2025-01-09, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prodigy123
Fast kriget mot mellan Ukraina och Ryssland är ju en isolerad händelse, varför skulle Ryssarna gå på NATO länder menar du? Finns det något överhuvudtaget som talar för att deras plan var att ta Ukraina och sen ge sig på NATO? Du får gärna delge deras plan här.

Det som sker är att kriget skapar oro för övriga europeiska länder, vilket gör att man är extra på tårna såklart just nu, men det finns fortfarande inget som överhuvudtaget talar för något slags anfallskrig mot övriga europeiska länder.

Sen ser inte framtidens krig ut som du tror, det handlar mer om att skada viktig infrastruktur med bl.a cyberattacker och andra tillvägagångssätt, inte fullskaliga anfallskrig som du tror.

Ryssarna är aktiva även mot Europa och Ukraina är inte det enda landet de önskar återta. Lyssnar man på vad ryssarna själva sa från början så handlade det om att återskapa Sovjetunionen och tsar-Rysslands territorium och det är där som väldigt många länder ser att de måste stödja Ukraina så att ryssarna inte kan fortsätta sina planer.

Om du läser på om det där så märker du att det är ganska många länder och folk som blivit fria från det ryska förtrycket och de har ingen önskan om att bli förtryckta igen.
Citera
2025-01-09, 12:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaslagenWasabi
I den bästa av världar. Men så ser det tyvärr inte ut inom närmsta tiden. Ryssarna vill inte diskutera, det kommer eskalera till ett fullskaligt krig. Visst hade jag också velat att det löstes med fredsförhandlingar men det kommer nog tyvärr inte ske och då måste man förbereda sig på det värsta. Du tror att det slutar när Ryssland tar Ukraina eller? Dom kommer backas upp av Kina och sen så är det kört för hela västvärlden. Speciellt om man bara står och säger att det är bättre att kramas istället utan att faktiskt ha tänkt på att bygga upp ett försvar eller liknande

Sen att det är så och inte kan lösas genom diskussioner istället är en annan femma. Det är jävligt tråkigt
Information angående denna konflikt finns med minst 2 olika uppfattningar.
En del, västvärlden har en syn. Resten har en annan syn.
Att satsa mer på krig och vapen och i detta fall stridsvagnar anser jag är helt fel och omodernt.
OM man som tonåring sitter vid sin dator och spelar krigsspel och samtidigt har en begränsad förståelse för vad detta handlar om så är det illa nog. Att sedan växa upp och all information om ett ämne kommit från en endaste kanal så är det än värre.
Stridsvagnar står för krig och förstörelse. Krig betyder att folk strider för en sak som producerats av "ledare". Folket/fåren står för kostnaden i liv.
Jag tycker inte försvaret skall köpa en massa vapen från USA nu heller. Men... hur kan det komma sig att vi just nu skal byta leverantör till ett amerikanskt företag? Huh?
Jag vill satsa 20 miljarder på öppna forum för allsköns folkslag som kan belysa händelser som pågått och skett i dessa "konfliktområden". Visa detta på bästa sändningstid. Ingen censur.
Citera
2025-01-09, 12:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Satsa lite på fredsförhandlingar och diplomatiska insatser istället.
En förutsättning för förhandlingar är att ha något att sätta emot.
Citera
2025-01-09, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Det är inte jag. Då 154 stridsvagnar egentligen inte täcker upp för våra tänkta brigader.

Ukraina använder stridsvagnar som artilleri. Då räcker Leo1A5 eller andra sämre ryska stridsvagnar. Utan de behöver snarare artilleri. De börjar nu även använda sina CV90C som artilleri också. Men det förstår inte Sverige att det finns ett visst behov av artilleri. Med sina 24+2 st ARCHER. Då vårt artilleri har ett behov av minst 100-talet artilleri. Då vi bara beställer 48 st ARCHER som inte heller är ett tillräckligt artilleri.

Sverige behöver mer av allt. Vi behöver mer artilleri, mer luftvärn, fler stridsvagnar, fler korvetter, fler soldater och fler officerare. Det är framförallt fler officerare och soldater vi behöver för utan dessa har vi ingen nytta av att öka på materielsidan. Och mycket litet tyder på att vi klarar av att öka numerären på personal i den högre takt som skulle krävas för att utöka våra förband mer än planerat.
Citera
2025-01-09, 12:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Precis!
Pansarvagnarna kommer att uppdateras och dessa Leopold är det inte heller omöjligt att man kommer kunna förnya och komplettera.
Antingen ett vapensystem som skjuter ner drönaren eller så ett störsystem som stör ut drönarna eller som jag inte tror är helt omöjligt ett system som hackar drönarna och tar över dem.
Sedan har man att förhålla sig till att bekämpa en pansarvagn med ett antal drönare som följer med dem och som de använder sig av.
Ett system som skjuter ner drönaren är rimligt. Störsystem skulle kunna funka för drönare som styrs från distans, men om man gör en drönare där man från flera kilometers håll kan köra lock on target, och den sedan sköter sig helt själv och stänger av inkommande kommunikation blir det oerhört svårt. Ett automatiskt system som hackar drönare och tar över dem låter mest som fantasier.
Citera
2025-01-09, 12:35
Medlem
I vems fickor hamnar pengarna?
Citera
2025-01-09, 12:39
Medlem
prodigy123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ryssarna är aktiva även mot Europa och Ukraina är inte det enda landet de önskar återta. Lyssnar man på vad ryssarna själva sa från början så handlade det om att återskapa Sovjetunionen och tsar-Rysslands territorium och det är där som väldigt många länder ser att de måste stödja Ukraina så att ryssarna inte kan fortsätta sina planer.

