Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-26, 09:10
Medlem
KapVerdes avatar
Serneke expanderar väldigt snabbt. Verkar ha bra kontakt med Göteborgs kommun och politiker. Nu i dagarna framkom att de "exklusivt" ska ta över Säve flygplats. Trots byggen i Angered utan bygglov.

Vad vet vi om Serneke? Är ekonomin stabil? Hur ser kontakterna med politikerna i Göteborg ut?
Citera
2015-08-28, 19:43
Medlem
Takpapps avatar
De vill ju bygga högsta huset i Göteborg (blev väl inte högst i landet eftersom nån annan kukmätare lade på några tegelstenar på toppen).

Och så vill de börsnoteras.
http://www.nyemissioner.se/foretag/planerad-notering/serneke_group_ab/1219
Citera
2015-09-09, 15:50
Medlem
Säve drivs(eller ja, drevs) och ägs av Swedavia, det har alltså inget med Göteborgs kommun att göra, då Swedavia är ett statligt bolag som även äger och driver Arlanda och Landvetter(för att ta två exempel).

Min uppfattning är att Serneke verkar vara ett ganska så välskött bolag, det är ju framförallt i Västsverige som de har haft marknaden(från Helsingborg och norrut, typ), men har ju även expanderat till Stockholm genom förvärv. De omsätter väl åtminstone ca 10,000 MSEK.

Ola verkar vara otroligt driven.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2015-09-09 kl. 15:56.
Citera
2015-09-09, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
De vill ju bygga högsta huset i Göteborg (blev väl inte högst i landet eftersom nån annan kukmätare lade på några tegelstenar på toppen).

Och så vill de börsnoteras.
http://www.nyemissioner.se/foretag/planerad-notering/serneke_group_ab/1219

Nej, Tellus i Stockholm blir inte högre vad jag vet, men det är två väldigt olika projekt. Där Tellus i princip är helt monolitiskt i sin funktion, relativt små lägenheter i hela tornet, Karlatornet, kommer vara funktionsblandat. Med bland annat Hotell, men även betydligt större variation på bostäderna.

Sedan är det ju inte bara tornet som Serneke planerar för, utan flera kvarter.

De genomförde alldeles nyligen det sista markköpet.
Citat:
Serneke gör sista markköpet för Karlavagnsplatsen
Serneke har köpt och tillträtt ytterligare en fastighet på Lindholmen i Göteborg. Förvärvet av 5 360 kvadratmeter befintliga kontorslokaler, innebär att en viktig pusselbit fallit på plats inför byggnationen av Nordens högsta hus, Karlatornet.
Citera
2015-09-10, 14:08
Medlem
Säve ägdes av Volvo, Göteborg Stad och Swedavia, 1/3 var. Inget annat
Citera
2015-09-10, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kennystarfighter85
Säve ägdes av Volvo, Göteborg Stad och Swedavia, 1/3 var. Inget annat

Ägdes....

Volvo och GBG stad överlät/sålde sina ägarandelar till Swedavia. De hade inget ägarintresse när Swedavia nu sålde till Serneke. Vilket är precis det jag skrev.
Citera
2015-10-22, 22:06
Medlem
Serneke är bilfantast med bl.a Porsche 918 Spyder, Carrera GT och MB GL63 AMG. Han är också delägare i 7Hbil i Borås. Nils Wiberg, ägare till Prioritet Inkasso/Finans är tydligen finansiär till en del av Sernekes projekt, bl.a idrottsanläggningen i Partille.
Citera
2019-03-31, 10:49
Medlem
Skvaller om Serneke fusk bygger

Företaget serneke fuskar med alla egenkontroller vilken kan vara farligt om något inte undersöks efter att man har byggt klart , de lägger låga anbud för att vinna ett projekt sen kommer de med extera kostnader som det kallas ÄTA i byggbranchrn
Citera
2019-03-31, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greenman2017
Företaget serneke fuskar med alla egenkontroller vilken kan vara farligt om något inte undersöks efter att man har byggt klart , de lägger låga anbud för att vinna ett projekt sen kommer de med extera kostnader som det kallas ÄTA i byggbranchrn

Så jobbar alla byggföretag eftersom de inte vinner upphandlingen annars.
Citera
2019-03-31, 11:12
Medlem
snivlems avatar
Oj det finns ett stort nybygge av sernek här omkring som jag kanske bör undvika.

Häromdan så rasade innertaket på en statlig instution här också.. Ska undersöka vilka som byggde den
Citera
2019-03-31, 12:31
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greenman2017
Nu kan jag ju inte hur detta med anbud fungerar, men själva grundidén är väl att anbudet skall hållas och inga extra kostnader skall tillkomma. ¨Sjävlkart om uppdragsgivaren förändrar uppdraget eller kommer med tillägg så kommer ju kostnader tillkomma. Själv upplever jag allt vad upphandlingar mot stat, kommun, landsting som rent bedrägeri.
Citera
2019-03-31, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Nu kan jag ju inte hur detta med anbud fungerar, men själva grundidén är väl att anbudet skall hållas och inga extra kostnader skall tillkomma. ¨Sjävlkart om uppdragsgivaren förändrar uppdraget eller kommer med tillägg så kommer ju kostnader tillkomma. Själv upplever jag allt vad upphandlingar mot stat, kommun, landsting som rent bedrägeri.

ÄTA betyder jobb som ligger utanför upphandlingen, extrajobb, ändringar och andra tolkningar av själva upphandlingen.
Först vinner man upphandlingen och därefter letar man ätor så att vinsten ökas.

Eftersom stat, kommun och landsting oftast väljer lägsta anbud (om de andra parametrarna är hyfsat lika) så måste man jobba så numera.

Det är därför som infrastrukturen blivit sämre, eftersom man inte gör jobb som man inte får betalt för längre. Det låg väl under goodwill-kontot förut.
Senast redigerad av Bruz-Lee 2019-03-31 kl. 15:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in