2025-01-11, 20:45
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PanAmerican
Peter Carlsson borde avrättas offentligt på Sergelstorg!

Därefter skall hans skalle fästas på en påle med en skylt som beskriver att "Så här går det om man luras och fyller sina egna fickor med pengar på ett kriminellt vis".

Hur ända in i helvete trodde han och Harald Mix med flera att de skulle kunna konkurrera med Asien?
Svar: Det trodde de aldrig men det förstod att det fanns miljarder och åter miljarder att hämta i olika bidrag, särskilt med sina kopplingar till Anders Sundström (Den långsamt talande efterblivna före detta politikern med flera).

Alltså generellt är jag emot dödsstraff men skulle kunna göra undantag under 12 månader för att kunna avrätta dessa "entreprenörer", alltså de är bidragsentreprenörer) och politiker som fyller sina egna fickor.

Finspång.

Listan på folk som varit "slarviga" med allmänna medel, både företagare och politiker, börjar bli riktigt lång. Där till kommer de som sett till hur det blivit i Sverige under de senaste decennierna. Det blir tyvärr inte många kvar om man räknar in gänget som fortfarande hävdar "Vinst på sikt".
Citera
2025-01-11, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför sätter du din tilltro till någon som inte lyckats med annat än att bränna pengar som ingen ens varit nära? I förfluten tid när staten gått in och försökt rädda olika verksamheter, exempelvis varvsindustrin, så har det ju handlat om verksamhet som funnits och som fungerar. Då handlade det om en vikande marknad som man trodde skulle gå att övervintra. Nu handlar det om ett företag som inte lyckats med något. Är det inte bättre att satsa på något som fungerar?
Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag är tveksamt till Northvolts möjlighet att klara sig. Men att hoppas att dom ska misslyckas känns lite konstigt!

Om det finns de som tror på en framtid, satsar pengar och verkligen får igång en vinstdrivande verksamhet så stort grattis. Jag vill dock inte satsa mina privata pengar eller mer pensionspengar.
Citera
2025-01-11, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Det får framtiden utvisa.
Många tror att dom kommer att göra det när det blir kritiskt läge.
Jag befarar att du har rätt, men hoppas att de inte använder mina skattemedel på det sättet. Gör något vettigt istället som att bygga kärnkraft och skapa en stabil tillgång på el innan vi måste börja reinvestera i vindkraftparkerna.
Citera
2025-01-11, 20:59
Medlem
Nle201s avatar
Jag hoppas att Northvolt-gänget bär detta kors resten av deras karriär, inga mer krediter eller bailouts.
Detta är galenskap, jag antar att vägen till rikedom är att gå handels, kovra sig med det offentliga, och sedan försvinna.
Citera
2025-01-11, 21:15
Medlem
Smarree88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FartyDog
Jag befarar att du har rätt, men hoppas att de inte använder mina skattemedel på det sättet. Gör något vettigt istället som att bygga kärnkraft och skapa en stabil tillgång på el innan vi måste börja reinvestera i vindkraftparkerna.

I Skellefteå Krafts nät finns gott om EL, det var en av de viktigaste anledningarna att dom valde den platsen för den första Giga fabriken.

Om vi inte räddar planeten och klimatet med el bilar kommer du inte kunna betala någon skatt 😛
Citera
2025-01-11, 22:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FartyDog
Om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag är tveksamt till Northvolts möjlighet att klara sig. Men att hoppas att dom ska misslyckas känns lite konstigt!

De har ju redan misslyckats och skapat en mycket negativ situation för alla underleverantörer. Jag vill att det ska likvideras så att dessa får tillbaka lite i alla fall.

Citat:
Om det finns de som tror på en framtid, satsar pengar och verkligen får igång en vinstdrivande verksamhet så stort grattis. Jag vill dock inte satsa mina privata pengar eller mer pensionspengar.

Det är ju redan alldeles för många som köpt grisen i säcken, inte minst de pensionsplacerare som slängt iväg miljarder. Jag är rädd för att den som gjort detta mycket väl kan få för sig, att likt en spelmissbrukare, fortsätta och tror sig kunna rädda det investerade. Det är så mycket sjukt med Northvolt att det sjukaste är att det inte en gång för alla konstateras så.
Citera
2025-01-11, 22:25
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det är så mycket sjukt med Northvolt att det sjukaste är att det inte en gång för alla konstateras så.
Men avsikten har varit att attackera Scania, Volvo och Norrland. Därför har inga större media eller högre beslutsfattare fått ifrågasätta Northvolt.

