2025-01-08, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du blandar nog ihop en AGI med en superintelligens (ASI).

Första steget är en AGI (som tråden handlar om), som klarar av uppgifter på samma nivå som en människa.
Det diskuteras i tråden hur pass nära förestående detta är. Några tror att AGI kommer uppnås inom några år, medan andra tror 50-100 år eller ännu längre. En ASI är av naturliga skäl ännu längre bort i tiden. Det är möjligt att teknologin i övrigt vid den tidpunkten långt in i framtiden har kommit så långt så att "dra" energi ur luften inte är några konstigheter, men det är ju bara spekulation.
Tomat, Tomato. Självständig intelligens har vi nog redan uppnått i obskyra labb. Det är inte open Ai som är ledande även om det lätt att tro det.

Vi drar redan energi ur luften utan problem, en AI förbättrar så klart all teknik på noll tid.

Finns inget som säger att en AI ens behöver den typen av elektricitet vi använder.
Citera
2025-01-08, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OberheimXI
Marken är full av elektriska och magnetiska fält, atmosfären likaså. Energi är inget problem när det gäller AGI

Du får gärna visa en källa som styrker ditt påstående.

Att elektriska/magnetiska fält är ett problem för vårat elektrifierade samhälle vet vi alla redan.
Att nån AGI har lärt sig att ladda sig själv utifrån det, det får du ju gärna visa isåfall.

Bullshit säger jag.
Citera
2025-01-08, 14:12
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Tomat, Tomato. Självständig intelligens har vi nog redan uppnått i obskyra labb.
Oklart varför du tar upp "självständig" intelligens när jag skrev om ASI (artificiell superintelligens).
Nej, det har "nog" inte uppnåtts ASI eller ens AGI i "obskyra labb".
Citera
2025-01-08, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Du får gärna visa en källa som styrker ditt påstående.

Att elektriska/magnetiska fält är ett problem för vårat elektrifierade samhälle vet vi alla redan.
Att nån AGI har lärt sig att ladda sig själv utifrån det, det får du ju gärna visa isåfall.

Bullshit säger jag.
Källa på vad? Elektromagnetiska fält? Känner du till Wifi? Radiovågor? Solen? Det är ingen magisk framtida fysik direkt. De flesta fick lära sig hur det funkar redan i lågstadiet.

Men för att vara snäll, sök på youtube, finns massa bra vids från universitet och hemmasnickrare. Det är väldigt basic fysik jag pratar om.

Ett Agi(i) chip konstruerat av ai lär inte ens använda sig av elektricitet utan snarare fotoner eller liknande. Som sagt, ingen av oss kan förutse hur den förbättrar sig själv. Vi vet dock att det kommer likna ren magi.
Citera
2025-01-08, 14:17
Medlem
Citat:
Oklart varför du tar upp "självständig" intelligens när jag skrev om ASI (artificiell superintelligens).
Nej, det har "nog" inte uppnåtts ASI eller ens AGI i "obskyra labb".
Ok, visste inte att du ingick i militärens innersta cirkel för teknikutveckling. Ber om ursäkt. Plasmabatterier finns inte heller antar jag..
Citera
2025-01-08, 14:29
Medlem
Citat:
Källa på vad? Elektromagnetiska fält? Känner du till Wifi? Radiovågor? Solen? Det är ingen magisk framtida fysik direkt. De flesta fick lära sig hur det funkar redan i lågstadiet.

Men för att vara snäll, sök på youtube, finns massa bra vids från universitet och hemmasnickrare. Det är väldigt basic fysik jag pratar om.

Ett Agi(i) chip konstruerat av ai lär inte ens använda sig av elektricitet utan snarare fotoner eller liknande. Som sagt, ingen av oss kan förutse hur den förbättrar sig själv. Vi vet dock att det kommer likna ren magi.

Om du bara snackar skit så är det ju ganska trist. Jag är ändå elektriker.

Hade du nån källa på när en AGI har lärt sig att ladda sig själv?
Nej, såklart så har du inte det eftersom att det inte existerar…

Har du något exempel på en AGI som har blivit tränad till att lära sig att ladda sig själv?
Nej, såklart så har du inte det eftersom att det inte existerar..
Citera
2025-01-08, 14:32
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ok, visste inte att du ingick i militärens innersta cirkel för teknikutveckling. Ber om ursäkt.
Nej, det gör jag inte, vilket du inte heller gör - helt uppenbart. Men bevisbördan ligger naturligtvis på den som påstår något sensationellt.
Citera
2025-01-08, 14:33
Medlem
Citat:
Om du bara snackar skit så är det ju ganska trist. Jag är ändå elektriker.

