2024-12-12, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Nu kan den plötsligt svara på hur många R ett ord innehåller. Men då använder den LLM:et för att generera Python-programkod som den kör. Så det är inte LLM:et som svarar och räknar antal R, utan Python-programmet.

Jo. Den är tränad att resonera och lösa logiska problem, genom att den har tränats på skolböcker och kurslitteratur på alla nivåer och i alla ämnen.

På låg nivå beräknar den bara vad som är ett sannolikt eller rimligt nästa ord i en mening, ord för ord. Förmodligen är det exakt så människans språksinne funkar. VI kan prata i sömnen och prata på autopilot, utan att lägga ned tankemöda på att resonera och förstå. Men på hög nivå är ChatGPT tränad av texter där man steg för steg resonerar och löser logiska problem. Den kan konvertera från ett textformat till ett annat, och därmed applicera samma lösningsmönster på andra helt nya problem, och svara rätt. Alltså resonerar den. Jag tror att det beror på att vårt språk kan uttrycka logiska resonemang, nästan lika bra som att datorprogram kan uttrycka det, och chatgpt är väldigt bra på språk, och kan därmed också lösa logiska problem. Den kan svara sådana tentafrågor som lärare ställer för att testa studenterns förståelse på djupet. Alltså förstår den i någon bemärkelse.

Skillnaden mellan hur Chatgpt och en människa resonerar och förstår är att människor (enligt hjärnskanning) sällan använder språksinne för att resonera, utan vi använder frontallooben, och vi kan även blanda in visuellt tänkande i resonerandet. Chatgpt lyckas lösa problem enbart med hjälp av att den har ett bra språksinne och har tränats med så mycket exempel på problemlösning.
LLM:er kan inte räkna bokstäver i ord. Testa att skriva "Hur många 'r' finns i ordet "grattis"?" till ChatGPT eller o1 till exempel.
Citera
2024-12-12, 07:14
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Nu kan den plötsligt svara på hur många R ett ord innehåller. Men då använder den LLM:et för att generera Python-programkod som den kör. Så det är inte LLM:et som svarar och räknar antal R, utan Python-programmet.
På ett liknande sätt som människor. Om du ska räkna ut 8×3 då laddar du "matematikprogrammet treans gångertabell" och du slår upp i programmets lookup-tabell att ['8×3'] == 24. Detta är ett ganska ineffektivt program. Ett mer effektivt och flexibelt program är att helt enkelt exekvera 8×3 med logiska kretsar som en CPU gör.

Det verkar alltså som att det vore en fördel och en möjlighet om en AGI löser vissa problem med Python eller något annat språk än att den har "lookup-tabeller" för svaren till alla matematiska och logiska problem.
Citera
2024-12-12, 08:11
Avslutad
Blir ingen AGI alls, förens man förstår hur medvetandet fungerar.
Sen när ni förstår hur det fungerar så fattar ni att ingen dator kommer fungera på det.
Citera
2024-12-12, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norkam
LLM:er kan inte räkna bokstäver i ord. Testa att skriva "Hur många 'r' finns i ordet "grattis"?" till ChatGPT eller o1 till exempel.

Jag får svaret att grattis innehåller två t och ett r. Med alla ChatGPT-versioner. Oavsett om jag ber den svara direkt ellelr skapa ett pythonprogram som räknar antal bokstäver.

Däremot svarat Microsoft Copilot fel.

Har du testat nyligen?
Citera
2024-12-12, 18:20
Medlem
Citat:
Jag får svaret att grattis innehåller två t och ett r. Med alla ChatGPT-versioner. Oavsett om jag ber den svara direkt ellelr skapa ett pythonprogram som räknar antal bokstäver.

Däremot svarat Microsoft Copilot fel.

Har du testat nyligen?
Ja. Ibland svarar den rätt
Citera
2024-12-13, 08:47
Medlem
Citat:
Ja. Ibland svarar den rätt

Den lär sig säkert rätt svar utantill när tillräckligt många frågar om samma ord. När jag frågade om ett påhittat ord som inte finns på nätet gjorde den ofta fel. Jag fick be den skapa och köra ett pythonprogram för ändamålet. Det klarade alla chatgpt-versioner av.
Citera
2024-12-13, 14:12
Medlem
Sam Altman sade som sagt att AGI är det som kommer nästa år och de har konkurrens av Google och Anthropic. Jag tror att OpenAI redan utvecklar en annan sorts text-genererande modell. De är nog medvetna om LLM:ers begränsningar.
Citera
2024-12-15, 20:37
Medlem
Citat:
Sam Altman sade som sagt att AGI är det som kommer nästa år och de har konkurrens av Google och Anthropic. Jag tror att OpenAI redan utvecklar en annan sorts text-genererande modell. De är nog medvetna om LLM:ers begränsningar.

