Citat:
Ursprungligen postat av
Detdundrar
Du låter som en vettig pappa som har insyn både i nutiden och litet längre bakåt då du verkar vara i en "mellangeneration" räknat utifrån dina barn och dig själv jämfört med andra yngre föräldrar.
Jag måste dock framföra att dagens ungar saknar mycket av respekt för andra. Det är jag, jag, jag först; kosta vad det kosta vill.
Dagens barn har sin charm och får väl generellt mer frihet än vad man själv fick, på gott och ont.
Förvånas över vissa föräldrar som låter sina 13-åringar gå på party och komma hem dagen därefter (dricker alkohol och 'sover över hos en kompis').
Det är en hårdare värld som bara blir hårdare och barnen blir därefter. Våld är dessvärre ett stort samhällsproblem vare sig det drabbar unga eller äldre. Men vad jag ser är att ungdomar ofta har svårt att diskutera och lösa problem på annat sätt ä att hota och i värsta fall utöva våld. Det har på något sätt blivit en norm. Fler tar efter förstås, för det är spännande med det 'nya'.
Som du skriver -- vuxna måste tillåtas att ta kontroll över fler situationer som uppstår (om de kan och vågar). Vuxna kan mer än de egentligen får. Och då menar jag inte aga.
Men alltför många föräldrar verkar oerhört slappa. Barnen får göra hur de vill och kräver en massa saker från föräldrarna som de ofta sätter press på. Massor av unga bryr sig inte om vad föräldern säger
utan gör som de vill ändå. Då händer tyvärr tragedier av olika slag eftersom barnen inte är känslomässigt mogna eller kanske har ett handikapp.
Jag har märkt trenden bara om att säga 'förlåt' eller ens erkänna att man kan ha gjort något fel är inte lika förekommande nuförtiden. För då 'tappar man ansiktet'. Vissa barn har inte fått lära sig tacka för en present, för 'då visa man svaghet'.
De flesta barn lär sig enligt vetenskapen att täka abstrakt runt 12-13 år. Då borde de kunna förstå att t.ex. inte såra andra, med utgångspunkt från sina egna känslor. Men är dessa blockerade av olika orsaker slår det slint.
Vem har ansvar för barnen? Ja, föräldrarna först förstås. Sedan barnen själva till så stor del det går. Skolan ska inte behöva uppfostra barn från grunden. Har man inte någon grundupfostran hemifrån är det lätt att man får lita till 'livets hårda skola'.
Skolan nu som då är inte samma sak. Det är helt andra spelregler nu. Och tror inte som tidigare skribent skrev att det är slappare föräldrar. Minns att på min tid var det värsta vi gjorde att prata och viska när vi hade undervisning, kastade lappar till varandra och tänjde på så vis på gränserna när vi hade vikarie för det vågade vi aldrig göra när vi hade ordinarie lärare och i värsta absoluta fall hade vi några
"värstingar" som tände fyr på ett papper nära brandlarmet för att det skulle gå igång och man skulle utrymma för man inte hade pluggat till dagens prov.
Men att gå så långt att slå lärare, kalla dom fula ord, och gå såhär långt att konsekvensen blir att ens foster/barn dör skulle aldrig ske på min tid.