2025-01-09, 20:39
  #157
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sierra.Leon3
Drönaren kommer fortfarande väldigt nära. Dagens drönare är också i ett tidigt skede, speciellt de små. Du tror inte man utvecklar drönaren så den skjuter iväg en raket/missil från det avståndet då? Eller ett system så drönaren automatiskt flyger i den riktning tanken var senast? Det krävs bara ett chip som låser sitt mål och ett integrerat chip blir inte påverkad av jammers. En tank rör dig inte speciellt fort heller för den delen. Det kommer finnas kryphål. De små drönare som finns idag är basic prylar eftersom motståndet är knappt även mot dessa. Det kommer utvecklas mycket bättre prylar för dessa strider.

Drönare kommer ha en ledande roll närmsta 10-15 åren och mycket av det kommer att handla om just hitta kryphål på varandra.

Det jag vill ha sagt är att motmedelskarusellen snurrar för fullt. Precis som du.

Stridsvagnen är alltså inte på något sätt utdömd.
Citera
2025-01-09, 20:39
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Och likt förbannat så utvecklar och bygger turkarna sin nya stridsvagn för fullt. Uppenbarligen håller inte ens de med dig, trots att de om några borde ha koll på det ifall dina runkfantasier skulle vara verkliga.

Sverige gör ett misstag utan att kolla upp vad turkarna har att erbjuda. Altay stridsvagn ska tydligen vara hos armen sommaren 2025.

https://www.youtube.com/watch?v=e00OlHcEsKw

Qatar har redan beställt 100+.
Citera
2025-01-09, 20:46
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det jag vill ha sagt är att motmedelskarusellen snurrar för fullt. Precis som du.

Stridsvagnen är alltså inte på något sätt utdömd.

La till en edit..eller två.

Utdömda, nej. Men en jävligt dålig investering.

Med den "säkerhet" vi har på trafikverket och oansvariga tjänstemän vet väl ryssen vart dessa står och sänker samtliga med en distansrobot innan de ens hinner tankas upp.

Hoppas vi får fortsätta diskussionen om 10 år och se vad de ledde till.
__________________
Senast redigerad av Sierra.Leon3 2025-01-09 kl. 20:52.
Citera
2025-01-09, 20:49
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Men om de som anfaller Sverige visar sig vara lika brutala som ryssarna och tar dig till tortyrkammaren och sedan avrättar dig på bakgården? Eller tror du att de som anfaller Sverige kommer servera dig saft och bulle? Poängen är att du utgår från att fienden kommer att behandla dig och din familj väl, men i ryssarnas fall har vi sett åtskilliga bevis på att så blir det inte fallet.

Precis, med tanke på hur ryssarna behandlar ukrainare som ryssarna påstår är broderfolk så lär det bli än värre ifall ryssen landstiger i Sverige. Är ju bara att kolla historiskt hur ryssar har svinat i alla krig och utfört krigsbrott. Om man har mycket dödtid så kan man alltid läsa på om ämnet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_war_crimes
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_war_crimes

On-topic så är det naturligtvis bra att försvaret köper in stridsvagnar och kommer inte vara det enda som köps in framledes.
Citera
2025-01-09, 21:02
  #161
Medlem
Ja några gör sig en ordentlig hacka på denna affär! Känns som väldigt dålig valuta för pengarna precis som det mest försvaret köper...
Drönare för några miljarder hade varit bättre köp...
Citera
2025-01-09, 21:09
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Pansarvagnens funktion har ändrats något senaste åren - jag har svårt att förstå hur de fortfarande kan vara så viktiga när en drönargrupp på 4a man med 2 skåpbilar blandad utrustning kan slå ut det mesta man kastar mot dom.

Är main battle tank funktion fortfarande relevant?

Det där är extremt relativt. Motmedlen mot drönare kommer nog att öka kraftigt. Drönare har dessutom funnits ganska länge, det är mest att användningen har ökat markant i Ukrainakriget. Rätt använda är dock stridsvagnar extremt effektiva.
Citera
2025-01-09, 21:10
  #163
Medlem
blobben!!!s avatar
Personligen skulle jag hellre se långdistansrobotar. Men vad vet jag? Jag är ingen expert. Polisen skulle också behöva nya vapen. Jag har hört att den uppdaterade P-230 kommer med bacon-ammunition som verkligen avväpnar det största hotet mot Sverige.

Skämt åsido. Mer pengar till försvaret är välkommet. Jag litar på att Försvarsmakten är kompetenta nog att välja det rätta för Sverige.
Citera
2025-01-09, 21:15
  #164
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Sverige gör ett misstag utan att kolla upp vad turkarna har att erbjuda. Altay stridsvagn ska tydligen vara hos armen sommaren 2025. https://www.youtube.com/watch?v=e00OlHcEsKw Qatar har redan beställt 100+.

Vad äger du som är tillverkat i Turkiet? När du funderat på det en stund så kan du fundera på hur fantastiska dessa stridsvagnar är.
Citera
2025-01-09, 21:16
  #165
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Personligen skulle jag hellre se långdistansrobotar. Men vad vet jag? Jag är ingen expert. Polisen skulle också behöva nya vapen. Jag har hört att den uppdaterade P-230 kommer med bacon-ammunition som verkligen avväpnar det största hotet mot Sverige.

Skämt åsido. Mer pengar till försvaret är välkommet. Jag litar på att Försvarsmakten är kompetenta nog att välja det rätta för Sverige.

Vi ska såklart ha en mix av allting. För man vet bl a inte hur utvecklingen blir i ett krig som varar i några år.

När pansarvärnsroboten kom så trodde man att stridsvagnarna skulle utrotas, men icke. Samma var det med luftvärnsroboten och stridsflygplan.
Citera
2025-01-09, 21:24
  #166
Medlem
wtfuks avatar
Jāttebra investering. Vad ska man sāga....
Citera
2025-01-09, 21:25
  #167
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vad äger du som är tillverkat i Turkiet? När du funderat på det en stund så kan du fundera på hur fantastiska dessa stridsvagnar är.
Bayraktar
Citera
2025-01-09, 21:31
  #168
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Vi ska såklart ha en mix av allting. För man vet bl a inte hur utvecklingen blir i ett krig som varar i några år.

När pansarvärnsroboten kom så trodde man att stridsvagnarna skulle utrotas, men icke. Samma var det med luftvärnsroboten och stridsflygplan.
Absolut. Vapen och dess motvapen har haft sin dans så länge som organiserat krig har funnits. Man skall dock ha i åtanke att vissa taktiker blir permanent förpassade till historien. Häststridsvagnen var effektiv, tills den inte var det längre.

Den stora frågan är väl hurdan mix som är mest kostnadseffektiv. Även om jag vill se mer anslag till försvaret så inser nog alla att det finns en gräns för hur dyrt det kan bli, och vapen är som bekant inte billiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in