Citat:
Ursprungligen postat av
anon666
DQ500 är en dubbelkopplingslåda, inte en manuell låda, den sitter dessutom åt fel håll. De få stackare som byggt till point of no return/sunk cost på denna plattformen önskar att dom började med något bra från början.. Att rejsa med en bil som bygger på de plattformar som har DQ500-lådan ses som special-olympics och ingen bryr sig.
INGEN jag känner inom racing har bytt till en DQ500, de som bytte till DKG-lådor av annat fabrikat (främst BMW's 7-stegade) byter idag till ZF 8HP momentomvandlarlåda, väldigt få nya DKG-swaps görs idag, alla göra 8HP-swaps. Du kan ju googla lite på vad man kan göra med en modern automatlåda, testa 8HP och turbolamik på YouTube. Är man felvaggad som barn så finns 8HP som felhjulsdriven version också.
Kör du FORTFARANDE passat, stackare.
En DSG är i grunden en mekaniskt sett manuell låda, då den inte har planetväxlar i olika steg, med bromsband etc etc och styrs i princip helst av hydraulik, ink momentomvandlare. DSG har som du säger dubbelkoppling och skiftning av växlar sköts av elektronik och till viss del av hydraulik. Den är alltså betydlig mer lik en manuell låda än en normal automat.
DSG finns i en rad versionen vilka flera är mycket kraftiga och tål mycket, du kan kolla lite i denna video där sakkunnig går igenom de olika versionerna.
Han börjar prata om driftsäkerhet etc vid 9:00 min
https://youtu.be/BxW8Gu21pyU?si=E81eJ4NFhIeu3QvR
Men givetvis vet väl du mer om DSG-lådorna än den killen…?
Och ja, jag kör fortfarande Passat, B8, en underbar bil på många sätt även om den inte känns lika premium som t ex MB och BMW. Men kalastrevlig motor, underbar växellåda med sin DSG, stabil men ändå komfortabel på vägen trots 19” och 40-profil, känns väldigt spänstig och alert vid mer inspirerad körning och man glömmer lätt att det är en vardagsbil och kombi. Mycket bra strålkastare etc. Men givetvis menar ja inte att den skulle matcha en lite för ändamålet preppad och i grunden sportigare bil. Men den gör det väldig bra med fötterna lite i två världar, vardags bil och ändå inte helt osportig om det ska ”dansas” lite ibland. Lätt att hålla på fyrhjulsställ i höga farter och knixa runt en isbana, eller spårsäker på knixig asfaltsväg.