2025-01-12, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Man borde beställa fyra ggr så många. Beställa 160 vagnar istället för 44.

Det gäller att inte glömma att Sverige är med i en försvarsallians, så fler länder köper in stridsvagnar och tanken är att alla länderna i NATO-Europa ska kunna bidra med sina stridsvagnar vid fronten.
Citera
2025-01-12, 22:37
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:

De måste kunna levereras också, och bemannas.

Det gör heller egentligen inget om resterande produktionskapacitet tas i anspråk av andra natoländer. För det är ju den sammanlagda slagkraften som räknas.
Citera
2025-01-12, 23:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jaha.. Så bara för att man borde växa ännu mer så är det fel att växa litegrann?

Om armén inte växlar upp till tre fullstora brigader + övriga förband (förstärkt stridsgrupp på Gotland, stockholmsbrigad och norrlandsförbanden, hur exakt de ska organiseras) så kommer man inte kunna växa ännu mer också. Man börjar nånstans.

JA man kommer att behöva revidera planer, och anpassa sig framöver. Är väl inget konstigt med det? Men man gör nåt under tiden.. Är väl ändå ingen som vill ha en absolut fast organisation utan förändringar..

ÖB och hans trattar är på väg att sjösätta en försvarsmakt om 100-150 000 man allt som allt. Det är ganska bra! Tre brigader motsvarar en mekaniserad division, det är inte fy skam. Vi snackar en av de större arméerna i Europa.

Vad har Ryssland att komma med? Man kan inte producera artilleriammunition, utan måste köpa av Nordkorea, man har (knappt några) stridsvagnar från tidigt 60-tal och man har så slut på manskap att man skickar ut matroser i skogen.. och man kan inte försvara sina gränser!
Att växa lite grann under 10 år samtidigt som det påstås att vi är under attack om än inte via en formell krigsförklaring är snarare ett exempel på dumhet och ignorans.
Citera
2025-01-12, 23:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Svårt att säga för det är mest Ryssland som använder Ahkp.. Och den ryska armén underpresterar ju i det mesta. Så svårt att säga.
Ukraina har haft och har dussintals, de används som et slags primitivs raketartilleri.
Citera
2025-01-12, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Personligen skulle jag hellre se långdistansrobotar. Men vad vet jag? Jag är ingen expert. Polisen skulle också behöva nya vapen. Jag har hört att den uppdaterade P-230 kommer med bacon-ammunition som verkligen avväpnar det största hotet mot Sverige.

Skämt åsido. Mer pengar till försvaret är välkommet. Jag litar på att Försvarsmakten är kompetenta nog att välja det rätta för Sverige.
Jag litar inte på det!

Det är ju knappast de skarpaste människor som söker sig till staten eller försvaret för den delen.

Näringslivet tar de människor som kan ta och genomföra genomtänkta beslut.
Citera
2025-01-13, 00:38
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 42-43-44
"Ubåtar osv vore en bättre investering" ? Bättre med u-båtar i de finska skogarna? Berätta gärna hur du kommit fram till denna epokgörande slutsats.

Ja för att en enkel drönare kan slå ut en stridsvagn. Eller vapen som Ann Linde kallade
långa grejer man har på axeln och skjuter tanks med.

Stridsvagnen känns därmed förlegad.

En ubåt kan sänka en Ropucha.

En stridsvagn är inte det skydd det en gång var. Vill man ha eldkraft kan man man kombinera artilleri och drönare?

Jag är inte expert men det jag känner till från Ukraina är att tanks lätt slås ut
Citera
2025-01-13, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkylineSix
Framtiden är 70% luftförsvar (flygförsvar, drönare, patriot system, Satelliter etc) 30% landbaserade. Allt annat vore idioti i AI tidevarven. Pratar man om försvar och inte attack så är det Patriot som är det överlägsna vapnet. Det ser man inte minst i kriget mellan Israel och Iran etc. Finns ju knappt en raket som landar på farlig territorium inne i Israel. Behövs nästan inga flygvapen där.
Du glömmer bort att luftförsvar bara utgör ett hinder, och inte till 100%, mot inkommande vapensystem. Vidare, för att hindra fienden från att fortsätta behövs antingen ballistiska missiler, eller kryssningsmissiler med hög precision alternativt stealthplan med god räckvidd för att förstöra fiendens vapenanläggningar och egna luftförsvarssystem.

