Citat:
Ursprungligen postat av
BattlestarValhalla
Jag vet inte vart du hämtar din siffra ifrån men vi kommer aldrig kunna ställa upp med en miljon man. Det är inte ens en önskedröm, det är värre än så om man på riktigt tror på det.
För det första så kan försvaret vaska fram runt 15 tusen krigare. Sen har samhället inte organisationen att krigsförbereda 985 000 män. Vi har knappt koll på vilka som befinner sig inom landets gränser, och du tror seriöst att en tvångsrekrytering är möjlig att genomföra. Dessutom saknas det uniformer, vapen, kokkärl, kängor, strumpor ja till och med kalsonger finns det väl inte ens tillräckligt av? Vilka ska utbilda alla dessa?
För att inte nämna det största problemet, att många inte ens känner lojalitet till riket eller att landet är värt att försvara. Folket är dels krigsskadat och många har sin lojalitet i länder långt härifrån. Majoriteten av dessa män kommer se om sitt egna hus och fly.
På 80 talet kunde vi nog ställa upp med en miljon man. När vi fortfarande hade ett invasionsförsvar värt namnet och någon form av kämparglöd i ryggraden. Men idag är vi helt beroende av att andra länder skickar hit soldater.
Att många blattar kommer att fly är ju inget problem, lindrigt uttryckt. Jag tror också att det finns gott hopp om att man lägger ner resten av woketramset ifall Sverige och Europa blir hotade på allvar. Och då kanske kämparglöden återkommer med tiden.
Men ja, Sverige 2025 är enormt försvagat jämfört med Sverige 1985, på samtliga relevanta områden, detsamma kan sägas om resten av västvärlden, och det kommer att ta tid att rätta till. Tid som det inte är säkert att vi har.
Ryssland är förstås också mycket svagare än Sovjetunionen var, men deras allierade är mycket starkare än de var då. Kina framförallt. Må fan ta västvärldens styrande skikt under de gångna 40 åren som satt oss i den här situationen. Och då menar jag alltså inte "genom att provocera den ryska björnen" eller något annat efterblivet rysstrollstrams, utan tvärtom. Varför har Kina fått fri tillgång till våra teknologiska framsteg? Varför har vi släppt in miljoner och åter miljoner icke-västerlänningar som saknar lojalitet med oss och kommer att förråda oss till Ivan så snart de får chansen? Varför har vi satsat på att sitta barnvakt åt tredje världen istället för på erövringen av rymden?
On-Topic är det jättebra att vi rustar upp. Ska Sverige och resten av västvärlden hålla emot på lång sikt måste vi inte bara återskapa försvarsmakten, utan återskapa Sverige och västvärlden. Men självfallet både kan och måste vi bygga upp försvaret till en nivå värdig vårt fosterland, och detta står inte i motsats till att återta Sverige, tvärtom.
20 miljarder är heller ingen jättesumma i sammanhanget och det ska bli intressant att se vilka övriga satsningar som görs.
Jag finner det en smula märkligt att man inte satsar rejält på utveckling av drönare. Har sett flera trovärdiga källor som säger att utvecklingen går sjukt fort i Ukraina och att en anpassning som tar ett par veckor där tar ett par år i västländerna. Någon orsak till att det
måste vara så har jag däremot inte sett. Ukraina är ju vår allierade nu så varför kan man inte förmedla kunskaperna från fronten hit illa kvickt så att vi kan få upp utvecklingstakten?
Mycket möjligt att jag missat helt rimliga orsaker till denna tingens ordning. Men sådär spontant och utan specialkunskaper i ämnet, varför satsar inte Sverige också 20 miljarder på drönarutveckling? Det är väl ändå den teknik som förändrat krigets verklighet mest. Någon som är kunnigare än jag får gärna förklara.