2025-01-11, 11:05
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Jag är inte jätterutinerad 5.5-6år i yrket .
Många tror det är lätt o slappt att sitta o köra bil vs den vanliga Svensson som kör max 1-2h om dagen.

Vi yrkesförare kan jag säga som du nämnde där att åk hellre hem o sov istället för att jaga kunder de sista timmarna.

Asså tips o tips ja det är väl egentligen sitt rätt i bilen ställ in stolen rätt.
Tips 1 . Köp en geldyna , finns att köpa lite här o var riktigt skönt och man kan sitta riktigt länge rekommenderar det.

Tips 2. Åk inte runt runt runt. Bättre stanna i zonen istället för att jaga jaga körningar. Eller ja stanna i zonen o invänta körning istället. Man lär sig med tiden.

Tips 3 ja Arlanda rushen kl 4:00-7:00 ungefär.

Tips 4. Ibland kan det faktiskt gå snabbare att åka genom stan än att sitta fast i trafikkaoset på E4/Essingeleden.

Det är ju ingen bransch man kanske blir rik på .
Tjäna stora summorna är väl storbil/rullstolstaxi.

Av alla andra jobb i Sverige så är nog detta branschen med sämst löneutveckling . Knappt avsättning till pension.
Facket lyser med sin frånvaro.

Det bästa var när man hade bara dieselbilarma. Efter det gick det utför med miljöomställningen.

Sen spårade det 2009 när mercedes E200 NGT gas modellerna kom.
Likaså Renault Skoda Volkswagen Caddy .

Det är sjukt att Sverige som tillverkar Volvo inte ens gynnar sitt egna märke förfan majoriteten av skit bilarna du ser idag är Skoda Fabia 😂.
Tror faktiskt Toyota Corolla / Kia Tar över 2025.

Jag tycker det är deppigt att sitta och häcka på samma plats för länge, därför så har jag fallit i fällan många gånger att åka "runt runt" som du säger och jaga. Det är riktigt stendött vissa kvällar (jobbar natt).

Åkte du på nån springnota/hotfull person som jag gjorde?

Angående störiga kunder. Jag körde en Östermalms-dam nyligen och hennes man (som mest satt tyst medan hon domderade) som var helt bisarr. Hon satte sig i bilen och direkt började skrika ut sina orders, skulle sänka temperaturen till exakt 18 grader, och precis när jag höll på med tempen så började hon hetsa "seså,nu kan du åka väl?"

Sen började hon rabbla en massa gator jag skulle köra, man följer ju alltid GPS men hon ville ha en helt annan väg och började spotta ut sig gator som hon förväntade sig att jag skulle memorera i huvudet... usch. Hur orkar dessa människor? De kanske kom fram till destinationen 30 sekunder snabbare än med GPS-vägen, om ens det. De flesta kunder behandlar oss bra men då och då dyker dessa typer upp som behandlar oss som boskap.
Citera
2025-01-11, 11:08
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
TSAB 12 år, men slutade för några år sedan.
Deras administration behandlar förarna som skit.
Körde enbart dagtid, på vintern.
Jag kan rekommendera att hänga i zonerna 191, 192 samt 143.
154, 155, 122 samt 116 funkar alltid.
Dessutom kan Du stå inloggad på Grands stolpe kring Grand / Nationalmuseum men vara inloggad i 113.
Kvällstid tror jag inte på; även normalt folk har börjat åka fultaxi (läs: Über Bolt etc).

Remoten är inte Sverige; jag liknade den som ett zoo med lösdrift.

Har inte alla zoner memorerade i huvudet, var är 191 och 192 nånstans?

Ja, det märks att Uber och Bolt stjäl de flesta kunder.

Brukade du köra upp till Arlanda mycket? Jag åker typ bara dit när jag får en körning åt det hållet. Vägen till Arlanda är så tråkig att jag tycker det drar ner livskvaliteten för mycket om man åker upp och ner dit hela dagen.

Vilka är dina topp 5 mest minnesvärda ögonblick i jobbet under dina 12 år?
Citera
2025-01-11, 12:00
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Har inte alla zoner memorerade i huvudet, var är 191 och 192 nånstans?

Ja, det märks att Uber och Bolt stjäl de flesta kunder.

Brukade du köra upp till Arlanda mycket? Jag åker typ bara dit när jag får en körning åt det hållet. Vägen till Arlanda är så tråkig att jag tycker det drar ner livskvaliteten för mycket om man åker upp och ner dit hela dagen.

