2025-01-08, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Usch så hemskt!

Jag trodde dock att det skulle va svårt att sparka en gravid kvinna så hårt att fostret dör? Särskilt för ett barn. Trodde det var rejält skyddat med magen som en slags krockkudde. Man har ju hört om kvinnor som blivit sparkade utan att fostret ens kommit till skada.
Hoppas ungjävlen mår skit nu

Det är inte säkert att det är sparken i sig skapat ett missfall, det kan mycket väl vara stressen som skapat missfallet. Lika illa såklart.
(Däremot betvivlar jag dock uppsåt till mord som vissa vill påskina).

Enligt artikeln är ju inte fastställt hur det gått till mer än att det med stor sannolikhet att bråket mellan lärare och elev har förorsakat missfall just för att det skedde ett par timmar efter. Vilket kan förklara, det vissa undrar; hur en 6-9 åring ens kan nå upp till en vuxen människas mage. Det står heller inte i vilken vecka kvinnas graviditet var i eller om hon fått missfall i tidigare graviditeter. (Det blir ju inte en lika snaskig story i pressen då)

Oavsett är det oacceptabelt såklart. Barn ska inte slå varken jämnåriga eller vuxna. (Nästan lika självklart som att vuxna inte ska förgripa sig på barn).
Senast redigerad av SyltaTarzan 2025-01-08 kl. 12:53.
Citera
2025-01-08, 12:58
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Dags att ställa föräldrarna mot väggen.

Den ”fria uppfostringen” har en stor del i detta.

Man har lärt barn att inte respektera äldre eller auktoriteter, och att inga gränser finns.

Därför blir det som det blir.
Citera
2025-01-08, 13:02
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokkashugi
Det vet vi iofs inte, det finns helsvenska dampungar också.

Bortsett från det, välkomna till resultatet av lågintensiva konfrontationer, pedagogiska överkänslighet och brist på disciplin, hyfs och ordning. Snart har bara de välbeställda möjlighet att låta deras barn växa upp i en skola värd namnet.

Det kommer dock alltid finnas några barn som är extremt obalanserade av olika anledningar.

Du är kvinnlig lärare med ett foster i magen - hur hade du agerat? Vilken approach hade givit dig störst chans att få mobilen från den här killen? Högintensiv konfrontation? Fysiskt disciplinering? Hur hade du avkrävt "hyfs och ordning" från honom...? Verkligen intresserad av att höra din lösning.
Citera
2025-01-08, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Inget säger att barnet är svårt stört trots handlingen. Och sedan 25 år eller nåt är det uttalad politik att skolan ska vara inkluderande. Klasserna har blivit större men i klassrummen finns också minst en hjälplärare och ofta en eller flera assistenter om det finns barn i klassen som anses behöva dem

Dagens skolor är proppfyllda av personal, lärare, resurslärare, specialpedagog, skolsköterska,
kurator skolpsykolog , en hop med olika rektorstitlar och nu det senaste:
Elevcoacher !

Den som påstår att dagens skola inte har resurser vet inte vad dom snackar om
Citera
2025-01-08, 13:10
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Drar man det fullt har Sverige full rätt att bestämma vilka som får passera gränsen hit, dessutom kan man tänja på gränserna så att det blir oönskat att komma hit.
Sverige gör precis tvärtom och välkomnar personer att komma hit.

Precis! Sverige följer enkom lagar-, regler- och förordningar så länge de är vänsterwoke, HBTQ och/eller kommer från högst ort i EU. Så fort det är tankegods i sann högeranda och sunt förnuft, ja då faan kan vi alla vara övertygade om att då sätter Sverige ner foten och stretar emot! Se bara på Schengensamarbetet - det måste vara styrt av den mest godtyckliga lagen, någonsin...

Denne dampunge skall såklart direkt förvisas från landet om det är en blattefierat element - är det en äkta svensk så skall barnet omedelbart förpassas till någon sorts "OBS-klass" och där förbli. Bland normala barn skall denne äcklige GM i alla fall inte befinna sig - vem vet vad denne härnäst hittar på. Ganska "bra" jobbat att vara en dräpare redan i lågstadiet... Men, det är Sverige, så det blir saft- och bulle och sedan kan han löpa amok, igen.
Citera
2025-01-08, 13:12
Medlem
george.sthlms avatar
Min brors ex var tidigare lärare i Hässelby/Vällingby.
För en elev i högstadiet med våld, hot problematik så var det möte med morsan, skolan och socialsekreterare.

Socialsekreterare hotade att om inte mamman kunde vända utvecklingen så kunde det bli aktuellt
med tvångsplacering av den unge mannen.

