2025-01-13, 11:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mino44
Men du har ju ingen aning och sitter bara och gissar. Antingen har du inte ens läst någonting om det eller så har du inte förstått något av det du läst. När det gäller Higgspartikeln som du tar upp som exempel så gjordes den upptäckten 2012. Det man såg matchade de teoretiska förutsägelser man gjort om Higgspartikeln.

Resultatet hade en statistisk signifikans på 5 sigma, vilket innebär att sannolikheten att upptäckten berodde på en slump var mindre än 1 på 3.5 miljoner. Sedan dess har partikeln studerats flitigt och resultaten har dessutom verifierats via nya data och experiment. Partikelns egenskaper stämmer också överens med vad Standardmodellen förutsäger.

MEN, man kan inom vetenskapen aldrig uppnå 100% vetande, bara närma sig det med väldigt hög sannolikhet. Detta då metoder och observationer aldrig är perfekta eller fullständiga. Man strävar hela tiden efter att försöka motbevisa sina teorier och modeller (det är till och med ett krav att de måste vara falsifierbara) och i och med det är vetenskapen självkorrigerande, och bygger vidare på tidigare kunskap, hittar fel och uppnår en ännu högre grad av säkerhet.

Man använder sig utav den vetenskapliga metoden då vi vet att våra egna sinnen är väldigt begränsade och trubbiga som redskap för att kunna tolka vår omvärld. Den är inte helt perfekt eller felfri men det är den bästa metod vi har och det närmsta vi kan komma en sann objektiv tolkning av den värld vi lever i.

Man har inte "upptäckt" Higgspartikeln, man har i princip "uppfunnit" partikeln utifrån ett egenkomponerat hypotetiskt schema där man dragit en bedräglig slutsats. Higgspartikeln har alltså aldrig bevisligen observerats i en detektor utan består bara av en slutsats med vaga samband mellan det påhittade schemat och den påhittade standardmodellen.

"Upptäckten" av Higgspartikeln kan likställas med att ett medium vill upptäcka en ande och skapar ett tilltänkt schema för hur anden interagerar. Utfrån det skapar mediumet sedan en detektor som ska upptäcka andens mönster utifrån schemat. Reagerar den detektorn på något utifrån schemat så har man upptäckt en ande. Nobelpris på det?
Citera
2025-01-13, 12:18
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Man har inte "upptäckt" Higgspartikeln, man har i princip "uppfunnit" partikeln utifrån ett egenkomponerat hypotetiskt schema där man dragit en bedräglig slutsats. Higgspartikeln har alltså aldrig bevisligen observerats i en detektor utan består bara av en slutsats med vaga samband mellan det påhittade schemat och den påhittade standardmodellen.

"Upptäckten" av Higgspartikeln kan likställas med att ett medium vill upptäcka en ande och skapar ett tilltänkt schema för hur anden interagerar. Utfrån det skapar mediumet sedan en detektor som ska upptäcka andens mönster utifrån schemat. Reagerar den detektorn på något utifrån schemat så har man upptäckt en ande. Nobelpris på det?

Det du skriver avslöjar att du inte har en susning. Higgspartikeln var en förutsägelse av standardmodellen som har bekräftats i otaliga experiment. Modellen har en väldigt bra predikativ förmåga och har kunnat förutse många partiklar och fenomen innan de observerats experimentellt.

Via LHC kan man kontrollerat reproducera och observera extremt kortlivade partiklar. Tiden är för kort för direkt observation men partiklarna lämnar mätbara och tydliga spår i form av deras sönderfallsprodukter. Egenskaperna stämmer med det standardmodellen förutser till punkt och pricka. Och denna standardmodell är inget påhittat schema om du skulle tro det, utan används dagligen för att förutse och beskriva hur partiklar beter sig i experiment och naturliga processer. Det handlar om ett av de mest robusta teoretiska ramverken inom fysiken.

Hur fan tror du att vi kan ha avancerade datorer och mobiler? Jo, just för att vi med hjälp av den vetenskapliga metoden och fysiken har lyckats kunna förstå små partiklar och dess egenskaper, du sitter liksom och använder bevisen för att detta fungerar just nu. Jag tror helt enkelt det är så att du inte vill veta, du vill helt enkelt lämna så många möjligheter öppna för magi och övernaturligheter som det bara går och därför förnekar du vetenskapliga resultat vid första bästa tillfälle fast du inte förstår ett jota om det.
Citera
2025-01-13, 12:33
Medlem
Citat:
Vi har redan rett ut att vetenskapen är en bluff med tanke på det lågt ställda beviskravet, så vad vetenskapen säger kan vi sluta bry oss om, det är bara filosofiskt glädjekalkylssvammel ändå som gör allt för att existensen ska framstå som så meningslös som möjligt.

