer i Sverige så vi behöver egentligen inte bry oss, men oavsett om vi bryr oss eller inte kommer uppvärmingen inträffa.
Citera
2025-01-14, 18:38
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Mjo. Finns ingen vilja globalt tyvärr. Finns försök men det räcker inte och det som vi fruktar ska hända kommer inträffa. Dock klarar sig våra vuxna generationer i Sverige så vi behöver egentligen inte bry oss, men oavsett om vi bryr oss eller inte kommer uppvärmingen inträffa.
Jo det finns nog vilja men det är lätt att skjuta upp saker som till synes inte är extremt akuta, vi människor är inte så kloka och intelligenta som vi tror.
Fossila bränslen, det gav oss enorm rikedom och bekvämlighet men ack så fel det var
Citera
2025-01-14, 18:46
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jo det finns nog vilja men det är lätt att skjuta upp saker som till synes inte är extremt akuta, vi människor är inte så kloka och intelligenta som vi tror.
Fossila bränslen, det gav oss enorm rikedom och bekvämlighet men ack så fel det var
”Fel”? Det har gett möjlighet till utveckling från svält, sjukdomar och misär. Du verkar helt historielös.
Citera
2025-01-14, 19:00
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
”Fel”? Det har gett möjlighet till utveckling från svält, sjukdomar och misär. Du verkar helt historielös.
Du fortsätter bete dig sig en clown, jag har inte förnekat att fossila bränslen gav oss välstånd tvärtom skrev jag ju det
Jag ser att du gjort dig omöjlig med alla du försöker debattera med , jag förstår varför.
Det är DIG det är fel på.
Kom fram med lite lösningar själv istället .
Senast redigerad av GustavAnder 2025-01-14 kl. 19:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in