2025-01-08, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur blir de blåsta? Där jag har jobbat så har företaget tecknat en tjänstepensionförsäkring med mig som förmånstagare och sen har jag själv kunnat se hur det varje månad kommer in pengar.
Ja och du har kollat att summorna stämmer överens med vad som är avtalat?
Citera
2025-01-08, 11:00
Medlem
Inte värt att riskera 30 års fängelse för eko brott i Sverige. Bättre att flytta till ett land där 80% av lönen inte går till skatt istället.
Citera
2025-01-08, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Bara leker med tanken men om man skulle få ett nytt jobb skulle man då i kunna bara uppge att pengarna ska till ett utländsk bankkonto? Så har man flera olika bankkonton i olika länder och för över pengarna mellan många olika banker så det blir svårt att koppla vem det verkligen tillhör, exempelvis. Sen tar man bara ut lönen via Revolut eller liknande bank.

Skulle det fungera?

Inom EU rapporterar numera varje bank till Skatteverket inom alla EU-länder. Good luck have fun.

Ja det finns 10000 vägar runt, men det får du betala en skattejurist för att få hjälp med.

Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Får du lön från utlandet borde det i princip inte spela roll i vilket land du får lönen. En svensk bank rapporterar naturligtvis inte direkt till Skatteverket varenda insättning som kommer in på varenda bankkonto.

Risken är väl om Skatteverket uttryckligen begär informationen från banken eftersom de fått upp ögonen för att du nolltaxerar i flera år och ändå verkar leva normalt liv. Hur det går till rent praktiskt vet jag inte men antar att de kan skicka till alla banker "har personnummer X konton hos er? Skicka isåfall kontoutdrag".

Se DAC2, det sker en ”slutet på året sammanställning”.
Senast redigerad av AnonymFegis2 2025-01-08 kl. 11:10.
Citera
2025-01-08, 11:59
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymFegis2
Inom EU rapporterar numera varje bank till Skatteverket inom alla EU-länder. Good luck have fun.

Ja det finns 10000 vägar runt, men det får du betala en skattejurist för att få hjälp med.

Se DAC2, det sker en ”slutet på året sammanställning”.

Oavsett om det rapporteras, om 100k svenskar har 50k på någon utländsk bank, tror du de kommer kontakta varje person av dessa 100k?
Citera
2025-01-08, 12:04
Medlem
AlfaQhards avatar
Jag kan inte se ett realistiskt scenario i Sverige där du inte betalar skatt.
Citera
2025-01-08, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Du verkar ju ha koll i alla fall hur gör jag för att inte behöva betala tillbaka skatt då?

Jag fakturerar inte via ett företag, utan jobbar bara online där pengar sätts över till ett utländskt bankkonto, företaget jag jobbar via befinner sig i hongkong (skattefritt) så alltså får jag pengarna till ett utländskt bankkonto kontinuerligt.

Jag skulle ändå åka dit på det?

Nej, jag har inte stenkoll men vet tillräckligt mycket för att veta att revolut inte är helt säkert och att f-skatt är raka motsatsen till vad du vill.

Du kommer troligtvis även att ha svårt att betala hyra och räkningar från ett utländskt konto, men jag gissar att det inte var planen?

Det finns ju många som jobbar svart, även om du springer runt med kontanter så kommer folk fundera vart pengarna kommer från. Sen kommer dom vända ut och in på allt du äger, då ser dom den här tråden och så får du betala tillbaka

Men Ica eller hömköp skulle nog inte rapportera dig till skatteverket för att du har ett utländskt kort t ex.
Citera
2025-01-08, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sellowzki
Nej, jag har inte stenkoll men vet tillräckligt mycket för att veta att revolut inte är helt säkert och att f-skatt är raka motsatsen till vad du vill.

Du kommer troligtvis även att ha svårt att betala hyra och räkningar från ett utländskt konto, men jag gissar att det inte var planen?

Det finns ju många som jobbar svart, även om du springer runt med kontanter så kommer folk fundera vart pengarna kommer från. Sen kommer dom vända ut och in på allt du äger, då ser dom den här tråden och så får du betala tillbaka

Men Ica eller hömköp skulle nog inte rapportera dig till skatteverket för att du har ett utländskt kort t ex.

Vad är felet på er svenskar? Ni lever verkligen i en bubbla. Varför kan man INTE BETALA RÄKNINGAR FRÅN UTLÄNDSKT KONTO?

Har ni alla gått och blivit helt galna i skallen?
Citera
2025-01-08, 13:03
Medlem
Skulle man kunna undgå kronofogden genom att ha ett utländskt konto ? Tänker att man kunde undgå löneutmätning på det sättet .
Citera
2025-01-08, 13:15
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Man sparar i ett land där man vill gå i pension senare?
Tror du vi kommer att få någon pension som går att leva på i Sverige när vi blir gamla?

Låter inte som ett bra upplägg, ärligt talat. Risken är att du åker dit för skattebrott då skatt ska betalas i det land den tjänas. Varför så girig? Det lär förr eller senare slå tillbaka.
Citera
2025-01-08, 13:19
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pbli
Skulle man kunna undgå kronofogden genom att ha ett utländskt konto ? Tänker att man kunde undgå löneutmätning på det sättet .

Jag har över 10 utländska konton och det funkar så länge det funkar. Skulle aldrig ha ett konto där alla pengar kommer in hela tiden, utan skiftar mellan dessa. Är nog iofs skattebefriad men orkar inte deklarera. Men var med på att de flesta banker rapporterar, de flesta automatiskt men många bara på begäran. Därför har jag offshore-konton för de riktiga slantarna.
Citera
2025-01-08, 13:23
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Du måste ju ha F-skattesedel, men visst du kan skita i att bokföra intäkterna
det kan fungera ett bra tag om du har tur.

Om du har F-skatt och det inte kommer in några preliminärskatter så kommer skattemyndigheten
dra in ditt f-skatt. ( och moms)

Samt, om du nu fakturerar ut dina arbetade timmar så skall kunden betala till ett konto i
Dubai eller Thailand. Glöm det. Dom går aldrig med på det.
Citera
2025-01-08, 13:26
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansksisu
Vad är felet på er svenskar? Ni lever verkligen i en bubbla. Varför kan man INTE BETALA RÄKNINGAR FRÅN UTLÄNDSKT KONTO?

Har ni alla gått och blivit helt galna i skallen?

Klart det går. Jag har konto utomlands och min bank tar 200 kr för en utlandsbetalning.
Om jag har 10 räkningar på en månad så blir det 2000 kr i månaden i bankavgifter.
Nej tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in