2025-01-12, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
När gick Northvolt i konkurs?

Snart.
Citera
2025-01-12, 01:26
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
En konkurs betyder att du som konsument står sist i kön.
Staten ska ha sitt först. Därefter banken. Sen kommer övriga fordringsägare.
Om du som konsument har beställt en vara så kan man märka varan i ett lager. Hur det är med byggnader vet jag inte, men det är inte en allmän lag att konsumenten alltid står sist.
Citat:
Ursprungligen postat av PanAmerican
Kommer de som är leverantörer till "Hans egna bolag" vilja leverera mot faktura nu?
Eller kommer det bli förskottsbetalning som inte är ovanligt för de som inte skött "sina bolag".

Vem vill ligga ute med pengar för material och personal till dessa bolag?

Känns som att det inte är jätteroligt att vara underleverantör till Serneke idag...
Det är väl inte roligt, men samtidigt så har kanske leverantörerna inte så mycket val heller. Hela byggsektorn har stora problem nu av flera skäl. Vissa leverantörer kan nog tänka sig ta riskprojekt om de utgör en mindre del av den totala omsättningen. Däremot hade jag inte velat vara företagare och ha 80% av min försäljning mot Serneke och liknande bolag.

Vissa företag sänker sina löner nu, och de anställda accepterar det eftersom de inte har jättemycket att välja på. Man kan byta yrke men då måste man ofta utbilda sig och det tar sin lilla tid...
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
I fallet Karlatornet handlar det om flera fastigheter. Det finns fler (4?) BRF, och sedan några våningar, längst ner och högst upp, med ägarlägenheter, där är varje lägenhet en fastighet. Hur allt det påverkas av konkursen vet jag inte.
Jag har svårt att tro på det. Fastigheter är mark, folk blandar ihop mark och byggnader hela tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Deras bekymmer beror till största delen på att antalet byggprojekt sjunkit enormt de senaste två åren som efterverkningar av de rödgrönas politik under 2014-2021
På vilket sätt är det de rödgrönas fel att byggsektorn har problem?
Citat:
Driv upp värdet på bolaget och sen dra dig ur och försök få med dig pengar innan bubblan spricker.
[...]
Jag kan inte låta bli att tro att planen var att aldrig betala tillbaka till exempel pandemistöden, hellre konkurs då...
Kan inte företagsledarna drabbas av ansvarsgenombrott då (länk)?
Citera
2025-01-12, 02:03
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beanbag2k19
Stannar byggandet stannar Sverige!
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Om 550 pers får gå från Serneke, påverkar det kanske 1500 arbetstillfällen totalt (killgissar jag).

Därför anser jag att det vore synnerligen bra tajming om staten kunde sjösätta nödvändiga offentliga bygg- och infraprojekt nu i dessa tider, och låta marknadskrafterna driva branschen i högkonjunktur.
Jag har egentligen tagit upp det här indirekt i min egen tråd om Lena Hallengrens politiska utspel om mer statligt stöd till byggsektorn (använd sökfunktionen och du ska finna!). Jag tar det kort här ändå.

Vi kan inte bedriva byggprojekt bara för byggprojektens egna skull. Sveriges byggsektor har varit överhettad i mer än ett decennium, och priset för det är en kraftigt ökad skuldsättning. Förr eller senare kommer en baksmälla, och ju mer man skjuter fram den - desto värre blir den när den kommer. Ska staten gå in och gynna byggsektorn så kan det bara ske genom att någon annan missgynnas i stället. Oftast blir det skattebetalarna. Byggbranschen måste börja vänja sig vid den rådande situationen, som (bortsett från kriget i Ukraina) är mer av ett normalläge än vad vi hade fram till hösten 2019.

Jag tror aldrig att vi kommer att gå tillbaka till hur det såg ut under Ingves tid och jag anser inte heller att det var en tid som vi bör vara nostalgiska över. Skulderna ökade och folk kunde bygga upp förmögenheter på att bo i sina lägenheter. Hela bostadsmarknaden blev ett pyramidspel. Jag är glad att det är över.

