2025-01-08, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Tråden handlar om AGI.
Du kanske har missat det.
AI är inget jag är rädd för, inte AGI heller.

Det styrs av mig.
Min mobil, dator, osv styrs av mig. Om jag inte laddar den så överlever den inte, och den har inget sätt att ta död på mig, iallafall inte idag.

Och kan jag bygga en ond-AI som vill ta över världen, så varför skulle jag inte kunna bygga en till AI som är begränsad till att döda den onda-AI’n?

När vi är totalt beroende av AI/AGI kan vi inte bara stänga ner det, på liknande sätt som vi inte kan stänga ned internet idag. Samhället slutar fungera då.
Citera
2025-01-08, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
När vi är totalt beroende av AI/AGI kan vi inte bara stänga ner det, på liknande sätt som vi inte kan stänga ned internet idag. Samhället slutar fungera då.

Ja, men det får att koppla upp ett nytt internet 2.0, bestämma vad som ska finnas för att sen stänga ner det första.

Tro det eller ej, men det går att vända utvecklingen bakåt, tillbaks till Pass, körkort, Bankkontor, osv.
Det finns ju folk som klarar sig utmärkt i skogen utan allt annat.
Kanske inte den roligaste utvecklingen då, men det går faktiskt utmärkt.
Senast redigerad av Cooltrayne 2025-01-08 kl. 15:20.
Citera
2025-01-08, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OberheimXI
Det funkar exakt så. Jag märker att du har noll koll på den fysiska biten här, det är lätt hänt. Föreslår att du ägnar ett par månader åt det, det är belönande och framför allt expanderar det ditt tänkande till roliga nivåer. Du har nytta av det i alla aspekter av livet

Well Einstein, fram med en källa på att det funkar?

Du ser tekniken, men förstår inte konceptet, så långt är jag med.
Citera
2025-01-08, 15:20
Medlem
Citat:
Well Einstein, fram med en källa på att det funkar?

Du ser tekniken, men förstår inte konceptet, så långt är jag med.
Du förstår varken konceptet, tekniken eller argumenten. Läsförståelsen verkar inte vara på topp heller.

Men häng kvar i konfysen du, mig gör det varken till eller från.
Citera
2025-01-08, 15:26
Medlem
Citat:
Du förstår varken konceptet, tekniken eller argumenten. Läsförståelsen verkar inte vara på topp heller.

Men häng kvar i konfysen du, mig gör det varken till eller från.

Jag har ju ett jobb som jag går till varje dag, där jag underhåller, felsöker, lagar och fixar med den sortens fel som JAG beskriver. Ingenting flyter på av sig själv, trots att systemet är designat för att göra det. Din mobil slutar funka ganska snabbt utan dagliga uppdateringar, samma sak med datorn.

Du kan inte ens kasta upp en källa som visar hur man laddar ett batteri via vatten, luft, vind, eller elektromagnetiska fält, trots att du skulle kunna hänvisa till ett barnprogram där man för det. (Ja det finns massor med exempel).

Men poängen är fortfarande att du gissar på vad du TROR kommer hända framöver, inte vad du faktiskt vet, för isåfall så hade du tagit fram ett exempel.

Nu ser du bara fånig ut.
Citera
2025-01-08, 15:31
Medlem
Citat:
Jag har ju ett jobb som jag går till varje dag, där jag underhåller, felsöker, lagar och fixar med den sortens fel som JAG beskriver. Ingenting flyter på av sig själv, trots att systemet är designat för att göra det. Din mobil slutar funka ganska snabbt utan dagliga uppdateringar, samma sak med datorn.

Du kan inte ens kasta upp en källa som visar hur man laddar ett batteri via vatten, luft, vind, eller elektromagnetiska fält, trots att du skulle kunna hänvisa till ett barnprogram där man för det. (Ja det finns massor med exempel).

