2025-01-12, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Råspont kostade 7 spänn metern innan covid.
Som mest var den uppe på 23kr/m.

Tillverkningsledet förtjänar alla motgångar de kan få.
Tror du en bygghandel består av endast råspontluckor?
Under energikrisen ökade de svensk och europeiska tillverkarnas priser med över 20%.
Sen har vi alla metalldelar som ökat i pris pga av sjöfraktspriserna, som skenade under Covid, grundstötningen i Suez kanalen och nu hootierebellerna. Allt metall från Kina går runt Sydafrika nu. Det är metall i de flesta byggprodukter.
Kriget i Ukraina har gett prishöjningar och brist på metall och ek. Samt att inga Europeiska producenter får köpa från Ryssland eller Vitryssland. Detta ökar inköpspriserna för europeiska producenter.

Din aversion mot producentledet visar att du vill att vi ska bygga hus med kinaskit!
Citera
2025-01-12, 15:24
Medlem
Var bor Ola?

Gissa inte.
Citera
2025-01-12, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulRonge
Var bor Ola?

Gissa inte.

Alingsås?
Citera
2025-01-12, 17:13
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vackertsvin...
De använde mest svenska underentreprenörer som nu sitter i skiten.
Här i Frölunda (där det tagit snart 10 år att bygga om 3 av Poseidons hus och det är 5 hus kvar...) så är det naturligtvis "svenska" ue med 90-95 % utländska arbetare.
Citera
2025-01-12, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Råspont kostade 7 spänn metern innan covid.
Som mest var den uppe på 23kr/m.

Tillverkningsledet förtjänar alla motgångar de kan få.

Ja materialet vart galet dyrt!

Va i Norge på kneg när Ukraina skiten braka lös och då steg priset på vissa varor med 4x i pris under byggets gång!

Husen vi byggde då va på 350kvm 5 stycken. Men materialet vart så dyrt att bolaget gick i konkurs!

Skrämmande hur blivit!
Citera
2025-01-13, 11:21
Medlem
vackertsvin...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Bygget av Handels upphandlades och inleddes väl långt innan de senaste två årens betalningsanmärkningar?

Skall finnas mekanismer så att en entreprenad kan avbrytas om en leverantör missköter sig. Dessutom har Serneke släpat med betalningar sedan 2018
Citera
2025-01-13, 11:22
Medlem
vackertsvin...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Här i Frölunda (där det tagit snart 10 år att bygga om 3 av Poseidons hus och det är 5 hus kvar...) så är det naturligtvis "svenska" ue med 90-95 % utländska arbetare.

Målerier, VVS och el är oftast med svensk arbetskraft.
Citera
2025-01-13, 16:44
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Skall finnas mekanismer så att en entreprenad kan avbrytas om en leverantör missköter sig. Dessutom har Serneke släpat med betalningar sedan 2018
Har de misskött den här entreprenaden innan konkursen?
Citera
2025-01-13, 18:03
Medlem
Citat:
Målerier, VVS och el är oftast med svensk arbetskraft.
De östeuropéer som jag stött på har varit väldigt kvalificerade för sina jobb. De har i och för sig varit i ledande positioner, för olika arbetslag.
Ordning och reda på beställningar, leveransplaner och produktkunskap. Inga problem att ha dialog på svenska, lite stapplig svenska kanske, men aldrig svårt att förstå, tyda deras tal eller skrift.
Jag kanske har haft turen att träffa på de bättre. Jag jobbar hellre med en noggrann och duktig östeurope, än en tuff svensk som kan allt, men där det ofta blir fel, och som inte förstår varför det blir fel.
Citera
2025-01-13, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellekaninflicka
En närmare titt så verkar de vara kusiner 🙂 de bor i Lerum båda två 🙂

ahaaa... mm tyckte hon var huvudet längre.. har ju sett pernilla förr. Sjukt lika i ansiktet på lite håll.
Citera
2025-01-13, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Googlar man henne verkar hon vara gift med en arvtagare till Wallenstam. Så lite smaskigt skvaller i fastighetsgöteborg du kommer med.... Men som du säger det kan ju vara helt legit, de kan ju vara separarerade.

Tydligen var det hennes kusin som var väldigt lik i både kroppen och ansiktet och klädstilen.

Som jag sa till min vän som först noterade att det verkade vara Ola - Det där är en känd golddiger av rang vid hans sida också ser jag , så det är nog sannerligen Ola hehe.

Tydligen hade jag både fel och rätt på samma gång.
Citera
2025-01-14, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Tror du en bygghandel består av endast råspontluckor?
Under energikrisen ökade de svensk och europeiska tillverkarnas priser med över 20%.
Sen har vi alla metalldelar som ökat i pris pga av sjöfraktspriserna, som skenade under Covid, grundstötningen i Suez kanalen och nu hootierebellerna. Allt metall från Kina går runt Sydafrika nu. Det är metall i de flesta byggprodukter.
Kriget i Ukraina har gett prishöjningar och brist på metall och ek. Samt att inga Europeiska producenter får köpa från Ryssland eller Vitryssland. Detta ökar inköpspriserna för europeiska producenter.

Din aversion mot producentledet visar att du vill att vi ska bygga hus med kinaskit!

Har du några argument för att priset på brädor behöver tredubblas under covid, eller ville du bara ordbajsa lite?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in