Flashback bygger pepparkakshus!
2025-01-09, 14:22
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Stefan Lindberg?
Tyvärr fel.
Citera
2025-01-10, 16:44
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Tyvärr fel.

Kan det vara Alex Schulman? Hans första roman Skynda att älska handlade visserligen om hans far men stilen påminner om Schulmans.
Citera
2025-01-10, 21:33
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Kan det vara Alex Schulman? Hans första roman Skynda att älska handlade visserligen om hans far men stilen påminner om Schulmans.
Nej, inte han heller. Nästa gissning belönas med ett nytt citat.
Citera
2025-01-12, 15:43
Medlem
Massajens avatar
Tunt med gissningar. Lägger upp för en smash.

Citat:
En natt drömde jag att jag var ett vildsvin. Det var första gången det hände. Jag hade inte bokstavligen klövar och gick på alla fyra, det var mer som att jag var fången i en djurkostym, med en jättelik kropp, vassa hörntänder och barkrester och intorkad gyttja i pälsen.

Jag satt i ett stort mörker oh framför mig fanns en scen där Julia rörde sig, ensam, i ljuset från en strålkastare.
Citera
2025-01-12, 15:59
Medlem
Attackcykelns avatar
"Vildsvinet" av Adam Svanell (2024).

Utspelar sig i Stockholm. Romandebut av etablerad skribent (SvD-journalist). Enligt recensionerna fylld av överlastade miljöbeskrivningar och långsökta liknelser. Jag har inte läst boken, men funderade redan efter förra citatet om det kunde vara den. Efter det sista citatet vågar jag chansa.
Citera
2025-01-12, 16:51
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attackcykeln
"Vildsvinet" av Adam Svanell (2024).

Utspelar sig i Stockholm. Romandebut av etablerad skribent (SvD-journalist). Enligt recensionerna fylld av överlastade miljöbeskrivningar och långsökta liknelser. Jag har inte läst boken, men funderade redan efter förra citatet om det kunde vara den. Efter det sista citatet vågar jag chansa.
Naturligtvis rätt! Så många recensioner har jag inte tagit del av men romanen har fått ett blandat mottagande. Enligt min mening den bästa svenska romandebuten på många år.

Varsågod att böka fram ett nytt citat!
Citera
2025-01-12, 17:08
Medlem
Attackcykelns avatar
Tack för det.
Det här ska bli spännande. Jag har läst "gissa bokcitatet"-tråden av och till i många år, men aldrig tidigare yttrat mig i tråden.

Det blir ett litet utdrag ur den roman jag läser just nu:

Citat:
Jag kände mig alltmer smutsig invändigt och utvändigt, där jag med flera dagars skäggstubb satt på den stinkande filten. Något hade fastnat i halsen som varken gick att hosta upp eller svälja ner. När jag försökte resa mig vek sig benen. Magen molade av hunger och törst. En spindel spann in mig i sitt nät. Ville den fånga mig som en spyfluga? Jag skulle just knäppa bort den, då glödlampan i taket tändes och fångvaktaren steg in med ett bleckfat soppa på kålrötter eller potatisskal. Han satte den i mitt knä och jag fick upp det som satt i halsen.
Citera
2025-01-12, 20:37
Medlem
webslaves avatar
Martjenko - Mitt vittnesbörd?
Citera
2025-01-12, 20:51
Medlem
Attackcykelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av webslave
Martjenko - Mitt vittnesbörd?

Inte alls dumt tänkt. Beskrivningen skulle mycket väl kunnat härröra från Sovjetunionen. Det gör den dock inte. Scenen utspelar sig i ett tyskockuperat land under andra världskriget. Författaren är svensk.
Citera
2025-01-13, 09:02
Medlem
Attackcykelns avatar
En utmärkande egenskap hos boken är växlingen mellan ganska naturalistiska eländesskildringar (som citatet ovan) och närmast komiska passager:

Citat:
Vi lommade in i sovrummet. Under pinsam tystnad valde vi ut varsin grosshandlarkostym. Harry tog ut en grårandig och jag en mörkblå. Byxorna visade sig alltför stora i midjan. Harry stoppade ner en kudde som lösmage. Men det godtog inte Tom. Med flinka fingrar sydde han in midjan på Harrys byxor och sedan på mina. Byxornas längd passade dock, liksom de vita skjortorna. Min var lite trång i halsen så Tom ändrade på kragknappen. Slipsarna tyckte vi såg alltför färggranna ut. Harry tog ovilligt på sig sin, och mumlade något om borgerlighetens halssnara. Att bära väst vägrade vi. Kavajerna satt ovanligt bra på oss även om de föreföll lite säckiga. Skorna passade perfekt. Mina var svarta och Harrys beigefärgade. Slutligen valde vi ut var sin hatt och provade dem framför en liten väggspegel.
- Vi ser ut som amerikanska gangsters, sa Harry, och vek ner brättet på sin hatt.
- Du liknar Humphrey Bogart, sa jag, om du färgar håret.
- Det kanske jag skulle göra. Jag gillar Humphrey Bogart. Du ser ut som Gary Cooper i Frank Capras film En gentleman kommer till stan.
- Nej, mina herrar, avbröt Tom. Nu är ni danska grosshandlare. Ni tjänar pengar på att sälja diverse krigsviktiga produkter till Tyskland. Danska polisen och SS kommer inte att känna igen er. I kan röra er fritt i hela København, och äta lunch med mig på Nimb.
Citera
2025-01-13, 13:12
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attackcykeln
En utmärkande egenskap hos boken är växlingen mellan ganska naturalistiska eländesskildringar (som citatet ovan) och närmast komiska passager:
Jolo?
Citera
2025-01-13, 14:11
Medlem
Attackcykelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Jolo?

Inte Jolo. Boken är utgiven drygt två decennier efter Jolos död.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in