Framtiden ligger i avreglerad marknad, både för hyressättning och för byggstandard. Vi behöver fler riktigt billiga lägenheter, med en betydligt lägre standard. Framför allt bör det offentliga sluta använda invandringen som en gigantisk efterfrågepump som håller liv i en osund bransch med osunda metoder.
Citat:
Jag kan inte se någon direkt nedgång inom bygg.
Ingen jag känner i branschen är varslad.
Hur många känner du då? En barndomsvän och grannens kusin som är rörmokare sedan 1987?
Citera
2025-01-12, 03:46
Medlem
Polis2010s avatar
Svenska AB lagen. Som jag inte kan. Däremot vet jag att finanspolisen och Ekobrottsmyndigheten egentligen är paska (finska för skit) . Ett åtal per år typ. Jessica kan ha en annan åsikt. De finns för att lugna ner er svenskar.
Citera
2025-01-12, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Tillverkningsledet har 40-50% nedgång. De började med uppsägningar hösten 2023.
Dina offertunderlag kanske är så små, att ingen vill räkna på dem.

Råspont kostade 7 spänn metern innan covid.
Som mest var den uppe på 23kr/m.

Tillverkningsledet förtjänar alla motgångar de kan få.
Citera
2025-01-12, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polis2010
Svenska AB lagen. Som jag inte kan. Däremot vet jag att finanspolisen och Ekobrottsmyndigheten egentligen är paska (finska för skit) . Ett åtal per år typ. Jessica kan ha en annan åsikt. De finns för att lugna ner er svenskar.

AB borde förbjudas. Hela företagsmodellen, som den ser ut idag, inbjuder till fusk.

Det sista AB i Sverige, som gjorde rätt för sig, var algots på 70-talet.
Citera
2025-01-12, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Jag har egentligen tagit upp det här indirekt i min egen tråd om Lena Hallengrens politiska utspel om mer statligt stöd till byggsektorn (använd sökfunktionen och du ska finna!). Jag tar det kort här ändå.

Vi kan inte bedriva byggprojekt bara för byggprojektens egna skull. Sveriges byggsektor har varit överhettad i mer än ett decennium, och priset för det är en kraftigt ökad skuldsättning. Förr eller senare kommer en baksmälla, och ju mer man skjuter fram den - desto värre blir den när den kommer. Ska staten gå in och gynna byggsektorn så kan det bara ske genom att någon annan missgynnas i stället. Oftast blir det skattebetalarna. Byggbranschen måste börja vänja sig vid den rådande situationen, som (bortsett från kriget i Ukraina) är mer av ett normalläge än vad vi hade fram till hösten 2019.

Jag tror aldrig att vi kommer att gå tillbaka till hur det såg ut under Ingves tid och jag anser inte heller att det var en tid som vi bör vara nostalgiska över. Skulderna ökade och folk kunde bygga upp förmögenheter på att bo i sina lägenheter. Hela bostadsmarknaden blev ett pyramidspel. Jag är glad att det är över.

Framtiden ligger i avreglerad marknad, både för hyressättning och för byggstandard. Vi behöver fler riktigt billiga lägenheter, med en betydligt lägre standard. Framför allt bör det offentliga sluta använda invandringen som en gigantisk efterfrågepump som håller liv i en osund bransch med osunda metoder.
Hur många känner du då? En barndomsvän och grannens kusin som är rörmokare sedan 1987?

Naturligtvis ska staten inte ”bygga för byggandets skull” för att rädda jobben. Däremot är det ofta bra tajming att sjösätta projekt Sverige ändå behöver göra (upprustad järnväg, vägar, cykelbanor, häkten, fängelser, skolor, sjukhus, polishus, försvarsanläggningar etc.) i dåliga tider, för att mildra effekten av att horder av arbetslösa hamnar ute i kylan samtidigt.
Citera
2025-01-12, 10:34
Medlem
vackertsvin...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demigurgen
Använde Serneke nå svensk arbetskraft? Eller var det bara Kurwa, Blyat på deras byggen?

De använde mest svenska underentreprenörer som nu sitter i skiten.
Citera
2025-01-12, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
När gick Northvolt i konkurs?

Inte moderbolaget ännu för dom har ju smart nog låtit ett dotterbolag stå som mellanhand gentemot byggentreprenörerna.

