2025-01-08, 03:38
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
En risk man tar. Banker är observanta på överföringar utomlands. Vad ska du använda pengarna? Du kan inte direkt köpa lyxprodukter eller bostad. Din pension blir dålig och hur ska du få ut pengarna från utländska banker. Och så det med att sova gott. Verkar enklare att jobba lite extra istället för att bara hålla på.

Man sparar i ett land där man vill gå i pension senare?
Tror du vi kommer att få någon pension som går att leva på i Sverige när vi blir gamla?
Citera
2025-01-08, 05:15
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Bara leker med tanken men om man skulle få ett nytt jobb skulle man då i kunna bara uppge att pengarna ska till ett utländsk bankkonto? Så har man flera olika bankkonton i olika länder och för över pengarna mellan många olika banker så det blir svårt att koppla vem det verkligen tillhör, exempelvis. Sen tar man bara ut lönen via Revolut eller liknande bank.

Skulle det fungera?

Nej. Det kommer gå och pipan förr eller senare. Du är inte osynlig för staten bara för att din lön skickas utomlands (i ett scenario där företaget inte betalar skatt för dig).

Du förstår väl att en arbetsgivare som inte betalar din skatt kommer att informera skatteverket om det? För företaget redovisar sina utgifter. Din lön är en utgift och Skatteverket kommer kunna se X anställda som företaget betalat X skatt för i lön. Och företaget kommer såklart meddela ifall de skattar din lön eller inte till dem i ett sådant fall.

Det är bara en anledning bland många som finns för att det ska gå snett. Skattefiffel är det värsta staten vet. För det första är det inte värt det och för det andra är det tamefan den mest vattentäta lagstiftning runt skiten än något annat område i hela samhället. Enbart super rika kommer undan med kryphål med chans att ta sig ur eventuella problem.
Senast redigerad av Niggward 2025-01-08 kl. 05:18.
Citera
2025-01-08, 06:07
Medlem
Gesaffelsteins avatar
Citat:
Inte säte i Sverige. Hongkong
Jobbar du för JH alltså?
Citera
2025-01-08, 07:20
Moderator
HelgeBuks avatar
Får du lön från utlandet borde det i princip inte spela roll i vilket land du får lönen. En svensk bank rapporterar naturligtvis inte direkt till Skatteverket varenda insättning som kommer in på varenda bankkonto.

Risken är väl om Skatteverket uttryckligen begär informationen från banken eftersom de fått upp ögonen för att du nolltaxerar i flera år och ändå verkar leva normalt liv. Hur det går till rent praktiskt vet jag inte men antar att de kan skicka till alla banker "har personnummer X konton hos er? Skicka isåfall kontoutdrag".
Citera
2025-01-08, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Får du lön från utlandet borde det i princip inte spela roll i vilket land du får lönen. En svensk bank rapporterar naturligtvis inte direkt till Skatteverket varenda insättning som kommer in på varenda bankkonto.

Risken är väl om Skatteverket uttryckligen begär informationen från banken eftersom de fått upp ögonen för att du nolltaxerar i flera år och ändå verkar leva normalt liv. Hur det går till rent praktiskt vet jag inte men antar att de kan skicka till alla banker "har personnummer X konton hos er? Skicka isåfall kontoutdrag".

Jag jobbar utomlands, har lön in på Swedbank men tog ut ledighet för att vara pappaledig. Fick in det på ett ganska nytt konto hos lf och dom stoppade direkt inbetalningen och ville ha ursprunget på den. Då snackade vi 20-30 000. Sen dess har det gått fint.

Däremot när jag gjort en extra amortering på bolånet måste jag redovisa pengarna men då är det snack om att skicka in en lönespec
Citera
2025-01-08, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Det är skillnad på att kunna och kunna.

Kundservice har en viss befogenhet och tillgång till data när en privatperson kontaktar dem.
Bankens avdelning för penningtvätt en helt annan, när Skatteverket kontaktar dem.
Tar man försäkringskassan, jag gick under utredning, Det starta med brev, sedan ringde handläggare från FK upp mig.

Varför handläggaren inte hitta någon inkomst på mig vet jag inte, ev förstod inte FK handläggaren vart hon skulle söka, eller till vilken myndighet hon skulle ringa, eller om hon bara hade problem med språket, då man har bred dialekt i Tromsö.

Men utredningen slutade som jag berätta, handläggare ringde upp mig igen efter 2 månader från första samtal, hon förklara hon kunde inte hitta min inkomst, hon ställde då frågan hur länge ska du stanna i Norge? jag kommer hem nästa år,(ca6 månader till) där hon svara bra, då gör vi inget mer,

Vad min teori är till att FK som har alla rättigheter o samarbete med nordiska länder inte hitta min inkomst är att jag 2019 avskrev mig från Sverige o blev norsk medborgare, via detta ändrades mitt personnummer till norskt, dvs man får andra slutsiffror. Men sverige har lustiga regler, jag som är svensk företagare kan inte tappa mitt svenska personnummer via skatteverket då jag har ett företag registrerat. Ev använde FK mitt svenska p-nummer i sin sök med norska myndigheter o på så sätt fick man inte upp några inkomst träffar.
Citera
2025-01-08, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Då blir TS också ansvarig för att betala in till sin pension. Jag känner en och annan som jobbat mycket svart genom åren och som ångrat sig bittert när det var dags för pension...

Hut många tror du inte blir blåsta av företag på sin avtalspension? Mörkertalet är enormt.
Citera
2025-01-08, 08:41
Medlem
Citat:
Bara leker med tanken men om man skulle få ett nytt jobb skulle man då i kunna bara uppge att pengarna ska till ett utländsk bankkonto? Så har man flera olika bankkonton i olika länder och för över pengarna mellan många olika banker så det blir svårt att koppla vem det verkligen tillhör, exempelvis. Sen tar man bara ut lönen via Revolut eller liknande bank.

Skulle det fungera?

Enklast är väl att blir blocket hantverkare och kräva kontakt betalning.

Ett annat alternativ är väl att starta ett företag i ett skatteparadis och fakturera därifrån.
Citera
2025-01-08, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Hut många tror du inte blir blåsta av företag på sin avtalspension? Mörkertalet är enormt.
Så din kontring är "det fuskas säkert med det ändå"?
Citera
2025-01-08, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132

Hur blir de blåsta? Där jag har jobbat så har företaget tecknat en tjänstepensionförsäkring med mig som förmånstagare och sen har jag själv kunnat se hur det varje månad kommer in pengar.
Citera
2025-01-08, 10:39
Medlem
wes420s avatar
Skaffa ett konto på en bank i schweiz
Citera
2025-01-08, 10:42
Medlem
Om du får betalt från ett företag i hong Kong och ber att få det insatt på t.ex ett tyskt konto, är det eventuellt tyska skattemyndigheten som kan börja fråga. Just utländska betalningar flaggas extra lätt hos bankerna pga penningtvättlagar. Men du behöver inte oroa dig för svenska skatteverket, om du inte själv deklarerar dessa inkomster, varför du nu skulle göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in