Citat:
Ursprungligen postat av
SyltaTarzan
True that! Men yrkesutövare som inte är lämpliga
bör söka sig annorstädes. Att vara lärare idag är en helt annan roll än för 20 år sedan. Tycka vad man vill om utvecklingen men man kan ju inte stoppa vågen, bara lära sig surfa på den.
Däremot kan man inte hindra folk från att bli föräldrar. Det finns fuck ups till päron, det har du rätt i, men jag tror att de allra flesta föräldrar vill sina kids väl. Däremot har de lite olika sätt att visa det på, om man ska uttrycka sig diplomatiskt.
Jag liksom andra, har funderat över hur allt jävelskap som skett i skolan, kan vara alla föräldrars fel. För det får man ju ofta höra ”Föräldrar idag är så slappa! De tar inte ansvar!” Och många menar att det är en generationsfråga. Men … jag tex blev farsa rätt sent i livet och har skolbarn trots att jag är närmare 60 än 50. Jag tillhör ju inte generationsmässigt de 25-årliga mammorna man möter på vissa föräldramöten. Vi är ju uppvuxna med helt olika tider. Och ändå gnälls det över att våra barn uppfostras ”fel”. Jag blir inte klok på det där. Jag kan nog uppfattas som sträng och från den ”gamla skolan” men är mina ungar mer väluppfostrade än andras? Jag önskar så att jag kunde säga ”ja, självklart!” men det skulle vara självbedrägeri.
Mina ungar är precis som sina jämnåriga i klassen. Uttrycker sig på samma sätt och beter i det stora hela som andra. Detta trots att de kanske har än annan uppfostran än andra i klassen. Visst påverkar vi dom som föräldrar men samhället är med och gör sitt också. Jag vill verkligen inte skylla ifrån mig men GUD SKAPARE vilka diskussioner vi har här hemma om samma saker i oändlighet känns det som. Vi ”accepterar” som föräldrar inte en hel rad saker hemma i vårt hus men ÄNDÅ sker dem stundtals.
Våld, är ju såklart ett eget kapitel. Det handlar nog inte om att den här lilla grabben inte fattar att man inte får slåss utan grundar sig nog i mer komplexa saker än så. För många barn är det ett sätt att kommunicera och få sin vilja igenom. Det finns inget uppsåt att skada, det är bara deras sätt att få kontroll över situationen.
Men återIGEN… Vuxna måste tillåtas att få ta ansvar och kunna ha kontroll över läget. Men nu steppar ju vuxna bakåt och skriver en incidentstspport istället. För tydligen, är viktigare att dokumentera än att gå in fysiskt och bara sätta ett tydligt stopp för en eskalering av ett utbrott.
Trött blir jag. Trött på att det alltid är någon annan som förväntas ta ansvar. Trött också att som ansvarstagande 50+ förälder behöva höra gång på gång att allt är slappa föräldrars fel.
Du låter som en vettig pappa som har insyn både i nutiden och litet längre bakåt då du verkar vara i en "mellangeneration" räknat utifrån dina barn och dig själv jämfört med andra yngre föräldrar.
Jag måste dock framföra att dagens ungar saknar mycket av respekt för andra. Det är jag, jag, jag först; kosta vad det kosta vill.
Dagens barn har sin charm och får väl generellt mer frihet än vad man själv fick, på gott och ont.
Förvånas över vissa föräldrar som låter sina 13-åringar gå på party och komma hem dagen därefter (dricker alkohol och 'sover över hos en kompis').
Det är en hårdare värld som bara blir hårdare och barnen blir därefter. Våld är dessvärre ett stort samhällsproblem vare sig det drabbar unga eller äldre. Men vad jag ser är att ungdomar ofta har svårt att diskutera och lösa problem på annat sätt ä att hota och i värsta fall utöva våld. Det har på något sätt blivit en norm. Fler tar efter förstås, för det är spännande med det 'nya'.
Som du skriver -- vuxna måste tillåtas att ta kontroll över fler situationer som uppstår (om de kan och vågar). Vuxna kan mer än de egentligen får. Och då menar jag inte aga.
Men alltför många föräldrar verkar oerhört slappa. Barnen får göra hur de vill och kräver en massa saker från föräldrarna som de ofta sätter press på. Massor av unga bryr sig inte om vad föräldern säger
utan gör som de vill ändå. Då händer tyvärr tragedier av olika slag eftersom barnen inte är känslomässigt mogna eller kanske har ett handikapp.
Jag har märkt trenden bara om att säga 'förlåt' eller ens erkänna att man kan ha gjort något fel är inte lika förekommande nuförtiden. För då 'tappar man ansiktet'. Vissa barn har inte fått lära sig tacka för en present, för 'då visa man svaghet'.
De flesta barn lär sig enligt vetenskapen att täka abstrakt runt 12-13 år. Då borde de kunna förstå att t.ex. inte såra andra, med utgångspunkt från sina egna känslor. Men är dessa blockerade av olika orsaker slår det slint.
Vem har ansvar för barnen? Ja, föräldrarna först förstås. Sedan barnen själva till så stor del det går. Skolan ska inte behöva uppfostra barn från grunden. Har man inte någon grundupfostran hemifrån är det lätt att man får lita till 'livets hårda skola'.