Och utan att veta gissar jag att det är den konkursen som lett till att Serneke gått i konkurs. Eller kanske var sista spiken i kistan.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/s...bolags-konkurs
Citera
2025-01-12, 11:23
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
...
Jag har svårt att tro på det. Fastigheter är mark, folk blandar ihop mark och byggnader hela tiden.
...
Regelverket ändrades 2009.
Ur Jordabalkens första kapitel:
Citat:
1 § Fast egendom är jord. Denna är indelad i fastigheter. En fastighet avgränsas antingen horisontellt eller både horisontellt och vertikalt. Om fastighetsbildning finns särskilda bestämmelser.
Sämjedelning är utan verkan. Lag (2003:626).
1 a § I denna balk betyder
1. tredimensionell fastighet: en fastighet som i sin helhet är avgränsad både horisontellt och vertikalt,
2. tredimensionellt fastighetsutrymme: ett utrymme som ingår i en annan fastighet än en tredimensionell fastighet och som är avgränsat både horisontellt och vertikalt,
3. ägarlägenhetsfastighet: en tredimensionell fastighet som inte är avsedd att rymma annat än en enda bostadslägenhet.
Vad som sägs i denna balk om mark gäller också annat utrymme som ingår i en fastighet eller är samfällt för flera fastigheter. Lag (2009:180).
Så högst upp i Karlatornet finns jord.
Citera
2025-01-12, 11:39
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin...
Det finns oerhört mycket att säga om den här "konkursen". Ett bolag med miljardomsättning säljs till en större finansiell investerare som väljer att sätta bolaget i konkurs efter 38 dagar. Det saknar motstycke. Serneke Sverige har konstant misskött sina betalningar till underleverantörer och dessutom legat med Sveriges största uppskjutna skatteskuld från pandemin. I det läget väljer mängder med statliga, regionala och kommunala aktörer att anlita skojarna för diverse offentliga projekt som fängelser, skolor, simhallar och universitetsbyggnader. (se bifogad länk). Att då sitta och gråta ut att det är besvärligt för Akademiska Hus att deras bygge stoppas när man väljer en entreprenör som har 700 betalningsanmärkningar de senaste två år är magstarkt. Det är betydligt värre för entreprenörer som inte har kunnat avsluta sina kontrakt med Serneke Sverige och nu sitter med oprioriterade fodringar.

Hela den här konkursen stinker från en mängd håll och som vanligt är det småföretagare och anställda som drabbas.

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/ot...ff90c229&ei=54
Bygget av Handels upphandlades och inleddes väl långt innan de senaste två årens betalningsanmärkningar?
Citera
2025-01-12, 14:01
Medlem
Citat:
Om du som konsument har beställt en vara så kan man märka varan i ett lager. Hur det är med byggnader vet jag inte, men det är inte en allmän lag att konsumenten alltid står sist.
Det är väl inte roligt, men samtidigt så har kanske leverantörerna inte så mycket val heller. Hela byggsektorn har stora problem nu av flera skäl. Vissa leverantörer kan nog tänka sig ta riskprojekt om de utgör en mindre del av den totala omsättningen. Däremot hade jag inte velat vara företagare och ha 80% av min försäljning mot Serneke och liknande bolag.

Vissa företag sänker sina löner nu, och de anställda accepterar det eftersom de inte har jättemycket att välja på. Man kan byta yrke men då måste man ofta utbilda sig och det tar sin lilla tid...
På vilket sätt är det de rödgrönas fel att byggsektorn har problem?
Kan inte företagsledarna drabbas av ansvarsgenombrott då (länk)?
När skatterna, och bankerna fått sitt är det övriga fodringsägare tur. I detta fall är jag säker på att skatter och lån, kredit kommer ätas upp det kapital som kan frigöras. En konsument går inte före momsen och lån hos banken, vad jag vet i alla fall. Dessa två har alltid förtur.
Även om konsumenten lyckas få behålla sin lägenhet, är garantin på allt puts väck på det som är monterat fram till och med dagen för konkursen. Vad som blir av garantin, om köpare av den halvfärdiga byggnaden tar över garantin, ver vi när konkusen är färdigställ.

En vara som ställs undan på ett lager, är något annat än bostadsrätt.
Dessutom bygger Serneke större byggen, där kunderna är fastighetsutvecklare, stat, kommun eller region. Dessa fodringsägare får dela på det som finns över efter statens och bankens fodringar. Om företaget gått i konkurs, brukar det inte finnas så mycket att hämta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in