Årets nobelpristagare inom fysik, Geoffrey E. Hinton ("AI:ns fader"), har förutspått att de når AGI om 5-20 år. Han var bra häromkvällen tycker jag i Carina Bergfelts program, och där pratade han om att det kan dröja 20 år. Jag tror att den kan bräcka många människor inom många områden inom 20 år, men att det kan dröja längre innan den uppvisar samma kreativitet och innovationsförmåga som de mest brillianta inom sina områden. Dock menar han att LLM redan idag förstår språk, vilket jag håller med om, och att inget hindrar att de kan uppvisa känslor i framtiden. Han berättar att det redan finns försök med AI-agenter baserade på LLM, dvs som kan agera på nätet på egen hand.

Jag skulle vilja se siffror på hur nära mänsklig förmåga en LLM har kommit på olika nivåer och hur nära den är AGI. Hur stort IQ har den uppvisat, vilken hacker-rank får den i hackertävlingar, på vilken nivå av universitetskurser har den klarat tentor med problemlösningsuppgifter, hur rättvis är AI-assisterade domar jämfört med en normal tingsrätt (hur många av dess domar skulle överprövas av hovrätten), hur bra svarar den på frågor jämfört med 1177:s sjukvårdsupplysning eller jämfört med en allmänläkare, om den får tillgång till min journal? Har den någon gång kunnat självständigt utveckla, forska eller vara innovativ och kreativ, t.ex. genomföra studentprojekt på universitetsnivå med minimal mänsklig interaktion, inklusive att både formulera och besvara forskningsfrågor, och att verifiera resultatet?

Hur många rader fungerande kod har en AI kunnat producera åt dig som mest med minimal mänsklig interaktion? Jag har själv använt den till att producera hundratals rader långa program, men då har jag fått säga till flera gånger att den har gjort misstag och be den korrigera och successivt lägga till med fler funktioner. Tar lång tid.
Senast redigerad av guru1966 2024-12-15 kl. 20:50.
Citera
2024-12-15, 23:53
Medlem
Citat:
I en intervju nyligen med Y Combinator fick OpenAI:s vd Sam Altman frågan "Vad är på gång 2025?" och svarade "AGI".

https://www.youtube.com/watch?v=xXCBz_8hM9w

Citatet kommer 46:12 in i klippet.

OpenAI:s kommande AI-agent Operator, som lanseras i januari 2025, är ett intressant steg på vägen mot AGI.

Om vi definierar AGI som en agent som är minst lika smart som människan, dvs. klarar alla uppgifter som en människa klarar, vad tror ni? Når vi AGI nästa år?
Kommer såklart aldrig att hända, AGI kan aldrig bli intelligent
Citera
2024-12-15, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riskborste
Blir ingen AGI alls, förens man förstår hur medvetandet fungerar.
Sen när ni förstår hur det fungerar så fattar ni att ingen dator kommer fungera på det.
Exakt, den mänskilga hjärnan kommer aldrig att kunna återskapas på konstgjord väg, även om nu nobelpristagaren tror det, men så är han fysiker och inte medicinare eller rättare sagt neurolog så hans uttalande faller ju givetsvis platt i det avseendet.
Citera
2024-12-16, 02:08
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Exakt, den mänskilga hjärnan kommer aldrig att kunna återskapas på konstgjord väg, även om nu nobelpristagaren tror det, men så är han fysiker och inte medicinare eller rättare sagt neurolog så hans uttalande faller ju givetsvis platt i det avseendet.

Dessutom är Hinton en scam på många sätt...

Dokumenterat här av Jürgen Schmidhuber

https://people.idsia.ch/~juergen/physics-nobel-2024-plagiarism.html
Citera
2024-12-16, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Dessutom är Hinton en scam på många sätt...

Dokumenterat här av Jürgen Schmidhuber

https://people.idsia.ch/~juergen/physics-nobel-2024-plagiarism.html
Jag satte verkligen kaffet i halsgropen när dom meddelade att han skulle få nobelpriset, och för att inte tala om när jag såg på programmet snillen spekulerar, han resonerar som en 9 åring, har han verkligen så lite koll på hur en mänsklig hjärna fungerar? Det var smärtsamt pinsamt och man såg både på de andra pristagarna och hon som ledde programmet att något inte stod rätt till.
Notering till kommiten nästa år, ge priset till någon som är någonlunda verklighetsanknuten med riktig forskning och till något som vi faktiskt kan ha någon vettig nytta av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in