Vi är flera i tråden som ofta frågat "Var är batterierna?" sedan bara några veckor efter det fabriken öppnade och nu har tre år gått.

Många skribenter ifrågasatte även i samband med att fabriken öppnades hur vi skulle kunna konkurrera med världsledande asiatisk produktionsindustri.

Det är bara ett till i raden av projekt avsedda att attackera Norrland:
Citat:
Skellefteå Kraft är tveklöst en framgångsrik aktör i det svenska energisystemet. Man förvaltar några av Sveriges finaste energikällor i form av vattenkraft. Bolaget har också utvecklats till ett av de främsta elhandelsföretagen i landet.

Men samtidigt är Northvolt inte den första jättesatsningen på grön omställning som misslyckats i Skellefteå. Under 2000-talet har kommunala Skellefteå Kraft gjort åtminstone tre stora gröna investeringar.

Cellulosa-etanolen i Sekab, biopellets i Storuman och Blaiken vindkraftsanläggning.

I backspegeln måste nog samtliga betraktas som besvikelser.
https://www.affarsvarlden.se/kronika...fore-northvolt

Och nu kommer H2 Green Steel/Stegra, grönt fartygsbränsle, grönt flygbränsle medan det gröna tvärtemot fasas ut i resten av världen och Trump tar rodret i USA.
Senast redigerad av wwr 2025-01-11 kl. 22:51.
Citera
2025-01-11, 22:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men avsikten har varit att attackera Scania, Volvo och Norrland. Därför har inga större media eller högre beslutsfattare fått ifrågasätta Northvolt.

Vi är flera i tråden som frågat "Var är batterierna?" sedan bara några veckor efter det fabriken öppnade och nu har tre år gått.

Många skribenter ifrågasatte även i samband med att fabriken öppnades hur vi skulle kunna konkurrera med världsledande asiatisk produktionsindustri.

Ja det vet jag och har själv deltagit i ifrågasättandena. Jag menar emellertid samhället som sådant.
Citera
2025-01-11, 22:40
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
De har ju redan misslyckats och skapat en mycket negativ situation för alla underleverantörer. Jag vill att det ska likvideras så att dessa får tillbaka lite i alla fall.

Likvidation, jag vet inte, du kanske tänker på en konkurs. Det kan väl hända någongång att någon underleverantör får någon krona från ett konkursbo, men det är sällan det finns något kvar till dem när banker och staten fått sitt. Det finns en prioriteringsordning och leverantörer är längst ned på listan.
Citera
2025-01-11, 22:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Likvidation, jag vet inte, du kanske tänker på en konkurs. Det kan väl hända någongång att någon underleverantör får någon krona från ett konkursbo, men det är sällan det finns något kvar till dem när banker och staten fått sitt. Det finns en prioriteringsordning och leverantörer är längst ned på listan.

Om jag skriver likvidation så menar jag givetvis likvidation.

https://www.avvecklingsbyran.se/likv...r-likvidation/
Citera
2025-01-11, 22:57
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Om jag skriver likvidation så menar jag givetvis likvidation.

https://www.avvecklingsbyran.se/likv...r-likvidation/

Visst, är inte så hemmastadd i bolagsterminologin, men i länken du bifogade så verkar det som att likvidation är möjlig om det finns tillräckligt med tillgångar i bolaget så att det täcker skulderna. Finns inte tillräckligt med tillgångar så blir det konkurs. Finns säkert en massa annat att hålla rätt på i fall som detta men av egen erfarenhet vet jag att man som underleverantör inte ska hoppas på för mycket då företag på obestånd ska avvecklas.
Citera
2025-01-11, 23:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Visst, är inte så hemmastadd i bolagsterminologin, men i länken du bifogade så verkar det som att likvidation är möjlig om det finns tillräckligt med tillgångar i bolaget så att det täcker skulderna. Finns inte tillräckligt med tillgångar så blir det konkurs. Finns säkert en massa annat att hålla rätt på i fall som detta men av egen erfarenhet vet jag att man som underleverantör inte ska hoppas på för mycket då företag på obestånd ska avvecklas.

Varför jag skriver likvidation är för att det kommer att leda till att likvidatorn kommer att se att bolaget är på obestånd och därmed ansöker om att bolaget försätts i konkurs. I princip är det ju ingen skillnad rent resultatmässigt eftersom det då kommer att handla om att få in så mycket det bara går för att ge leverantörerna en viss ersättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in