Vilka är dina topp 5 mest minnesvärda ögonblick i jobbet under dina 12 år?

19x är Lidingö.
Topp 5 kan jag inte berätta.
Även om jag slutat gäller sekretess vad gäller kunderna.
Men jag har varit på fantastiskt vackra platser, och träffat många intressanta personer.

Jag tommade aldrig till Arlanda.
När jag körde elbil stannade jag när jag fick en körning dit, annars inte.
Väntan blev för lång.
Citera
2025-01-11, 12:06
Medlem
Yggdrasil12s avatar
Citat:
Jag tycker det är deppigt att sitta och häcka på samma plats för länge, därför så har jag fallit i fällan många gånger att åka "runt runt" som du säger och jaga. Det är riktigt stendött vissa kvällar (jobbar natt).

Åkte du på nån springnota/hotfull person som jag gjorde?

Angående störiga kunder. Jag körde en Östermalms-dam nyligen och hennes man (som mest satt tyst medan hon domderade) som var helt bisarr. Hon satte sig i bilen och direkt började skrika ut sina orders, skulle sänka temperaturen till exakt 18 grader, och precis när jag höll på med tempen så började hon hetsa "seså,nu kan du åka väl?"

Sen började hon rabbla en massa gator jag skulle köra, man följer ju alltid GPS men hon ville ha en helt annan väg och började spotta ut sig gator som hon förväntade sig att jag skulle memorera i huvudet... usch. Hur orkar dessa människor? De kanske kom fram till destinationen 30 sekunder snabbare än med GPS-vägen, om ens det. De flesta kunder behandlar oss bra men då och då dyker dessa typer upp som behandlar oss som boskap.

Aldrig råkat ut för springnota men om de inte kan betala så ta inte emot gåvor/presenter. Likaså om de är framme vid huset/lägenheten gå alltid med in om de säger skall hämta pengar/bankkortet. Annars har de lurat dig trots att övervakningskameror finns i bilen.

Värsta kunderna är ungdomar vid midsommar/studenter/skolavslutning som skall skrika och leva rövare ställa 500 miljoner frågor.
-Varför är du sen?
-Jag bokade den tiden
Det är man less på.
Citera
2025-01-11, 12:15
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yggdrasil12
Aldrig råkat ut för springnota men om de inte kan betala så ta inte emot gåvor/presenter. Likaså om de är framme vid huset/lägenheten gå alltid med in om de säger skall hämta pengar/bankkortet. Annars har de lurat dig trots att övervakningskameror finns i bilen.

Värsta kunderna är ungdomar vid midsommar/studenter/skolavslutning som skall skrika och leva rövare ställa 500 miljoner frågor.
-Varför är du sen?
-Jag bokade den tiden
Det är man less på.

Vad sjukt att jag åkt på en springnota efter bara en månad men du lyckades ducka det i 6 år...måste haft gigantisk otur att plocka upp en sån luffare. Grejen är att min magkänsla direkt sade till mig att han var skum när han knackade på. Borde avböjt, ljugit och sagt att taxin inte var ledig.
Citera
2025-01-11, 12:29
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
19x är Lidingö.
Topp 5 kan jag inte berätta.
Även om jag slutat gäller sekretess vad gäller kunderna.
Men jag har varit på fantastiskt vackra platser, och träffat många intressanta personer.

Jag tommade aldrig till Arlanda.
När jag körde elbil stannade jag när jag fick en körning dit, annars inte.
Väntan blev för lång.

Oj, det var lojalt av dig. Jag känner inte samma behov av sekretess själv, speciellt inte om man blivit illa behandlad men jag antar att dina toppögonblick var med riktigt trevliga kunder så då förstår jag helt och hållet att du vill behålla det för dig själv.

Ja, att tomma upp till Arlanda kan väl inte vara en vinnande strategi - ändå verkar det som att många chaufförer är all-in på detta? När man kommer dit så kan ju väntelistan vara gigantisk. Hur orkar de sitta där inne i huset och vänta i 2-3h?
Citera
2025-01-11, 12:35
Avslutad
Jag tog mitt taxilegg för att kunna ha ett extraknäck under min studietid. Körde dock heltid på somrarna samt under en period innan jag började plugga. Som extrajobb på helgerna helt ok tycker jag, som heltidsjobb sämre.