Vad då ”vi har rett ut…”? Det enda vi har är dina påståenden och dina åsikter om vetenskapen, vilka du på inga vis har kunnat styrka. Utan det är de gamla vanliga uttjatade bortförklaringarna ni paranormalt troende alltid kastar fram för att försöka dölja det solklara faktum att inget påstått paranormalt fenomen någonsin har kunnat ens påvisas av någon i hela världen. Detta trots många försök och mångmiljonbelöningar, och trots att miljontals paranormalt troende hävdar att de minsann kan och har gåvan etc. Se bara på ditt eget skryt om att du fixade kontakt med andra dimensioner, frekvenser och fan vet allt efter några dagars lajande med mediteeeering etc.

Citat:
Att paranormala fenomen kan ske förklarar vi med medvetandet, vilket i sig är paranormalt och medvetandet vet vi alla att vetenskapen inte kan förklara trots att vi alla har ett medvetande.

Igen, när vetenskapen inte fullt kan förklara nåt, så är det INTE ett bevis på att nåt paranormalt existerar. Det är bara dina dagdrömmar… Och det finns inget som säger att medvetandet skulle vara nåt paranormalt.

Citat:
Men om du är övertygad om att din existens enbart är en meningslös gestalt bestående av ett deterministiskt ihoptotande av atomer så varsågod och tro det, alla upptäcker vi inte meningen med livet och du är en av dem.

Det är dig såklart fritt att dagdrömma och fantisera om ex ett liv efter detta, dimensioner och frekvenser, tidigare liv och vad som helst. Men absolut inget av allt detta som påstås av er troende har någonsin ens kunnat påvisas, så det har tills vidare inte mer tyngd som bevis än vilka fantasifulla sagor och hallucinationer som helst.

Citat:
Det är dock lite märkligt att du bryr dig om denna tråd när du totalt saknar förmågor? Vad driver dig? Avund?

Det är ett diskussionsforum, ämnet och att se folks brister på beviskrav och hur lättlurade de är och tror på vad nonsens som helst som aldrig kunnat bevisas intresserar mig.
Citera
2025-01-13, 12:36
Medlem
Citat:
Jag ligger väldigt sällan ner vid meditation utan sitter eller står faktiskt, det sistnämnda ger bäst effekt även om det kräver disciplin.

Sen ska du inte stänga av alla tankar, du måste fortfarande visualisera det du vill uppnå med så många känslor som möjligt, tänk dig en radio som söker efter en viss frekvens och måste därmed vara aktiv i sökandet tills rätt frekvens uppnås.

Ja det du beskriver visar ju tydligt att det viktigaste är att låta fantasierna skena. Klart sinne, fakta och verklighet är inte intressant för er paranormalt troende…
Citera
2025-01-13, 12:47
Medlem
Citat:
Det du skriver avslöjar att du inte har en susning. Higgspartikeln var en förutsägelse av standardmodellen som har bekräftats i otaliga experiment. Modellen har en väldigt bra predikativ förmåga och har kunnat förutse många partiklar och fenomen innan de observerats experimentellt.

Via LHC kan man kontrollerat reproducera och observera extremt kortlivade partiklar. Tiden är för kort för direkt observation men partiklarna lämnar mätbara och tydliga spår i form av deras sönderfallsprodukter. Egenskaperna stämmer med det standardmodellen förutser till punkt och pricka. Och denna standardmodell är inget påhittat schema om du skulle tro det, utan används dagligen för att förutse och beskriva hur partiklar beter sig i experiment och naturliga processer. Det handlar om ett av de mest robusta teoretiska ramverken inom fysiken.

Hur fan tror du att vi kan ha avancerade datorer och mobiler? Jo, just för att vi med hjälp av den vetenskapliga metoden och fysiken har lyckats kunna förstå små partiklar och dess egenskaper, du sitter liksom och använder bevisen för att detta fungerar just nu. Jag tror helt enkelt det är så att du inte vill veta, du vill helt enkelt lämna så många möjligheter öppna för magi och övernaturligheter som det bara går och därför förnekar du vetenskapliga resultat vid första bästa tillfälle fast du inte förstår ett jota om det.

Lysande inlägg och det är precis så det är…
De paranormalt troende försöker sig i princip alltid på att svänga sig med yttryck inom vetenskapen fast det är helt uppenbart att de har noll koll. De har läst nåt fantasifullt svammel på nån sida som i bästa fall ger sken av att vara seriös och vetenskaplig, men som är rakt igenom pseudovetenskaplig och fylld av önsketänkande och bias, och till för inbördes beundran och ryggdunkande.

