Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Nej, eftersom vetenskap aldrig ska handla om konsensus. Det är politik som ägnar sig åt konsensus. Du kommer aldrig att ha en möjlighet att få någon bild över var vetenskapen »ligger« eftersom den handlar om så olika inriktningar.
Det besvara inte frågan. Såklart det kan råda vetenskaplig konsensus i olika frågor.
Men vad har du för kritik mot förslaget att titta i de vetenskapliga tidskrifterna för att undersöka var vetenskapen står?
Citat:
Jag vet inte riktigt vad du är ute efter. Vill du bekräfta ditt tyckande eller få nya uppslag?
Spelar det någon roll? Jag vill gärna höra vad du egentligen har för kritik mot förfarandet att titta i de vetenskapliga tidskrifterna i frågor som rör var vetenskapen faktiskt står. Det vore intressant att få höra din kritik. Är den konstruktiv och bra, så kommer jag såklart att se det som ett nytt uppslag.
Citat:
Varför som sagt? Så länge det politiska filtret omöjliggöra kritisk forskning så känns det rätt ointressant.
Vilket politiskt filter syftar du då på? Att människan driver klimatförändringarna främst genom utsläpp av CO2?
Är det alltså där vi kommer att upptäcka att vetenskapen står om vi besvärar oss med att göra som mitt förslag föreslår? (även om det skulle vara resultatet av det "politiska filtret" ). Är det din kritik mot vetenskapen? Snarare än den föreslagna metoden för att undersöka var vetenskapen står?
Vad har du isf kritik mot metodförslaget? Mer än att de som undersöker vetenskapen blir lurade av den publicerade vetenskapen pga detta "filter"?