2025-01-09, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wtfuk
Bayraktar

Vad kostar en sån och vad kostar en leopard 2?
Hur många hade man fått istället för 44 vagnar?
Senast redigerad av Sierra.Leon3 2025-01-09 kl. 21:57.
Citera
2025-01-09, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josseskristus
Är det så enkelt? Det börjar komma fler och fler ganska billiga sätt att försvara sig mot enklare drönare. Pansarvagnen kommer ha understöd.
Utvecklingen går framåt hela tiden ja , kommer man på sätt att försvara sig så hittar man sätt kring det som vanligt. Stridsvagnar kommer vara meningslösa i framtida konflikten. Dock kommer dom användas i kaos länder dom vanligt, dock inte av dom största militära makter
Citera
2025-01-09, 21:37
Medlem
Bra investering! Jag önskar också många attackplan A-10 Thunderbolt II, ”Warthog”. Vårtsvinet ska ge understöd och bränna ryssar till hockeypulver!
Sen vill jag att vi köper in såna där Hercules med en fet haubits ombord. Ett antal MOAB ”Mother of All Bombs” vore fint att få skänka till Ukraina. Vid närmare eftertanke borde jag vara chef för FMV och disponera den budget jag vill.
Citera
2025-01-09, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352

Sverige kan också ställa upp med en miljon man

Jag vet inte vart du hämtar din siffra ifrån men vi kommer aldrig kunna ställa upp med en miljon man. Det är inte ens en önskedröm, det är värre än så om man på riktigt tror på det.

För det första så kan försvaret vaska fram runt 15 tusen krigare. Sen har samhället inte organisationen att krigsförbereda 985 000 män. Vi har knappt koll på vilka som befinner sig inom landets gränser, och du tror seriöst att en tvångsrekrytering är möjlig att genomföra. Dessutom saknas det uniformer, vapen, kokkärl, kängor, strumpor ja till och med kalsonger finns det väl inte ens tillräckligt av? Vilka ska utbilda alla dessa?

För att inte nämna det största problemet, att många inte ens känner lojalitet till riket eller att landet är värt att försvara. Folket är dels krigsskadat och många har sin lojalitet i länder långt härifrån. Majoriteten av dessa män kommer se om sitt egna hus och fly.

På 80 talet kunde vi nog ställa upp med en miljon man. När vi fortfarande hade ett invasionsförsvar värt namnet och någon form av kämparglöd i ryggraden. Men idag är vi helt beroende av att andra länder skickar hit soldater.
Citera
2025-01-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Sverige gör ett misstag utan att kolla upp vad turkarna har att erbjuda. Altay stridsvagn ska tydligen vara hos armen sommaren 2025.

https://www.youtube.com/watch?v=e00OlHcEsKw

Qatar har redan beställt 100+.

Nej det gör man troligen inte. Det säger jag utan att titta på din video.

Ställ dig frågan vad för stridsvagnar har Sverige nu? Logistik och all utbildning som är redan är investerad i Leopard. Då vill man köpa en som är bättre men mycket den samma. Dessutom fick man nog ett väldigt bra pris. Dessutom har den turkiska stridsvagnen används i strid i ett reguljärt krig. Sverige har ju givetvis fått data från Ukraina, så man vet som är och vad som är dåligt med den.

Israel gör en av världens bästa stridsvagnar, men Sverige skulle aldrig köpa den. Den är inte byggd för Sverige utan för Israel.

Tyskland och Sverige närmare varandra och det är större chans att tyska och svenska förband kommer arbeta tillsammans än med turkiska.
Citera
2025-01-09, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Jag vet inte vart du hämtar din siffra ifrån men vi kommer aldrig kunna ställa upp med en miljon man. Det är inte ens en önskedröm, det är värre än så om man på riktigt tror på det.

För det första så kan försvaret vaska fram runt 15 tusen krigare. Sen har samhället inte organisationen att krigsförbereda 985 000 män. Vi har knappt koll på vilka som befinner sig inom landets gränser, och du tror seriöst att en tvångsrekrytering är möjlig att genomföra. Dessutom saknas det uniformer, vapen, kokkärl, kängor, strumpor ja till och med kalsonger finns det väl inte ens tillräckligt av? Vilka ska utbilda alla dessa?