Det är lätt att se på din text att detta inte är ett främmande ämne för dig….
Citera
2025-01-13, 12:52
Medlem
När jag var 17 år hade jag en mycket, mycket fysisk paranormal upplevelse samma dag som min morfar gick bort.

Min morfar stod mig mycket nära. Han var en fantastisk person, bonde, fiskare och deltidsbrandman.

Han stod mig mycket närmre än min egen far.

INGEN kan ta ifrån mig den paranormala upplevelsen, hur gärna deras tro vill det.
Citera
2025-01-13, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
När jag var 17 år hade jag en mycket, mycket fysisk paranormal upplevelse samma dag som min morfar gick bort.

Min morfar stod mig mycket nära. Han var en fantastisk person, bonde, fiskare och deltidsbrandman.

Han stod mig mycket närmre än min egen far.

INGEN kan ta ifrån mig den paranormala upplevelsen, hur gärna deras tro vill det.

Så hur vet du att upplevelsen var just paranormal, och bevisligen paranormal, och inte ett resultat av hjärnan själv i en mycket känslomässigt traumatiskt situation och upplevelse…?

Vetenskapen vet mycket väl att våran hjärna, våra sinnen, kan hamna i ”kaosläge” och helt enkelt fungera irrationellt och presentera syner etc för oss som helt enkelt inte existerar eller händer i verkligheten.

För övrigt är det inte mer än ännu en anekdot, men de flesta av oss har säkerligen liknande upplevelser av nåt traumatiskt som gör att verkligheten runt oss i den stunden kan te sig overklig.
Jag har personligen upplevt personer dö framför mig, inget trevligt alls, och där och då är det kaos i skallen och man kan inte tänka klart och tankar och illusioner far omkring för sin inre syn. Mycket lätt då att få för sig att det skulle vara nåt paranormalt.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2025-01-13 kl. 13:08.
Citera
2025-01-13, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Så hur vet du att upplevelsen var just paranormal, och bevisligen paranormal, och inte ett resultat av hjärnan själv i en mycket känslomässigt traumatiskt situation och upplevelse…?

Vetenskapen vet mycket väl att våran hjärna, våra sinnen, kan hamna i ”kaosläge” och helt enkelt fungera irrationellt och presentera syner etc för oss som helt enkelt inte existerar eller händer i verkligheten.
Nu drar du, återigen, för stora växlar på vetenskapen.

Jag tror inte du vet vad vetenskap är, egentligen.
Citera
2025-01-13, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nu drar du, återigen, för stora växlar på vetenskapen.

Jag tror inte du vet vad vetenskap är, egentligen.

Jag är tämligen säker på att jag vet extremt mer om vetenskapen och förstår den betydligt bättre än dig och andra paranormalt troende.
Citera
2025-01-13, 13:10
Medlem
Citat:
Jag är tämligen säker på att jag vet extremt mer om vetenskapen och förstår den betydligt bättre än dig och andra paranormalt troende.
Beskriv då den vetenskapliga metoden eller håll käft.
Citera
2025-01-13, 13:20
Avslutad
Citat:

"Standardmodellen" kan appliceras på vad som helst, det man tror sig detektera kan lika gärna vara en ande och det enda vetenskapen har gjort är att etikettera fenomenet som Higgspartikel, de tror sig funnit utifrån påhittade parametrar för att detektera önskat mål.

Du verkar sakna kunskap om vad vetenskap är för något, det enda vetenskapen består av är en filosofisk förklaringsmodell, vetenskap är alltså inte en absolut sanning.
Citera
2025-01-13, 13:40
Avslutad
Citat:
Ja det du beskriver visar ju tydligt att det viktigaste är att låta fantasierna skena. Klart sinne, fakta och verklighet är inte intressant för er paranormalt troende…

Meditation har praktiserats i över 3000 år, den moderna vetenskapen är så färsk som 500 år gammal, så du kan ju räkna ut vad som är mest relevanta sett till historien.

Alla är vi observatörer av en individuell verklighet, ett mikroskop och vetenskapliga förklaringsmodeller är bara en förlängning av den passiva observationen i den fysiska världen baserat på subjektivt inlärd data.

För att uppleva den verkiiga metafysiska världen så måste man synkronisera med det nätverk som förbinds bortom vår sinnesuppfattning och slå sig fri från förväntningar via den subjektiva tolkningen, och det uppnås via ex meditation, och inte via formler på ett papper.

Den värld vetenskapen tolkar, är med andra ord bara en illusion.
Senast redigerad av billigost 2025-01-13 kl. 13:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in