Citat:
Ursprungligen postat av
GolofKustafsson
Ånger, atletisk styrka och ekonomisk vinning kan vara relevant, frågan är bara hur relevant det är i det här fallet.
Min hypotetiska version stöds inte som du säger, men den låter ju inte orimlig. Det är ju någonstans på mitten mellan deras versioner. Målsägande kan ha lagt till falska detaljer som att hon sparkade bort Viking och Viking kan ha ljugit om att hon klädde av sig själv t.ex.
Men sanningen kanske låg någonstans på mitten där målsägande visade att hon ville ha sex men kände något annat innerst inne medan Viking var drivande i sexet och den aktivare parten än vad som framgår i förhör.
Vanligt i misshandelsmål är att den ena parten säger att han slog den andra i nödvärn medan den andra säger att det var oprovocerat. Sanningen skulle jag då gissa inte väldigt sällan ligger någonstans i mitten (t.ex. nödvärn som eskalerade i övervåld) även om fup ej kan stödja det direkt.
Varför är det så svartvitt i diskussionen här? Antingen är Viking skyldig 100% eller så ljuger målsägande 100% enligt de flesta här. Det finns inget utrymme för tvivel eller osäkerhet kring vad som verkligen hände enligt många av er. Tyder snarare på att det finns skäl att tro att det föreligger rimligt tvivel är sunt men att påstå att Viking 100% är skyldig eller målsägande 100% ljuger oftast är en dum slutsats om man inte har någon unik insikt.
Känns som att jag borde få betalt för material för en slutplädering av Vikings advokat i hovrätten efter att ha skrivit dessa inlägg om varför han inte bör anses vara skyldig utom rimligt tvivel haha
Det här kan vara ett av de vassare inläggen som jag har sett i någon tråd på Flashback, förutom mina egna då så klart - de är alltid top notch! Skämt åsido, så finns det viktiga poänger i inlägget.
Det är åklagaren som har både utredningsskyldigheten (objektivitetsprincipen) och bördan att visa att det är
ställt utom rimligt tvivel. Det ska alltså, enligt i vart fall tidigare etablerade principer, räcka med att den tilltalade har en utsaga som inte är osannolik för att ett alternativt händelseförlopp har skett för att det inte ska vara ställt utom rimligt tvivel.
En värdefull dom att läsa är RH 1994:24 där en av hovrättsråden verkar ha en klarsynt uppfattning om värdet av bevisvärdering i domstolen - även om det i det fallet rörde flera tilltalade som satt och skyllde på varandra:
"Bevisläget får i denna sak sin särprägel av att de tilltalade åberopar inbördes starkt motstridiga versioner till sitt försvar. Ingen av versionerna kan avfärdas som helt omöjlig. Således måste åklagaren emot var och en av de tilltalade både vederlägga dennes version och styrka att han i stället begått den åtalade gärningen. Det är då inte heller nog att den ena versionen må framstå som mer trolig än den andra. Ty det måste för envar av de tilltalade ställas utom rimligt tvivel att han gjort just det åklagaren påstår att han gjort. Och det är - som sägs i domarreglerna (DR 16:12) - inte sant allt som är sanning likt.
Det varken ligger eller kan ligga på domstolen i en ackusatorisk process som vår att, likt polis och åklagare, söka utleta sanningen. Ty i en sådan process skall sanningen, om alls tillgänglig i en rättssal, bli blottlagd genom parternas på ömse sidor engagerade processföring. På domstolen ligger det i stället att pröva i vad mån åklagaren lett sina ansvarspåståenden i bevis; så kontrolleras, i rättssäker ordning, om polis och åklagare lyckats med den uppgift som ligger på dem."
Jag personligen saknar denna typ av juridiska resonemang i de domar som vi ofta ser i dagens domar, där man verkar ibland förväxla domstolens uppgift att döma enligt juridiska principer, till att uppbringa någon form samhällelig rättvisa.
Det finns inbyggda problem i sexualmål som en rättsstat inte ska bygga bort genom att läka brister i en förundersökning genom att sänka beviskrav, övervärdera utsagor eller känna med den ena parten.
Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
V har gått i kampsport. MMA. Vilket är en av de tuffaste och hårdaste kampsporterna, tillsammans med boxning och brottning.
MMA är dessutom tillsammans med Krav Maga en av de bästa kampsporterna för självförsvar.
Judo är förvisso bra träning och bra teknikkamsport, men det är inte den bästa självförsvarskamsporten. Och heller inte den hårdaste. MMA slår judo på båda dessa punkter.