För att inte nämna det största problemet, att många inte ens känner lojalitet till riket eller att landet är värt att försvara. Folket är dels krigsskadat och många har sin lojalitet i länder långt härifrån. Majoriteten av dessa män kommer se om sitt egna hus och fly.

På 80 talet kunde vi nog ställa upp med en miljon man. När vi fortfarande hade ett invasionsförsvar värt namnet och någon form av kämparglöd i ryggraden. Men idag är vi helt beroende av att andra länder skickar hit soldater.

Håller med dig. Vi har inte samma förutsättningar idag. Jag kollade hur läget var 1943 vad Sverige hade för kapacitet då.

Befolkningsmängd var 6,5 miljoner människor och militärt engagerade var då ungefär 600.000 personer. Vilket betyder knappt 10%.

Eftersom vi idag är 11 miljoner så drog jag till med 1 miljon som möjlig siffra, men som du säger så faller väldigt många ifrån samtidigt som vi inte har utrustning etc. Men samtidigt ska man komma ihåg att alla hamnar inte vid fronten utan får många andra funktioner.

Kanske 600.000 är en bättre siffra på maximal kapacitet i Sverige än idag eftersom jag misstänker att vi fått till oss ett par miljoner som av olika skäl inte alls är pigga på att försvara Sverige.
Citera
2025-01-09, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
"Totalt handlar det om 44 stridsvagnar av modellen Leopard 2 A8. Dessutom ska 66 av försvarets stridsvagnar från 1990-talet moderniseras"

https://omni.se/sverige-koper-stridsvagnar-for-over-20-miljarder/a/W0315a
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-bestaller-stridsvagnar-for-over-20-miljarder

Summa summarum gör det att Sverige har 110 Leopard 2A5 av nuvarande modell, med ytterligare 44 A8 och 66 av de tidigare uppgraderas samt 44 blir utan någon uppgradering. Ska jag gissa att de nya varianterna blir spjutspetsen i stridsvagnstunga förband medan de "sämre"/äldre blir understödet i mek. brigader?

1. Vilken roll fyller stridsvagnar idag, när det hela har tiltat till fördel för drönare, smarta granater och pansarvärnsmissiler?

2. Sverige ska enligt försvarsministern har 4 brigader, men jämfört med invasionsförsvaret före 2000, så är det en låg siffra. Tittat man på striden i Ukraina är det uppenbart att striderna nu handlar om utnötning, artilleri och manskap. OM man kan ge soldaterna riktigt bra utrustning ger det naturligtvis en fördel, men hur stor skillnad gör 4 brigader a 20 000 man ca i det stora hela?
Kommer de som inte uppgraderas att skickas till Ukraina?
Citera
2025-01-09, 22:29
Medlem
Threadkillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla

Att många blattar kommer att fly är ju inget problem, lindrigt uttryckt. Jag tror också att det finns gott hopp om att man lägger ner resten av woketramset ifall Sverige och Europa blir hotade på allvar. Och då kanske kämparglöden återkommer med tiden.

Men ja, Sverige 2025 är enormt försvagat jämfört med Sverige 1985, på samtliga relevanta områden, detsamma kan sägas om resten av västvärlden, och det kommer att ta tid att rätta till. Tid som det inte är säkert att vi har.

Ryssland är förstås också mycket svagare än Sovjetunionen var, men deras allierade är mycket starkare än de var då. Kina framförallt. Må fan ta västvärldens styrande skikt under de gångna 40 åren som satt oss i den här situationen. Och då menar jag alltså inte "genom att provocera den ryska björnen" eller något annat efterblivet rysstrollstrams, utan tvärtom. Varför har Kina fått fri tillgång till våra teknologiska framsteg? Varför har vi släppt in miljoner och åter miljoner icke-västerlänningar som saknar lojalitet med oss och kommer att förråda oss till Ivan så snart de får chansen? Varför har vi satsat på att sitta barnvakt åt tredje världen istället för på erövringen av rymden?

On-Topic är det jättebra att vi rustar upp. Ska Sverige och resten av västvärlden hålla emot på lång sikt måste vi inte bara återskapa försvarsmakten, utan återskapa Sverige och västvärlden. Men självfallet både kan och måste vi bygga upp försvaret till en nivå värdig vårt fosterland, och detta står inte i motsats till att återta Sverige, tvärtom.

