2025-01-10, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvanDF3
BICEPS & MAGE OCH "THE RETURN OF POWER FACTOR TRAINING"!

Armar är ett av mina prio-områden 2025. Så utöver att de tar stryk i bröst- och ryggpassen, ger jag dem ett eget pass eller som i dag: Fokus på enbart biceps + att jag kompletterade med mage. Totalt blev det 18 set biceps och 10 set mage. Nu sitter jag på Espresso House. Jag beställde en stor kaffe som kom i en stor, tung porslinsmugg. När jag försöker ta en klunk, vibrerar muggen. Eftersom mina biceps darrar satan. Underbart

Övningar
- Abs-maskin: 5 x 15 reps
- Scottcurl i maskin: 6 x 15 i pyramid + dropsets i de två sista
- Sittande, dubbelt hantelcurls på snedbänk: 3 x 12
- Scottcurl med EZ-stång: 3 x 12
- Scott curl med EZ-stång enligt Power Factor Training*: 3 x 12
- Abs-maskin: 5 x 15 reps
- F*tta: Jag glömde att köra spidercurls!!

Vad är Power Factor Training?
Power Factor Training lanserades i slutet av 90-talet. Konceptet fick (med rätta) en hel del kritik och försvann i svallvågorna av rubriker som löd "Scam!". Men det fanns och finns intressanta aspekter. I korthet går det ut på att träna muskeln i dess starkaste läge med partiella repetitioner. För då kan man lasta på rejält med vikt. Ta bänkpress som exempel. Man är starkast i toppläget. Det drar man nytta av genom att bara sänka stången 10-20 centimeter. John "Mountain Dog" har presenterat något snarlikt i en av sina träningsvideos för axlar. Vid stående hantellyft åt sidan, tar man så pass tunga vikter att man i bottenläget maximalt orkar lyfta armarna kanske 1/3-del eller rent av 1/4-del mot ens normala utförande där man lyfter upp hantlarna och armarna så att de är vågräta.

För biceps använder man sig enligt PFT av just scott curl med skivstång. Jag väljer alltid EZ-stång eftersom den är snällare mot mina handleder. Från toppläget sänker jag sedan stången tills dess jag är nära att förlora kontrollen över den. Med andra ord har jag så mycket vikt, att passerar mina biceps sitt starkaste läge, rasar stången och plattorna rakt ner i golvet. Eftersom jag inte längre orkar hålla emot i den negativa fasen. I det ytterläget, pressar jag stången upp och tillbaka men stannar precis innan muskelanspänningen släpper.

Kanske inte för alla men testa gärna och berätta vad du tycker!

Bearnaisedag
I dag är det fredag. Så det vankas biff, potatisklyftor och beasås till middag. Men eftersom jag ändå strävar efter att inte spränga mitt kalorintag, blir det relativt kalorifattiga mål innan dess.

Happy Friday och ska du köra ett pass i dag, kör det hårt! // Ivan

Du hade ju fått en utskällning av Nippard

Jävlar vad dom hypade upp lengthened partials förra året. Nippard gjorde ju en egen studie sen och jämförde med full ROM och hade förhoppningar att det skulle visa sig ge mer muskltillväxt att endast köra det. Men muskeltillväxten var den samma, vilket iofs inte är dåligt då man kommer undan med att endast göra lengthened partials.

Om han såg dig stå och köra shortened partials dock hade han blivit skogstokig

Finns ju en bicepsvariant där man kör 10st full ROM, 10 lenghtend och 10 shortened. Aldrig testat men kan ju vara kul som variation.

Nää, team full ROM för min del!

Njut av middagen, lät jävligt gott och nu blev jag hungrig.

Trevlig helg!
Citera
2025-01-10, 14:45
Medlem
IvanDF3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB007
Du hade ju fått en utskällning av Nippard

Jävlar vad dom hypade upp lengthened partials förra året. Nippard gjorde ju en egen studie sen och jämförde med full ROM och hade förhoppningar att det skulle visa sig ge mer muskltillväxt att endast köra det. Men muskeltillväxten var den samma, vilket iofs inte är dåligt då man kommer undan med att endast göra lengthened partials.

Om han såg dig stå och köra shortened partials dock hade han blivit skogstokig

Finns ju en bicepsvariant där man kör 10st full ROM, 10 lenghtend och 10 shortened. Aldrig testat men kan ju vara kul som variation.

Nää, team full ROM för min del!

Njut av middagen, lät jävligt gott och nu blev jag hungrig.

Trevlig helg!

Haha! Ok, om Nippard säger det (och du givetvis) så lyssnar jag. Iofs sätter jag hög tilltro till John Meadows. Det är han, Nippe och Jeff Cavalieri som jag tycker är bäst på Youtube. Eller var bra på YouTube i Meadows fall eftersom han dog för ett par år sedan.