Morsan: - Är det ett hot eller ett löfte ?

Vad säger man ? Hon hade gett upp...
Citera
2025-01-08, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Dags att ställa föräldrarna mot väggen.

Den ”fria uppfostringen” har en stor del i detta.

Man har lärt barn att inte respektera äldre eller auktoriteter, och att inga gränser finns.

Därför blir det som det blir.

Jag tror alla barn och framförallt de som har npf-problematik eller barn som upplever otrygghet i skolmiljö behöver tydlighet och rutiner. Ju mer förutsägbar vardagen är, desto tryggare för barnen. Det måste också vara vuxna med naturlig auktoritet som samtidigt är bestämda men snälla. Det har alltid behövts i skolan och nu mer än NÅGONSIN tror jag.
Inte någon vek och konflikträdd 25-årig som säger ”Gör du inte som jag säger kommer jag ringa din mamma.” Lös problemet på plats om det sker något i skolan. Precis som jag förväntar mig att föräldrar löser problem på plats när de uppstår hemma.

Jag blir så jävla less på den här förbannade ansvarsförskjutningen som sker från alla håll! Det är ALLTID någon annans fel, oavsett vem du frågar.

Beter barnet sig illa hemma så ansvarar föräldrar för det och får göra det utan att vara rädd för att myndigheter ska blanda sig (förutsatt att de inte slår barnet såklart)

Beter sig barnet illa i skolan ska skolan få ta hand om problemen utan att vara rädda för repressalier (men gärna med en transperans mot hemmet/VH).

Vi måste som vuxna våga ta ansvar för barnen! Dom behöver det!!
Citera
2025-01-08, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KallaKarar
Det finns nog ingen runt det här sparkande barnet som har missat detta.
Så svårt är det inte att upptäcka en gravt störd individ i tidig ålder.
De flesta identifieras redan på dagis.

Upptäcka är en sak - behandla, rehabilitera och omhänderta på rätt sätt, är det svåra.

Lärarens krav upplevdes omöjligt för just den här eleven. Skulle tro att ett barn av tusen riskerar att bli utåtagerande vid en sådan uppmaning.

Säkerligen har barnet antingen trotssyndrom, alexitymi, autism, starkt befästa utåtagerande beteenden, lågt konsekventänk, är emotionellt ostabil eller intellektuellt funktionsnedsatt - eller allt i kombination.

Synd att föräldrar, skola (och ev. habilitering) misslyckats så hårt.
Citera
2025-01-08, 13:16
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SyltaTarzan
Jag tror alla barn och framförallt de som har npf-problematik eller barn som upplever otrygghet i skolmiljö behöver tydlighet och rutiner. Ju mer förutsägbar vardagen är, desto tryggare för barnen. Det måste också vara vuxna med naturlig auktoritet som samtidigt är bestämda men snälla. Det har alltid behövts i skolan och nu mer än NÅGONSIN tror jag.
Inte någon vek och konflikträdd 25-årig som säger ”Gör du inte som jag säger kommer jag ringa din mamma.” Lös problemet på plats om det sker något i skolan. Precis som jag förväntar mig att föräldrar löser problem på plats när de uppstår hemma.

Jag blir så jävla less på den här förbannade ansvarsförskjutningen som sker från alla håll! Det är ALLTID någon annans fel, oavsett vem du frågar.

Beter barnet sig illa hemma så ansvarar föräldrar för det och får göra det utan att vara rädd för att myndigheter ska blanda sig (förutsatt att de inte slår barnet såklart)

Beter sig barnet illa i skolan ska skolan få ta hand om problemen utan att vara rädda för repressalier (men gärna med en transperans mot hemmet/VH).

Fullt medhåll
Citera
2025-01-08, 13:19
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Även i specialklasser kan elever såklart få utbrott (skallas, sparkas, spotta, klösa osv.) när gränssättningen upplevs för hård.

Absolut kan de det. Vissa barn är extremt svårhanterliga.
Men i små klasser med ngt högre personaltäthet kan inte det våldsamma barnet förstöra undervisningen för 25 andra normala barn.
Citera
2025-01-08, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Absolut kan de det. Vissa barn är extremt svårhanterliga.
Men i små klasser med ngt högre personaltäthet kan inte det våldsamma barnet förstöra undervisningen för 25 andra normala barn.

Vad pratar du om? Du är helt inne på ett sidospår kopplat till ditt eget barn.
Citera
2025-01-08, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SyltaTarzan

Världen kommer alltid innehålla människor (föräldrar, lärare, pedagoger, personal) som inte kan ta ansvar för, eller reglera barn - oavsett om handlingsutrymme finns. Fuck ups kommer ske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in