Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-01-11, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det du skriver om i ditt inlägg går inte att härleda till domen mot CP.

Jag menar bara att GM därför borde ha ett utseende som liknade CPs. SE har inte ett sånt utseende.

"Alla jurister som bedömde indicierna och Lisbets utpekande friade CP. De ansåg att det inte var tillförlitligt." Detta gäller tingsrätten och hovrätten 1989. Du får mena hur mycket du vill, men det saknas relevans i ditt påstående. Gm kunde sett ut som t ex SE eller vem som helst.
Citera
2025-01-11, 11:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Mordet på OP är löst eftersom fallet är nedlagt. Är du efterbliven ? Det finns inga fler uppslag för polisen att jobba med man har kommit till världs ände.

"Sydafrika är också lite intressant" sades det på pressträffen när PU lades ned.

Nu ligger Sydafrika visserligen långt bort, men världens ände vet jag inte riktigt om det är.
Citera
2025-01-11, 11:58
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Nej inget av mordplatsvittnena ansåg i mars 1986 att gm rörde sig klumpigt, lufsigt eller på annat sätt avvikande. Nästan alla ansåg att gm rörde sig spänstigt och smidigt.

Samtliga 5 vittnen jag nämnde sa så under 1986 jo. Om det var i mars eller april är mindre intressant. Det var långt före CP blev känd som ett figurerande namn i utredningen.
Citera
2025-01-11, 11:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
"Alla jurister som bedömde indicierna och Lisbets utpekande friade CP. De ansåg att det inte var tillförlitligt." Detta gäller tingsrätten och hovrätten 1989. Du får mena hur mycket du vill, men det saknas relevans i ditt påstående. Gm kunde sett ut som t ex SE eller vem som helst.

Du förstår nog inte att rätten ställer höga krav för en fällande dom. De tyckte inte att LPs utpekande räckte. Det betyder inte att LP inte såg något alls, som de som hoppar i galen tunna verkar tro.
Citera
2025-01-11, 12:01
Medlem
Citat:
JA pekade ut SE på bild hos polisen. Det klara ett litet barn av att läsa innantill i förhöret. Du borde lyssna mer på barnen!

Allt annat är grundlöst önsketänkande.

JA sade inte att SE var mannen han såg på mordplatsen efter mordet. JA såg och hörde JÅS däremot. SE var med i media- både i tidningar och i ett Rapportinslag våren 1986. Leif L dvs hans kompis som satt i samma bil när mordet skedde erkände redan våren 1986 att han kunde blivit påverkad av uppgifter i media. Detsamma gäller naturligtvis även JA och de andra mordplatsvittnena. Nya uppgifter flera år efter mordet är inte tillförlitliga. Det borde till och med du förstå.

https://yle.fi/a/7-1376166
Citera
2025-01-11, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Samtliga 5 vittnen jag nämnde sa så under 1986 jo. Om det var i mars eller april är mindre intressant. Det var långt före CP blev känd som ett figurerande namn i utredningen.

Nej finns inga 5 vittnen som i mars 1986 i de första förhören sade att gm rörde sig klumpigt, lufsande etc. Nästan alla sade i de första förhören att gm rörde sig spänstigt, smidigt.
Citera
2025-01-11, 12:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
JA sade inte att SE var mannen han såg på mordplatsen efter mordet. JA såg och hörde JÅS däremot. SE var med i media- både i tidningar och i ett Rapportinslag våren 1986. Leif L dvs hans kompis som satt i samma bil när mordet skedde erkände redan våren 1986 att han kunde blivit påverkad av uppgifter i media. Detsamma gäller naturligtvis även JA och de andra mordplatsvittnena. Nya uppgifter flera år efter mordet är inte tillförlitliga. Det borde till och med du förstå.

https://yle.fi/a/7-1376166

JA har sett både JÅS och SE på mordplatsen. JÅS var inte på mordplatsen ensam. Det är fullt möjligt för ett vittne att se två personer som är närvarande samtidigt.

Att JA pekar ut SE på bild där bilden föreställer SE tyder på att JA såg både JÅS och SE på mordplatsen.

I det här fallet utesluter det ena inte det andra.

"Binärt tänkande är bara för analytiska nollor."
Citera
2025-01-11, 12:10
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Nej finns inga 5 vittnen som i mars 1986 i de första förhören sade att gm rörde sig klumpigt, lufsande etc. Nästan alla sade i de första förhören att gm rörde sig spänstigt, smidigt.

Jag ser här i mina spåkort att du kommer att få en hel "knattegrupp" på halsen i kväll.

Jag poppar mina popcorn.
Citera
2025-01-11, 12:13
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Jag ser här i mina spåkort att du kommer att få en hel "knattegrupp" på halsen i kväll.

Jag poppar mina popcorn.

Ja, som sagt får jag återkomma ikväll eftersom han vägrar vika ner sig. Men vem som helst kan se i förhören att det jag säger är sant. Jag dubbelkollade det snabbt idag, jag hinner inte klistra in det från förhören nu bara eftersom jag är på mobilen.

CP förekom knappt i utredningen när dessa vittnen gjorde dessa uttalanden.
Citera
2025-01-11, 12:15
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Ja, som sagt får jag återkomma ikväll eftersom han vägrar vika ner sig. Men vem som helst kan se i förhören att det jag säger är sant. Jag dubbelkollade det snabbt idag, jag hinner inte klistra in det från förhören nu bara eftersom jag är på mobilen.

CP förekom knappt i utredningen när dessa vittnen gjorde dessa uttalanden.

Jag vill inte förekomma den episka avhyvlingen, men jag ställer mig fredligt och bekvämt för att invänta kvällen i din ringhörna.

Edit: Jag klappar mig lite självgott på axelvadden då jag också läst förhören.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-01-11 kl. 12:45.
Citera
2025-01-11, 12:15
Medlem
Citat:
JA har sett både JÅS och SE på mordplatsen. JÅS var inte på mordplatsen ensam. Det är fullt möjligt för ett vittne att se två personer som är närvarande samtidigt.

Att JA pekar ut SE på bild där bilden föreställer SE tyder på att JA såg både JÅS och SE på mordplatsen.

I det här fallet utesluter det ena inte det andra.

"Binärt tänkande är bara för analytiska nollor."

Nej JA sade inte i mars 1986 att han såg SE på mordplatsen efter mordet. Däremot såg och hörde han vittnet JÅS. Både Leif L och JA blev påverkade av mediauppgifter. SE var med i media redan i mars-april 1986, både i tidningar och i ett Rapportsinslag.
Senast redigerad av Niklasgl87 2025-01-11 kl. 12:18.
Citera
2025-01-11, 12:16
Medlem
Citat:

Jag poppar mina popcorn.

Ja jag har rätt och ni har fel. Mordplatsvittnena ansåg i de första förhören i mars 1986 att gm var spänstig och smidig- inte klumpigt lufsande etc. Gm rörde sig inte som CP, däremot som SE.

https://www.youtube.com/watch?v=734G3RBNnNo&ab_channel=Ensaligblandning

https://www.youtube.com/watch?v=vKt4u5sESb8&list=PLHo3M8euqzEZN5RztwnanLdP icEfAdU8H&index=13&ab_channel=palmeintresserad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in