Ja, jag ser det just som mest en kul grej att slänga in för att få variation. 21's för biceps bygger på lite samma principer. Men precis som du föredrar jag att till i alla fall 90-100% köra full ROM.

Ja, den middagen ska jag njuta av. Jag är galet hungrig eftersom jag håller igen på kalorier just för att kunna klämma in potatis och beasås

Trevlig helg du också!
Citera
2025-01-10, 14:58
Medlem
Citat:
Haha! Ok, om Nippard säger det (och du givetvis) så lyssnar jag. Iofs sätter jag hög tilltro till John Meadows. Det är han, Nippe och Jeff Cavalieri som jag tycker är bäst på Youtube. Eller var bra på YouTube i Meadows fall eftersom han dog för ett par år sedan.

Ja, jag ser det just som mest en kul grej att slänga in för att få variation. 21's för biceps bygger på lite samma principer. Men precis som du föredrar jag att till i alla fall 90-100% köra full ROM.

Ja, den middagen ska jag njuta av. Jag är galet hungrig eftersom jag håller igen på kalorier just för att kunna klämma in potatis och beasås

Trevlig helg du också!

Juste 21s hette den, 7 av varje och inte 10. Ska ta och testa den någon gång. Minns att Nippard rekommenderade en annan ordning bara. Nu gissar jag men tror han föredrog att avsluta med shortend istället för att börja med det eller något sånt.

Vet inte vem Meadows är, får plugga lite på honom.
Citera
2025-01-10, 15:18
Medlem
Kört Testo 379 dagar, fick ont i armar ben, nu har jag fått domen skellet cancer, 3 månader att leva!
Citera
2025-01-10, 15:30
Medlem
IvanDF3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FB007
Juste 21s hette den, 7 av varje och inte 10. Ska ta och testa den någon gång. Minns att Nippard rekommenderade en annan ordning bara. Nu gissar jag men tror han föredrog att avsluta med shortend istället för att börja med det eller något sånt.

Vet inte vem Meadows är, får plugga lite på honom.

Jag vet många som fått bra resultat av 21's men tyvärr saggar den övningen på mina armbågar (har latent tennisarmbåge och måste passa mig).

Gå in på YouTube och sök på "Mountain dog". Han tog proffskort på 90-talet (gissar jag) men knep aldrig några tunga titlar. Men kunnig, vettig och sympatisk. Och pedagogisk. Till skillnad från Jeff C skriken han inte i sina videos
Citera
2025-01-10, 15:31
Medlem
IvanDF3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piiluu
Kört Testo 379 dagar, fick ont i armar ben, nu har jag fått domen skellet cancer, 3 månader att leva!

Åh fy fan. Vad säger läkarna om ev koppling till skelettcancer? Jag har aldrig tidigare hört talas om att testo skulle påverka skelettet.
Citera
2025-01-10, 15:40
Medlem
Citat:
Åh fy fan. Vad säger läkarna om ev koppling till skelettcancer? Jag har aldrig tidigare hört talas om att testo skulle påverka skelettet.

Testosterone has a variety of physiological target organs, such as the prostate, bone, muscle, brain, and peripheral nerves...Doktorn hade inte direkt samband med testo..men who knows.
Citera
2025-01-10, 15:42
Medlem
IvanDF3s avatar
Citat:
Testosterone has a variety of physiological target organs, such as the prostate, bone, muscle, brain, and peripheral nerves...Doktorn hade inte direkt samband med testo..men who knows.

Oavsett: Fy vilket besked att få
Citera
2025-01-10, 15:48
Medlem
Citat:
Oavsett: Fy vilket besked att få

Inte helt kört dock, Amputation av höger arm plus cellgifter, finns lite hopp!
Citera
2025-01-10, 15:55
Medlem
IvanDF3s avatar
Citat:
Inte helt kört dock, Amputation av höger arm plus cellgifter, finns lite hopp!

Jag och garanterat alla andra som läser detta håller tummarna!
Citera
2025-01-10, 17:05
Medlem
IvanDF3s avatar
EN FRÅGA TILL DIG SOM VET MER!

Det är långt ifrån optimalt att bygga muskler på kaloriunderskott. Men om man nu har en massa fett man vill bli av med, finns det också en massa energi för kroppen att använda för att reparera muskler och växa, eller`

Så borde man då inte kunna ligga på kcal-underskott för att bli av med fett samtidigt som kroppen har oändligt många byggstenar/energi för bygga mer muskelmassa??

Det här har jag klurat på i evigheter utan att bli direkt klokare. Vet du?

//Ivan
Citera
2025-01-10, 19:47
Medlem
Kämpa på Piiluu, ge det allt du har för att bli frisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in