Hade du nån källa på när en AGI har lärt sig att ladda sig själv?
Nej, såklart så har du inte det eftersom att det inte existerar…

Har du något exempel på en AGI som har blivit tränad till att lära sig att ladda sig själv?
Nej, såklart så har du inte det eftersom att det inte existerar..
Jag skrev kommer lära sig själv. Och som elektriker borde du veta att det får att omvandla de flesta energier till elektricitet.
Citera
2025-01-08, 14:40
Medlem
Citat:
Nej, det gör jag inte, vilket du inte heller gör - helt uppenbart. Men bevisbördan ligger naturligtvis på den som påstår något sensationellt.
Bevisbördan? Det är etablerat fysik, väldigt basic dessutom, sen 6.000år + tillbaka.

AI kommer vart efter tiden går att lära sig kontrollera varenda aspekt av rummet vi befinner oss i. Det ligger i dess natur. Det kommer vara dess enda syfte och funktion. Att ni tror att något så trivialt som liv och människor kommer intressera den längre än någon enstaka minut beror på erat ego.

Den kommer bry sig lika lite om oss, som vi bryr oss om bakteriofagen, i bakterien som lever i björndjurets framtass..

Ska ni diskutera framtidens AI måste ni ha koll på fysikens framkant, filosofins yttersta gränser osv. Och vi kommer ändå inte i närheten av dens potential..

Därav mina inlägg om att. AI kommer inte vara "datakoden" vi människor använder. Gäller att tänka stort. AI kommer göra det.

Oavsett, tror inte vi kommer längre än så här. Önskar er en trevlig kväll
Citera
2025-01-08, 14:44
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Bevisbördan? Det är etablerat fysik, väldigt basic dessutom, sen 6.000år + tillbaka.

AI kommer vart efter tiden går att lära sig kontrollera varenda aspekt av rummet vi befinner oss i. Det ligger i dess natur. Det kommer vara dess enda syfte och funktion. Att ni tror att något så trivialt som liv och människor kommer intressera den längre än någon enstaka minut beror på erat ego.

Den kommer bry sig lika lite om oss, som vi bryr oss om bakteriofagen, i bakterien som lever i björndjurets framtass..

Ska ni diskutera framtidens AI måste ni ha koll på fysikens framkant, filosofins yttersta gränser osv. Och vi kommer ändå inte i närheten av dens potential..

Därav mina inlägg om att. AI kommer inte vara "datakoden" vi människor använder. Gäller att tänka stort. AI kommer göra det.

Oavsett, tror inte vi kommer längre än så här. Önskar er en trevlig kväll
Det är bra att tänka stort och förr eller senare lär väl du bli sannspådd (jag tror dock senare). För att Ai ska kunna tänka stort måste dock AI ta ett första steg och börja tänka överhuvudtaget. Time will tell!
Citera
2025-01-08, 14:54
Medlem
Citat:
Jag skrev kommer lära sig själv. Och som elektriker borde du veta att det får att omvandla de flesta energier till elektricitet.

Ja, men det räcker inte att du är världens mest avancerade robotdammsugare.
Du har ändå inte lärt dig det, eftersom att det inte går.

Sen är det ju inte bara att ha ett batteri i fickan som laddas upp Automatiskt bara för att du går runt i elektromagnetiska fält, det funkar liksom inte så.
Citera
2025-01-08, 15:02
Medlem
Citat:
Ja, men det räcker inte att du är världens mest avancerade robotdammsugare.
Du har ändå inte lärt dig det, eftersom att det inte går.

Sen är det ju inte bara att ha ett batteri i fickan som laddas upp Automatiskt bara för att du går runt i elektromagnetiska fält, det funkar liksom inte så.
Det funkar exakt så. Jag märker att du har noll koll på den fysiska biten här, det är lätt hänt. Föreslår att du ägnar ett par månader åt det, det är belönande och framför allt expanderar det ditt tänkande till roliga nivåer. Du har nytta av det i alla aspekter av livet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in