Men poängen är fortfarande att du gissar på vad du TROR kommer hända framöver, inte vad du faktiskt vet, för isåfall så hade du tagit fram ett exempel.

Nu ser du bara fånig ut.
Och ändå förstår du varken det fysiska eller filosofiska. Du är inte så poppis som du tror.. Men lycka till i din framtida roll som AI-konsult.

Ps Jag gör detsamma, utöver det så kan jag musikteori samt att jag pysslar mycket med Eurorack. Coolt eller hur?..
Citera
2025-01-08, 15:35
Medlem
Citat:
Och ändå förstår du varken det fysiska eller filosofiska. Du är inte så poppis som du tror.. Men lycka till i din framtida roll som AI-konsult.

Ps Jag gör detsamma, utöver det så kan jag musikteori samt att jag pysslar mycket med Eurorack. Coolt eller hur?..

Haha, jag är Elektriker, inte AI-konsult…

Jag behöver inte va poppis för att veta att jag har rätt, och att du gissar vilt.

AGI är inte en ”filosofisk” fråga, det är ettor och nollor som användaren väljer.
Innan det finns ingen AGI, som du vet.
Senast redigerad av Cooltrayne 2025-01-08 kl. 15:45.
Citera
2025-01-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ja, men det får att koppla upp ett nytt internet 2.0, bestämma vad som ska finnas för att sen stänga ner det första.

Tro det eller ej, men det går att vända utvecklingen bakåt, tillbaks till Pass, körkort, Bankkontor, osv.
Det finns ju folk som klarar sig utmärkt i skogen utan allt annat.
Kanske inte den roligaste utvecklingen då, men det går faktiskt utmärkt.

Det är som sagt inte så enkelt.

Tänk ett extremfall då USA och Kina är helt beroende av AGI för det militära försvaret, eftersom människor är för långsamma och fattar för dåliga beslut. Då kan AGI inte bara stängas ned för då ligger nationen vidöppet. Det kommer heller inte vara enkelt att ens förstå problemen som har uppstått, allt kan för människor se helt lugnt ut.
Citera
2025-01-08, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
Det är som sagt inte så enkelt.

Tänk ett extremfall då USA och Kina är helt beroende av AGI för det militära försvaret, eftersom människor är för långsamma och fattar för dåliga beslut. Då kan AGI inte bara stängas ned för då ligger nationen vidöppet. Det kommer heller inte vara enkelt att ens förstå problemen som har uppstått, allt kan för människor se helt lugnt ut.

Jag förstår poängen.
Citera
2025-01-08, 15:48
Medlem
Citat:
Haha, jag är Elektriker, inte AI-konsult…

Jag behöver inte va poppis för att veta att jag har rätt, och att du gissar vilt.

AGI är inte en ”filosofisk” fråga, det är ettor och nollor som användaren väljer.
Innan det finns ingen AGI, som du vet.
Som sagt du missar den fundamentala filosofin totalt. Du kan kolla upp Eurorack så förstår du att jag kan alla koncept inom el som du kan. Plus 20 till. Och det är enbart på den kreativa sidan, samma gäller den fysiska sidan av det hela också.

Som du säger, du är elektriker, ingen tänkare. Därav har du så svårt att förstå djupet i det hela.

Framtida AI kommer inte vara ettor och nollor. Det finns analoga AI's också. Det är ingen fundamental skillnad på de två.

Men som sagt, önskar dig en god kväll och lycka till med det elektriska.
Citera
2025-01-08, 15:56
Medlem
HomoDeuss avatar
Många i den här tråden har lite av samma problem som LLM'er. Man läser mycket men förstår lite.

Frågan om när man tror att AGI blir verklighet är lite av ett IQ- och kunskapstest i miniatyr. Eller snabbt graviditetstest så att man vet om man ska göra abort eller inte.

Om en person på allvar tror att det är nära, så vet man att det är en tomte man har att göra med.

