Citat:
Ursprungligen postat av
Gammalhiphopare
Fast är det inte just ilskan över denna förmenta orättvisa som gjort att villaägarna och BRFarna kunnat lobba igenom politiska beslut som torpederat bostadsmarknaden och blåst upp bostadsbubblan.
Hade man på en fri(are) hyresmarknad kunnat förmå staten att avveckla fastighetsskatten, behålla höga räntesubventioner och ge kommunerna planmonopol.
Haha jovisst är delvis så, de skruvar åt alla regler med hyresrätt och curlar ägare enormt sen 2010 pga den moderata avundsjukan.
Alla har möjlighet att via lägenhetsbyte fixa en sån där våning med lite ambition och flyt inom 3-10 års tid, alla har däremot inte brainpower eller de förutsättningar som krävs för uppnå lön och karriär för att ha råd köpa en liknande för +10 mille och under 1% får arv på 8-10 milj (Det ska ofta delas med syskon) eller betala marknadsmässig hyra.
Det är en av anledningarna till att jag är emot fri marknad på bostadsmarknaden samt för reglerade hyror, då folk genetiskt har olika IQ och förutsättningar för uppnå höga löner och sparkapital. Jag anser inte ens genetik, IQ, familjebakgrund eller arv ska avgöra vem som får möjligheten bo i en sekelskifte våning på 135 m2 i Råsunda eller innerstan.
Det var så det såg ut vid det primitiva åren 1700-1920, då var det endast direktörerna, grosshandlare, storbonden och adel som hade möjlighet bo i dessa våningar samt deras bortskämda lata avkommor.
En betydligt högre andel av dessa maktfigurer samt deras djävulsavkommor är narcistiska psykopater/sociopater som plågar och är ondskefulla mot andra människor sin omgivning under sin tid på jorden, det har forskningen bevisat samt jag har egna erfarenheter av såna typer.
Socialdemokrati (Hjärta)