2025-01-08, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PanAmerican
Ok...

Så säg om det framkommer brister i tex. Karlatornet i Göteborg, blir det föreningen själva som får stå för åtgärdandet då?
Alltså det finns ingen form av garanti eller försäkring som går in då?

Frågar för det verkar ju inte ens som att allt är sålt i den föreningen ännu så hur skall man kunna värdera en lägenhet i den nu då?
En konkurs betyder att du som konsument står sist i kön.
Staten ska ha sitt först. Därefter banken. Sen kommer övriga fordringsägare.
Tänker också på ofullständiga byggen, vilka företag ska våga gå in där och färdigställa dem?
Värdering etc som du frågar efter, det får marknaden lösa. Det är inte första gången ett buggbolag går i konkurs.
Citera
2025-01-08, 17:46
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
En konkurs betyder att du som konsument står sist i kön.
Staten ska ha sitt först. Därefter banken. Sen kommer övriga fordringsägare.
Tänker också på ofullständiga byggen, vilka företag ska våga gå in där och färdigställa dem?
Värdering etc som du frågar efter, det får marknaden lösa. Det är inte första gången ett buggbolag går i konkurs.

Våga färdigställa gör de, men till vilka villkor.
Citera
2025-01-08, 18:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Rdesign
Ola har lämnat styrelsen i Doxa. Han ska istället fokusera på sina egna bolag. Har ingen källa precis nu men googla så finns det skrivet om det.

Kommer de som är leverantörer till "Hans egna bolag" vilja leverera mot faktura nu?
Eller kommer det bli förskottsbetalning som inte är ovanligt för de som inte skött "sina bolag".

Vem vill ligga ute med pengar för material och personal till dessa bolag?

Känns som att det inte är jätteroligt att vara underleverantör till Serneke idag...
Citera
2025-01-08, 18:50
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ok...

Så säg om det framkommer brister i tex. Karlatornet i Göteborg, blir det föreningen själva som får stå för åtgärdandet då?
Alltså det finns ingen form av garanti eller försäkring som går in då?

Frågar för det verkar ju inte ens som att allt är sålt i den föreningen ännu så hur skall man kunna värdera en lägenhet i den nu då?
I fallet Karlatornet handlar det om flera fastigheter. Det finns fler (4?) BRF, och sedan några våningar, längst ner och högst upp, med ägarlägenheter, där är varje lägenhet en fastighet. Hur allt det påverkas av konkursen vet jag inte.
Citera
2025-01-08, 19:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
I fallet Karlatornet handlar det om flera fastigheter. Det finns fler (4?) BRF, och sedan några våningar, längst ner och högst upp, med ägarlägenheter, där är varje lägenhet en fastighet. Hur allt det påverkas av konkursen vet jag inte.

Precis det är ju det jag menar, inget helhetsgrepp.
Så om tex. det behöver förstärkas i grundfundamenten, men jag bor på våning 55 och min förening är våning 32-58. Skall "min" förening vara med och betala då?
Omvänt om taket är dåligt och måste åtgärdas, skall alla vara med att betala då eller bara föreningen som gränsar till taket???

Alltså varit lite nyfiken på nån lägenhet högt upp med tanke på att det finns en hel del objekt osålt.
Men nu känns det som att kostnaden kan bli astronomisk, eller tänker jag fel?
Citera
2025-01-08, 21:47
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 730221
Ja det blir föreningen, finns ingen garanti som gäller om företaget går omkull
Det är väl flera BRF och även ägarlägenheter i Karlatornet? Kanske kan bli riktigt rörigt?

Edit: Ser att någon redan varit inne på detta.
Citera
2025-01-08, 21:54
Medlem
730221s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är väl flera BRF och även ägarlägenheter i Karlatornet? Kanske kan bli riktigt rörigt?

Edit: Ser att någon redan varit inne på detta.
Synd om dem som köpt lägenhet där, har det inte varit lite kvalitetsproblem där också?
Citera
2025-01-08, 21:56
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Det är väl bara Serneke Sverige som går i KK, ett dotterbolag bara. Serneke Group står kvar?

Serneke Group består väl till 99% av Serneke Sverige?

Serneke Sverige AB omsättning 2023: 7 873 159 Tkr

SERNEKE Fastighet AB omsättning 2023: 160 Tkr

Serneke är ju främst ett byggföretag inte ett fastighetsbolag som förvaltar och äger fastigheter. Har Serneke Group några stora värden förutom Serneke Sverige AB?
Citera
2025-01-08, 22:00
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 730221
Synd om dem som köpt lägenhet där, har det inte varit lite kvalitetsproblem där också?
Vet inte. Vi får hoppas att det inte blir så farligt. Man tänker ju tyvärr på "Norra Tornen" i Stockholm där det varit mycket strul.
https://www.dagensps.se/privatekonom...-norra-tornen/
Citera
2025-01-08, 22:00
Medlem
Citat:
Precis det är ju det jag menar, inget helhetsgrepp.
Så om tex. det behöver förstärkas i grundfundamenten, men jag bor på våning 55 och min förening är våning 32-58. Skall "min" förening vara med och betala då?
Omvänt om taket är dåligt och måste åtgärdas, skall alla vara med att betala då eller bara föreningen som gränsar till taket???

Alltså varit lite nyfiken på nån lägenhet högt upp med tanke på att det finns en hel del objekt osålt.
Men nu känns det som att kostnaden kan bli astronomisk, eller tänker jag fel?
Utan att kunna det specifika fallet men i vanliga fall "ja". Hur mycket var och en, hur stor andel av det gemensamma, ska betala är reglerat.

Det är inget nytt. Ett vanligt liknanade exempel är en gemensam väg i ex. ett sommarstuga område. Andel regleras i lantmäteriförrättning, servitut eller i frivilliga avtal.
Citera
2025-01-08, 22:02
Medlem
Citat:
Kommer de som är leverantörer till "Hans egna bolag" vilja leverera mot faktura nu?
Eller kommer det bli förskottsbetalning som inte är ovanligt för de som inte skött "sina bolag".

Vem vill ligga ute med pengar för material och personal till dessa bolag?

Känns som att det inte är jätteroligt att vara underleverantör till Serneke idag...
Är det någon som kan se vilka fordringsägarna är?

https://www.byggindustrin.se/affarer...eke-konkursen/
Citera
2025-01-09, 10:30
Medlem
vackertsvin...s avatar
Det finns oerhört mycket att säga om den här "konkursen". Ett bolag med miljardomsättning säljs till en större finansiell investerare som väljer att sätta bolaget i konkurs efter 38 dagar. Det saknar motstycke. Serneke Sverige har konstant misskött sina betalningar till underleverantörer och dessutom legat med Sveriges största uppskjutna skatteskuld från pandemin. I det läget väljer mängder med statliga, regionala och kommunala aktörer att anlita skojarna för diverse offentliga projekt som fängelser, skolor, simhallar och universitetsbyggnader. (se bifogad länk). Att då sitta och gråta ut att det är besvärligt för Akademiska Hus att deras bygge stoppas när man väljer en entreprenör som har 700 betalningsanmärkningar de senaste två år är magstarkt. Det är betydligt värre för entreprenörer som inte har kunnat avsluta sina kontrakt med Serneke Sverige och nu sitter med oprioriterade fodringar.

Hela den här konkursen stinker från en mängd håll och som vanligt är det småföretagare och anställda som drabbas.

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/ot...ff90c229&ei=54
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in