Citat:
Ursprungligen postat av
HugoStieglitz
Om du som konsument har beställt en vara så kan man märka varan i ett lager. Hur det är med byggnader vet jag inte, men det är inte en allmän lag att konsumenten alltid står sist.
Det är väl inte roligt, men samtidigt så har kanske leverantörerna inte så mycket val heller. Hela byggsektorn har stora problem nu av flera skäl. Vissa leverantörer kan nog tänka sig ta riskprojekt om de utgör en mindre del av den totala omsättningen. Däremot hade jag inte velat vara företagare och ha 80% av min försäljning mot Serneke och liknande bolag.
Vissa företag sänker sina löner nu, och de anställda accepterar det eftersom de inte har jättemycket att välja på. Man kan byta yrke men då måste man ofta utbilda sig och det tar sin lilla tid...
Jag har svårt att tro på det. Fastigheter är mark, folk blandar ihop mark och byggnader hela tiden.
På vilket sätt är det de rödgrönas fel att byggsektorn har problem?
Kan inte företagsledarna drabbas av ansvarsgenombrott då (
länk)?
När skatterna, och bankerna fått sitt är det övriga fodringsägare tur. I detta fall är jag säker på att skatter och lån, kredit kommer ätas upp det kapital som kan frigöras. En konsument går inte före momsen och lån hos banken, vad jag vet i alla fall. Dessa två har alltid förtur.
Även om konsumenten lyckas få behålla sin lägenhet, är garantin på allt puts väck på det som är monterat fram till och med dagen för konkursen. Vad som blir av garantin, om köpare av den halvfärdiga byggnaden tar över garantin, ver vi när konkusen är färdigställ.
En vara som ställs undan på ett lager, är något annat än bostadsrätt.
Dessutom bygger Serneke större byggen, där kunderna är fastighetsutvecklare, stat, kommun eller region. Dessa fodringsägare får dela på det som finns över efter statens och bankens fodringar. Om företaget gått i konkurs, brukar det inte finnas så mycket att hämta.