En man som tränar MMA, är normalstark eller tom. mer än normlastark. Längre än flertalet kvinnor, väger mer än flertalet kvinnor. Kommer ses som väldigt hotfull för en kvinna (hur mycket judo hon än har tränat i sina dagar) om han inte respekterar ett "nej", "nej jag vill inte" borttagna händer, bortknuffande.
Och i judo tränas det fasthållningar (men vem ska ringa polisen om man håller fast personen?) och kast. Gissa om man retar upp en person med kast och fasthållning?! och vad händer då, om man är själv med förövaren efter ett kast eller en fasthållning som man sedan måste släppaför att kunna ringa polisen? En jädrigt förbannad förövare?! Som dessutom är längre, väger mer och kan åtminstone grunderna i MMA... Och är full och har visat att han inte respekterar ett nej...
Fundera en stund på det. Så kanske iaf. du förstår det som dina kumpaner i tråden inte tycks förstå: att man inte använder kast och fasthållning om man är ensam i en lägenhet med en förövare som är full, längre, väger mer, kan MMA och visar att han inte respekterar ett "nej" etc. Utan då blir man snarare rädd och försöker att se till att bli så icke-skadad som möjligt... Slutar göra motstånd och "försöker bara överleva natten". Om det så ska kosta en våldtäkt på två timmar och att vara tvungen att ligga bredvid förövaren hela natten tills morgonen kommer, han är nykter och mer lyhörd och man därmed vågar be honom gå.
Detta må vara OT sett till att det är rent en hypotetisk diskussion, men min uppfattning av min judoträning är att den har gett bra verktyg att tackla en hel del andra kampsportare - oavsett om det är kickboxare eller MMA-fighters. Dessutom lär man ut både låsningar och strypningar som effektivt gett mig verktyg att neutralisera folk som jag hamnat i slagsmål med som varit bra mycket större än mig själv. En medvetslös angripare kan inte göra så mycket åverkan oavsett om han är längre, kraftigare eller mer våldsam än mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
PR400
Domen är komplex och det är många parametrar som måste analyseras.
Du skriver svart och vitt, ja det är det enligt svensk lag "Bortom rimligt tvivel".
TR har gjort sin bedömning vi får se vad HR kommer fram till.
Det finns saker som talar för båda parterna, dock inte frågan om atletiska diskussioner eller ekonomiska kompensationer eller annat juridiskt sett trams.
Vi får avvakta HR,s Dom.
Jag håller med i detta påstående, det är komplexa bedömningar och svårigheter föreligger för oss på Flashback göra trovärdighetsbedömningar utifrån både FUP och domen. Nyanser försvinner i det skriftliga och det kan vara så att tingsrätten missat att skriva ned sådana komponenter som varit vitala för deras avgörande i trovärdighetsfrågan. En dåligt skriven dom kan vara en dåligt skriven dom, utan att för den sakens skull innebära att de dömt fel.
Sen är det problematiskt med sexualmål och stödbevisningen.
Rättsintyget
Som en del korrekt har redovisat så ger inte rättsintyget egentligen något stöd för att det skett en våldtäkt, oavsett om den tilltalade har haft svårt att redogöra när och hur de skulle ha uppstått - eller om de ens uppstått vid tillfället. Rättsintyget borde åka ner i papperskorgen.
Hörsägen vittnen
Värdet av en hörsägenbevisning är svårbedömt. Å ena sidan blir det ett återberättande av målsägandes version. Å andra sidan vittnar den om dennes sinnesstämning i anslutning till händelsen. Det är inte orimligt att dra slutsatsen att en vittnesutsaga som säger att vittnet varit ledsen, nedstämd, förstörd m.m. i när anslutning vittnar om att det har skett ett brott såsom målsägande beskriver. Och här är jag inte tillräckligt skolad för att uttala mig om värdet av dessa, hur ofta det sker att en målsägande upplever sig ha varit utsatt för ett brott som faktiskt inte hänt, men det måste ändå noteras att utan hörsägenvittnen skulle denna dom - precis som många andra liknande fall - helt komma att baseras på att man bedömer målsägandes utsaga som mer trovärdig än gärningsmannen.
Frågan är om det ska anses vara tillräckligt för att något ska vara ställt utom rimligt tvivel?
Skulle vi acceptera den beviskravsnivån i andra typer av brott?
Vilken typ av erfarenhet och kompetens har domare (både juristdomare och nämndemannadomare) att faktiskt göra adekvata värderingar av människors uttalanden?
(Det finns juridiska artiklar som menar att HD kommit att etablera principer om vad som utgör en trovärdig utsaga som går stick i stäv med vad forskning inom vittnespsykologi om hur vittnen agerar och kommer ihåg exempelvis.)