Fördelar: Fritt jobb, Kul att köra bil( om man gillar det) , oförutsägbart, man får träffa olika sorters orginal. Lönen är ok på helgerna( beroende på hur tur man har)

Nackdelar: Lönen, stundtals mkt stressigt, odrägliga och dryga kunder, obefintlig löneutveckling. Ensamt( särskilt idag om man har svenska som modersmål och därmed tillhör en mkt liten grupp av förare)
Citera
2025-01-11, 13:03
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Oj, det var lojalt av dig. Jag känner inte samma behov av sekretess själv, speciellt inte om man blivit illa behandlad men jag antar att dina toppögonblick var med riktigt trevliga kunder så då förstår jag helt och hållet att du vill behålla det för dig själv.

Ja, att tomma upp till Arlanda kan väl inte vara en vinnande strategi - ändå verkar det som att många chaufförer är all-in på detta? När man kommer dit så kan ju väntelistan vara gigantisk. Hur orkar de sitta där inne i huset och vänta i 2-3h?

Remoten är som en fritidsgård för "vissa".
De umgås där.
Bönematta; just saying...
Citera
2025-01-11, 18:58
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Remoten är som en fritidsgård för "vissa".
De umgås där.
Bönematta; just saying...

Hur mycket brukade du dra in på en dag i snitt?

Jag jobbar kväll och drar in några tusenlappar på sin höjd. Ibland når jag inte ens 1k.

De som tommar upp till Arlanda kan ju inte dra in mycket. Även om man är villig att jobba 12h per dag så tar det så otroligt lång tid från att man kör upp från stan till att kund på Arlanda sätter sig i bilen. En gång tog det 2-3h för mig, och då har ändå en högt miljörankad elbil som hamnade före i kön... kan inte ens tänka mig hur segt det måste vara ifall man har en vanlig bil och behöver köa typ 4h per gång?
Citera
2025-01-11, 19:49
Medlem
Citat:

Jag jobbar kväll och drar in några tusenlappar på sin höjd. Ibland når jag inte ens 1k.

De som tommar upp till Arlanda kan ju inte dra in mycket. Även om man är villig att jobba 12h per dag så tar det så otroligt lång tid från att man kör upp från stan till att kund på Arlanda sätter sig i bilen. En gång tog det 2-3h för mig, och då har ändå en högt miljörankad elbil som hamnade före i kön... kan inte ens tänka mig hur segt det måste vara ifall man har en vanlig bil och behöver köa typ 4h per gång?

Vad brukar du ha för inkomst per månad på ett ungefär? Bruttolön alltså.

Jag är själv arbetslös och har funderat på taxi, men man hör så mycket skit om jobbet. Sen är jag inte överdrivet förtjust i att köra i Stockholmstrafiken överhuvudtaget.
Citera
2025-01-11, 20:11
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Vad brukar du ha för inkomst per månad på ett ungefär? Bruttolön alltså.

Jag är själv arbetslös och har funderat på taxi, men man hör så mycket skit om jobbet. Sen är jag inte överdrivet förtjust i att köra i Stockholmstrafiken överhuvudtaget.

Har bara jobbat i en månad, har inte ens fått min första lön. Men det är ju helt beroende på hur bra det gick den månaden angående lönen man får.

Nu är jag visserligen rookie, och det balanseras säkert ut på sikt när man blir mer av en expert, men det har varierat enormt från dag till dag hur mycket pengar man drar in. Ibland så bara smäller det och man får körningar på löpande band, men ibland är det iskallt... ibland så sitter man i flera timmar och inget händer. Under de perioderna är det tungt eftersom man vet att man inte får betalt för det "jobbet".

Trots allt det, och det jag klagat på tidigare i tråden, så skulle jag rekommendera det här jobbet. Iaf om du är en viss typ av människa, jag tycker inte om tråkiga jobb tex i butik/lager där man vet exakt vad som kommer hända när man kliver in och man räknar sekunder. När man kör taxi så är det lite av ett äventyr för man kan hamna precis var som helst innan dagen är slut, och det är variationen som gör det underhållande.
Citera
2025-01-11, 20:18
Avslutad
Citat:

Jag fick lära mig då jag körde taxi, vilket nu iofs var 15 år sedan sist, att det fanns två platser man skulle undvika. Sjukhuset och flygplatsen. Detta eftersom att båda platserna kunde innebära enormt väntande för en skitkörning på 100 spänn, kunde iofs ha tur och få längre som slog mera.

Nåja, perioder då det var torka med körningar så sög ju centralen alla bilar på flyget eller sjukhuset ändå...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in