Citat:
Ursprungligen postat av
Indian Bruce Li
Dags att ställa föräldrarna mot väggen.
Den ”fria uppfostringen” har en stor del i detta.
Man har lärt barn att inte respektera äldre eller auktoriteter, och att inga gränser finns.
Därför blir det som det blir.
Jag tror alla barn och framförallt de som har npf-problematik eller barn som upplever otrygghet i skolmiljö behöver tydlighet och rutiner. Ju mer förutsägbar vardagen är, desto tryggare för barnen. Det måste också vara vuxna med naturlig auktoritet som samtidigt är bestämda men snälla. Det har alltid behövts i skolan och nu mer än NÅGONSIN tror jag.
Inte någon vek och konflikträdd 25-årig som säger ”Gör du inte som jag säger kommer jag ringa din mamma.” Lös problemet på plats om det sker något i skolan. Precis som jag förväntar mig att föräldrar löser problem på plats när de uppstår hemma.
Jag blir så jävla less på den här förbannade ansvarsförskjutningen som sker från alla håll! Det är ALLTID någon annans fel, oavsett vem du frågar.
Beter barnet sig illa hemma så ansvarar föräldrar för det och får göra det utan att vara rädd för att myndigheter ska blanda sig (förutsatt att de inte slår barnet såklart)
Beter sig barnet illa i skolan ska skolan få ta hand om problemen utan att vara rädda för repressalier (men gärna med en transperans mot hemmet/VH).
Vi måste som vuxna våga ta ansvar för barnen! Dom behöver det!!