20 miljarder är heller ingen jättesumma i sammanhanget och det ska bli intressant att se vilka övriga satsningar som görs.

Jag finner det en smula märkligt att man inte satsar rejält på utveckling av drönare. Har sett flera trovärdiga källor som säger att utvecklingen går sjukt fort i Ukraina och att en anpassning som tar ett par veckor där tar ett par år i västländerna. Någon orsak till att det måste vara så har jag däremot inte sett. Ukraina är ju vår allierade nu så varför kan man inte förmedla kunskaperna från fronten hit illa kvickt så att vi kan få upp utvecklingstakten?

Mycket möjligt att jag missat helt rimliga orsaker till denna tingens ordning. Men sådär spontant och utan specialkunskaper i ämnet, varför satsar inte Sverige också 20 miljarder på drönarutveckling? Det är väl ändå den teknik som förändrat krigets verklighet mest. Någon som är kunnigare än jag får gärna förklara.
Citera
2025-01-09, 23:35
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Är stridsvagnar det rätta för ett land som ska försvara sig?
Ni som är lite hobbystrateger får gärna säga vad ni tycker? Jag ser mer en stridsvagn för de som attackerar då det finns både billigare och enklare vapen som kan slå ut en stridsvagn.
Även en försvarare behöver offensiva förmågor. Du vinner inget slagsmål på att bara parera, träna på pungsparkar också.
Citera
2025-01-09, 23:51
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
"Totalt handlar det om 44 stridsvagnar av modellen Leopard 2 A8. Dessutom ska 66 av försvarets stridsvagnar från 1990-talet moderniseras"

https://omni.se/sverige-koper-stridsvagnar-for-over-20-miljarder/a/W0315a
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-bestaller-stridsvagnar-for-over-20-miljarder

Summa summarum gör det att Sverige har 110 Leopard 2A5 av nuvarande modell, med ytterligare 44 A8 och 66 av de tidigare uppgraderas samt 44 blir utan någon uppgradering. Ska jag gissa att de nya varianterna blir spjutspetsen i stridsvagnstunga förband medan de "sämre"/äldre blir understödet i mek. brigader?

1. Vilken roll fyller stridsvagnar idag, när det hela har tiltat till fördel för drönare, smarta granater och pansarvärnsmissiler?

2. Sverige ska enligt försvarsministern har 4 brigader, men jämfört med invasionsförsvaret före 2000, så är det en låg siffra. Tittat man på striden i Ukraina är det uppenbart att striderna nu handlar om utnötning, artilleri och manskap. OM man kan ge soldaterna riktigt bra utrustning ger det naturligtvis en fördel, men hur stor skillnad gör 4 brigader a 20 000 man ca i det stora hela?

Stridsvagnar i sig är förlegat, men som jag förstod det handlade det här mer om att vi behöver ha någon form av övrigt försvar eftersom vi tydligen är med i Nato nu också, vilket är bedrövligt.
Citera
2025-01-10, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ni som förespråkar drönare, hur tänker ni avfyra en stor granat med den? Ni verkar tro att man kan slå ut en riktig stridsvagn med drönare. Att se hur Ukraina slår ut ryska dito beror på att de är så dåliga och föråldrade.

Det man observerar i Ukraina nu är väl att i princip majoriteten av pansar och byggnader slås ut av drönare. Flygfarkosterna har full kontroll på slagfältet och fiendens rörelser. Redan idag handlar krig om informationsövertag och motsatsen är ungefär att skumpa runt i en bullrig vagn som skjuter i marknivå och där allt man ser är gräs och grenar.
Citera
2025-01-10, 00:18
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Kommer de som inte uppgraderas att skickas till Ukraina?

Samtliga uppgraderas, en del genom en tidigare upphandling. Nu tar man alltså resterande vagnar.

De blir nog som nya med standard som på A8.

Hela beståndet av CV90 får också en ansiktslyftning, men genom en annan upphandling.

Edit: Det finns dessutom uppgifter om att Trophy APS kommer att installeras på alla vagnar. Det borde väl kunna hantera drönare också, kan jag tycka.
Senast redigerad av Eerieye 2025-01-10 kl. 02:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in