2025-01-07, 20:32
Medlem
Du måste ju ha F-skattesedel, men visst du kan skita i att bokföra intäkterna
det kan fungera ett bra tag om du har tur.
Citera
2025-01-07, 20:40
Citat:
Ursprungligen postat av testingxrat3d
Glömde givetvis nämna att detta är ett jobb där man förväntas sköta skatten själv, det vill säga om man vill rapportera in det eller inte.

Då är du egenföretagare. Är det värt det?
Citera
2025-01-07, 20:48
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Du måste ju ha F-skattesedel, men visst du kan skita i att bokföra intäkterna
det kan fungera ett bra tag om du har tur.

Då blir TS också ansvarig för att betala in till sin pension. Jag känner en och annan som jobbat mycket svart genom åren och som ångrat sig bittert när det var dags för pension...
Citera
2025-01-07, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starogen
Då är du egenföretagare. Är det värt det?

Vet ej, känns som att risken är obefintlig att man blir påkommen. Hur ska skatteverket veta att man man bankkonton utomlands? Det kommer aldrig veta det.
Citera
2025-01-07, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Då blir TS också ansvarig för att betala in till sin pension. Jag känner en och annan som jobbat mycket svart genom åren och som ångrat sig bittert när det var dags för pension...

Hamnar på kåken förr eller senare med det här upplägget, plus utmätning kanske resten av livet, blir garantipension oavsett.
Citera
2025-01-07, 20:57
Medlem
Citat:
Vet ej, känns som att risken är obefintlig att man blir påkommen. Hur ska skatteverket veta att man man bankkonton utomlands? Det kommer aldrig veta det.

Revision på bolaget som du fakturerar kanske?
Citera
2025-01-07, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Revision på bolaget som du fakturerar kanske?

Men det företaget är inte/befinner sig inte i Sverige heller. Så det går inte för dem att få reda på
Citera
2025-01-07, 21:02
Medlem
Citat:
Men det företaget är inte/befinner sig inte i Sverige heller. Så det går inte för dem att få reda på

Det kan funka, förvänta dig dock skönstaxering och att du inte kan äga något i Sverige.
Citera
2025-01-07, 21:08
Medlem
Venators avatar
Citat:

Det är ju inte så att du är först med att försöka komma runt skatten och vad du än tycker om Skatteverket är de inte dumma på det sättet. Du ska nog läsa på om hur företag lämnar kontrolluppgifter:

https://skatteverket.se/foretag/skat...abbac9d8f.html

Ett citat:
Den som förmedlar direkta eller indirekta betalningar till eller från utlandet ska lämna kontrolluppgift.

Om flera aktörer är inblandade i betalningen är det den aktör som på uppdrag av sin kund skickar eller tar emot en betalning (förmedlar) som ska lämna kontrolluppgift, det vill säga den som har kännedom om kunden.

Den som gjort betalningen måste lämna de uppgifter som behövs till den som förmedlat betalningen för att denne ska kunna lämna kontrolluppgift.
Du bör även titta på denna sida:

https://www.skatteverket.se/omoss/va...800011401.html

Exempelvis:
Det internationella samarbetet har gått starkt framåt, vilket gör att Skatteverket ständigt får tillgång till nya uppgifter. Vi får det både automatiskt och när vi efterfrågar information från andra länder. Denna internationella samverkan ger oss allt bättre möjligheter att hitta och beskatta dem som sysslar med fusk och upplägg. Sverige har informationsutbytesavtal med samtliga länder som tidigare har betraktats som skatteparadis. Informationsutbytet innebär att Skatteverket kan begära uppgifter om och följa tillgångar som finns utomlands, men som sannolikt ska beskattas i Sverige. Sverige deltar aktivt i det internationella samarbetet bland annat inom Norden, EU och OECD. EU upprättar en förteckning över icke samarbetsvilliga jurisdiktioner i syfte att uppmuntra en positiv förändring av deras lagstiftning och praxis på området.
Citera
2025-01-07, 21:11
Medlem
Venators avatar
Citat:

Har du din verksamhet utomlands och då kommer ju det företaget att redovisa till skattemyndigheterna i sitt land. Då kommer du att behöva lämna skattedeklaration där och betala skatt där. Jag har uppdrag i Norge och det spelar ingen roll om jag fått betalt till svenskt eller norskt konto, jag beskattas ändå i Norge för de inkomsterna.
Citera
2025-01-07, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Har du din verksamhet utomlands och då kommer ju det företaget att redovisa till skattemyndigheterna i sitt land. Då kommer du att behöva lämna skattedeklaration där och betala skatt där. Jag har uppdrag i Norge och det spelar ingen roll om jag fått betalt till svenskt eller norskt konto, jag beskattas ändå i Norge för de inkomsterna.

Ja men detta företag jag fakturerar befinner sig i Hongkong så det borde vara i princip helt riskfritt. Kan vara i vilket land jag vill och bara jobba remote och slippa all skatt. Borde funka
Senast redigerad av testingxrat3d 2025-01-07 kl. 21:57.
Citera
2025-01-07, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Nej, inget seriöst företag, med säte i Sverige, har en anställd som inte betalar skatt.

https://www.skatteverket.se/foretag/...f6fd16ec2.html

Inte säte i Sverige. Hongkong
Senast redigerad av testingxrat3d 2025-01-07 kl. 21:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in