Om du läser på om det där så märker du att det är ganska många länder och folk som blivit fria från det ryska förtrycket och de har ingen önskan om att bli förtryckta igen.

Ja, man är aktiva mot Europa på så sätt jag beskrev, det pågår i östersjön just nu bl.a, men det är inte ett anfallskrig.

Såhär läser jag om vad ryssarnas anledning till Ukraina kriget:

"De allra viktigaste rötterna till kriget finns i de historiska relationerna mellan Ryssland och Ukraina, där Ryssland har velat ha kontroll över ukrainskt territorium."

Det föregicks av annekteringen av Krim 2014.

Hur får du det till att hela Europa ska vara i fara? Det ryska imperiet har aldrig innefattat Sverige.
Citera
2025-01-09, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ni som förespråkar drönare, hur tänker ni avfyra en stor granat med den? Ni verkar tro att man kan slå ut en riktig stridsvagn med drönare. Att se hur Ukraina slår ut ryska dito beror på att de är så dåliga och föråldrade.
Aktivt skydd är det enda som möjligen hjälper eftersom FPV-drönarna flyger runt med RSV laddningar från t.ex. RPG-7 eller AT-4 , vilka skär igenom taket på en stridsvagn som vore det ingenting.

Men det finns inget aktivt skydd som skyddar mot en drönare som bär med sig en EFP laddning som kan skjutas rakt ner i taket på en stridsvagn från kanske 30-50 m höjd. Dessa har dock inte samma penetration så det är nog möjligt att skydda sig med pansar, men det är oklart om någon version av Leopard 2 har tillräckligt mycket av den varan i taket.
Citera
2025-01-09, 12:42
Medlem
prodigy123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE

Trump vill ju att Natoländer ska lägga 5% av BNP på försvaret, man behöver då köpa Nato specificerade vapen, du får titta på dessa vapentillverkare, en hint är att många ligger i det stora landet i väst, som alltid skor sig rikligt på krig.
Citera
2025-01-09, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prodigy123
Ja, man är aktiva mot Europa på så sätt jag beskrev, det pågår i östersjön just nu bl.a, men det är inte ett anfallskrig.

Såhär läser jag om vad ryssarnas anledning till Ukraina kriget:

"De allra viktigaste rötterna till kriget finns i de historiska relationerna mellan Ryssland och Ukraina, där Ryssland har velat ha kontroll över ukrainskt territorium."

Det föregicks av annekteringen av Krim 2014.

Hur får du det till att hela Europa ska vara i fara? Det ryska imperiet har aldrig innefattat Sverige.

Du vet vilka av dagens länder som ingått i Sovjetunionen och tsar-Ryssland? Likaså har Sverige och Ryssland varit fiender i hundratals år. Minns du när Sverige förlorade Finland till Ryssland? Finland blev självständiga först vid första världskriget.

Men du tycker att Ryssland ska få återskapa sitt imperium?

Sedan kan det vara bra att kolla lite ryska kanaler, där är de såklart jättearga och vill ta över hela Europa ända till västkusten. Så tro inte att fientligheterna mellan Ryssland och Europa är utan grund. Hela NATOs existens är just för att Ryssland (Sovjetunionen) var aggressiva och alla länder i Europa förstod behovet av att bilda ett gemensamt försvar.
Citera
2025-01-09, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE

KNDS är ett tysk-franskt samriskbolag som står bakom affären enligt SVT. Leopardtillverkaren är det tyska företaget Krauss Maffei Wegmann. Så nej, det är inte en affär med amerikaner som rysstroll hävdat här i tråden.
Citera
2025-01-09, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deesantdeesant
Jag ämnade att avsluta min diskussion med just dig. Men du verkar ha svårt att avsluta. Jag skiter fullständigt i dig och din syn på det hela. Det du skrivit visar tydligt din ståndpunkt och jag lägger inget krut på att försöka förklara eller få dig att tänka i andra banor.

Frågan var om satsningen på stridsvagnar.
Jag tycker att det är fel.

SANN UTBILDNING är lösningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in