Det är förvisso lite sött när någon lärt sig säga "transformer" och "LLM". Lite som när folk ville ha en massa "megapixlar", för det var ju bra! Utan att ha en aning om vad det var för något. Men alla som snackade om megapixlar var lite coola.

Likaså så är det sött när man hör resonemang som:

AI kommer att:

1. Ta över hela ..bla bla.. för att,
2. De är mycket smartare ... bla bla.. och,
3. Vi kommer inte fatta.. bla bla.. och,
4. Fattar du inte så är du dum.. bla bla.

Samma logiska kedja har använts som "bevis" för att den "brett tänkande" och framtidsseende tomten har rätt ända sedan 60-talet.

Och stöter man på patrull så drar man fram sin låda med komplicerade ord man inte begriper och börjar en mening med "Anta att" / "Tänk att" och bla bla..

Folk som jobbar med AI har inte ens en aning om vilken sorts arkitektur som behövs för att nå AGI.

Men är man en okunnig tomte, eller 15-årig drömmare, så kan man inte värja sig mot de som verkar kunna mer. Och då tror man på allt som auktoriteter så som Musk, Altman etc kläcker ur sig.

För dessa herrar är ju gudar. Och där tar resonemanget och den logiska slutledningen slut för nötterna.

Ja ja.. Snart kommer nästa grej varpå hypen går över och saken falla i glömska den här gången med.

Tyvärr. För lite kul är det ju att läsa stolligheterna.
Senast redigerad av HomoDeus 2025-01-08 kl. 15:59.
Citera
2025-01-08, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Många i den här tråden har lite av samma problem som LLM'er. Man läser mycket men förstår lite.

Frågan om när man tror att AGI blir verklighet är lite av ett IQ- och kunskapstest i miniatyr. Eller snabbt graviditetstest så att man vet om man ska göra abort eller inte.

Om en person på allvar tror att det är nära, så vet man att det är en tomte man har att göra med.

Det är förvisso lite sött när någon lärt sig säga "transformer" och "LLM". Lite som när folk ville ha en massa "megapixlar", för det var ju bra! Utan att ha en aning om vad det var för något. Men alla som snackade om megapixlar var lite coola.

Likaså så är det sött när man hör resonemang som:

AI kommer att:

1. Ta över hela ..bla bla.. för att,
2. De är mycket smartare ... bla bla.. och,
3. Vi kommer inte fatta.. bla bla.. och,
4. Fattar du inte så är du dum.. bla bla.

Samma logiska kedja har använts som "bevis" för att den "brett tänkande" och framtidsseende tomten har rätt ända sedan 60-talet.

Och stöter man på patrull så drar man fram sin låda med komplicerade ord man inte begriper och börjar en mening med "Anta att" / "Tänk att" och bla bla..

Folk som jobbar med AI har inte ens en aning om vilken sorts arkitektur som behövs för att nå AGI.

Men är man en okunnig tomte, eller 15-årig drömmare, så kan man inte värja sig mot de som verkar kunna mer. Och då tror man på allt som auktoriteter så som Musk, Altman etc kläcker ur sig.

För dessa herrar är ju gudar. Och där tar resonemanget och den logiska slutledningen slut för nötterna.

Ja ja.. Snart kommer nästa grej varpå hypen går över och saken falla i glömska den här gången med.

Tyvärr. För lite kul är det ju att läsa stolligheterna.

Håller med om mkt här.
I teorin så funkar det mesta, men i verkligheten så måste det gå från dröm till verklighet, och det är något helt annat.

Att Teslas robot kan användas till att städa, tvätta, laga mat (något enkelt kanske) och kan använda ändad i Teslas fabriker, ja absolut.

Men det är ju så enormt långt från det till att den ska lyckas med något mer avancerat, som kräver annat än att flytta en skruv från punkt A till B och skruva fast den.

Det jobbet gör ju downies idag, inte Elon Musk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in