Citat:
Du fattar att koppling är konstruerad för just detta användningsområde va? En koppling brukar hålla 10-20 000mil, dvs 2-4x så länge som bromsbelägg håller. Detta beror givetvis på körstil och andra omständigheter, jag kopplingsknullar mina manuella bilar som om dom vore hyrda mulor och får strax under 10 000 mil ur en koppling.
Ligg inte vaken om nätterna i oro för att hamna i en bilkö å kopplingens vägnar.
Är det psykiskt påfrestande att hamna i bilkö med manuell låda så har jag tre tips till dig; 1) sök professionell hjälp, 2) lär dig köra bil (väldigt ofta kan man minimera mängden kopplande med lite planering i kö-körandet) eller det uppenbara 3) köp dig en fjoll-bil med PRND-låda.
Ligg inte vaken om nätterna i oro för att hamna i en bilkö å kopplingens vägnar.
Är det psykiskt påfrestande att hamna i bilkö med manuell låda så har jag tre tips till dig; 1) sök professionell hjälp, 2) lär dig köra bil (väldigt ofta kan man minimera mängden kopplande med lite planering i kö-körandet) eller det uppenbara 3) köp dig en fjoll-bil med PRND-låda.
Jag tycker det är rent barnsligt att se ner på folk bara för de väljer automat.
Ja, det kan absolut vara påfrestande att brottas med köer med manuell låda, fundera på hur många manuellt växlade taxibilar det finns i storstäderna, och när man lämnade manuella bilar för automater inom taxinäringen, och varför tror du man gjorde det…?
Det är helt enkelt förbannat drygt att sitta och tvingas jobba med vänsterben och högerarm tusentals gånger var dag år ut och år in. Då är en automat rena balsamet för kropp och själ.
Samma sak med de som kör lastbil, betänk att Volvo inder en period, kanske har det ännu idag, hade 16 växlar att plocka runt med, skapligt drygt om man inte hade turen med rena långkörningar där det mest var att ligga på de allra högsta växlarna.
Så, någon form av automat är bättre, eller har fördelar på det mesta över en manuell. Men manuell kan ofta vara roligare i sig om man är på det humöret, och ha en och annan fördel i vissa situationer.
Kör själv en Passat med DQ500 DSG sen några år, och njuter var gång jag kör bilen, för lådan är helt enkelt underbar. 16k mil utan minsta problem. En mycket kraftig och pålitlig automatisk (egentligen en manuell som styrs automatiskt) växellåda, som många kör racing med utan annat än omprogrammering.