Israels attack mot Iran nyligen var ju exempel på detta. F-35 tog hand om de fåtal S-300 system Iran hade medan F-15 och F-16 sedan attackerade de hårda anläggningarna och vapenfabrikerna. Luftförsvarssystem är komplexa och dyra system som dränerar landet på resurser och att skjuta ned fiendens inkommande projektiler en oekonomisk lösning. Bättre då att förstöra deras fabriker så att beskjutningen avtar.
Citera
2025-01-13, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Ja för att en enkel drönare kan slå ut en stridsvagn. Eller vapen som Ann Linde kallade
långa grejer man har på axeln och skjuter tanks med.

Stridsvagnen känns därmed förlegad.

En ubåt kan sänka en Ropucha.

En stridsvagn är inte det skydd det en gång var. Vill man ha eldkraft kan man man kombinera artilleri och drönare?

Jag är inte expert men det jag känner till från Ukraina är att tanks lätt slås ut

Drönarutveckling sker vid sidan om stridsvagnsköp, och ”tanks” slogs enkelt ut 1973 och 1991 också. I alla tider har stridsvagnar enkelt slagits ut.
Senast redigerad av Macke85 2025-01-13 kl. 10:13.
Citera
2025-01-13, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det gäller att inte glömma att Sverige är med i en försvarsallians, så fler länder köper in stridsvagnar och tanken är att alla länderna i NATO-Europa ska kunna bidra med sina stridsvagnar vid fronten.

Precis och eftersom vi ÄR EN allians ska vi inte bara kunna hjälpa oss själva utan även andra! Fler vagnar behövs..
Citera
2025-01-13, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att växa lite grann under 10 år samtidigt som det påstås att vi är under attack om än inte via en formell krigsförklaring är snarare ett exempel på dumhet och ignorans.

Ja men det är politikernas ansvar. Inte försvarsmaktens.
Citera
2025-01-13, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Problemet för Ukraina är att de oftast sätter in en vagn åt gången (då de har ett begränsat antal) så den blir enklare att slå ut samt utan backup vid beskjutning. Utöver det saknas dels flygunderstöd och dels oklart hur väl samordnat artilleriet är vid pansarframryckningar. Upplever också att vissa ukrainska enheter har för lite erfarenhet av pansarstrid vilket gjort att vissa förband tagit onödiga förluster och gjort dyrköpta lärdomar.

Stridsvagnar är den mest kraftfulla enskilda enheten inom moderna militära förband så givetvis har den plats men jag tror att rätt doktrin för deras användning ännu inte är helt klarlagd.

Ja även det har jag sett klipp på och läst om. Även ryssarna skickar in en tank åt gången vilket gör dom till lätta targets. Ja du har nog rätt i att doktrin för deras användning inte är helt klarlagd. Man skickar in tanks lite hela tiden
Citera
2025-01-13, 11:10
Medlem
Citat:
Har du missat de först tänkte bara beställa24 st. För att sedan beställa 20 st till. Så att det räckte till en brigad.
https://www.knds.de/en/news-media/press-releases/detail/new-leopard-2-a8-fleet-for-sweden/

Däremot är det konstigt att vi valde att sedan uppgradera först 44 st till LeoA8 standard. För att sedan besluta sig för att uppgradera ytterligare 66 st till Leo2A8 standard. Ingen av dem kommer att få lika mycket lull som Leo2A8. Så vi borde ha nöjt oss att uppgradera de 66 st till lite lägre standard. Som exempelvis med samma motor etc.

Så planerna på en nyare stridsvagn 2035-2040 kan vi nog glömma nu. Då vi delvis kastar dessa pengar i sjön. Eller lagt dessa uppgraderings pengar på annat som också behövs.
Senast redigerad av slurppen 2025-01-13 kl. 11:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in