2025-01-07, 12:15
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Kan så va, men vem köper en bmw m5 med aoutomat tex

Precis varenda en som köper en sådan bil.

Citat:
Ursprungligen postat av D.E
Det har aldrig gått att välja mellan automat och manuell i BMW M5 och sista M5an som såldes i Europa med tre pedaler var för 22 år sedan…

E60 M5 fanns ju med manuell 6-växlad låda, dock bara i Amerika, så där kunde man välja under några år. Den slutade dock att tillverkas för 15 år sedan. I resten av världen har man som du säger aldrig kunnat välja.
Citera
2025-01-07, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Ärligt. Vem fan köper en manuell bil?

Kan ju inte vara lätt att få sålt en sån dinosaurie.

Jag har haft körkort i 36 år. De flesta av mina bilar har varit manuella, inklusive den nuvarande, som har den fina egenskapen att vara skattebefriad.
Citera
2025-01-07, 12:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Precis varenda en som köper en sådan bil.

E60 M5 fanns ju med manuell 6-växlad låda, dock bara i Amerika, så där kunde man välja under några år. Den slutade dock att tillverkas för 15 år sedan. I resten av världen har man som du säger aldrig kunnat välja.

Statusgrej: "Wow, han har en dyr europeisk bil OCH han kan växla manuellt!"
Citera
2025-01-07, 12:38
Medlem
Har iofs inte körkort men på körskolan så körde jag med både manuell och med automat. Automaten körde jag en gång (kände mig som en idiot) och den manuella körde jag resten av gångerna vilket var bra mycket roligare.

Körskoleläraren sa det att de manuella bilarna är på väg bort då knappt någon tar körkort med dessa bilar idag. De hade en manuell bil och resten automat.

Körde för övrigt med en Audi A3 sport(någonting) och bilen var helt underbar. Man får helt enkelt inte samma känsla om man kör med en automat.

Man hör idag hur ungdomarna skryter med att de har körkort men man kan fråga sig då om de har körkort eller ”körkort”.
Citera
2025-01-07, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton

F10 också, men aldrig i Europa.
Citera
2025-01-07, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anon666
DQ500 är en dubbelkopplingslåda, inte en manuell låda, den sitter dessutom åt fel håll. De få stackare som byggt till point of no return/sunk cost på denna plattformen önskar att dom började med något bra från början.. Att rejsa med en bil som bygger på de plattformar som har DQ500-lådan ses som special-olympics och ingen bryr sig.
INGEN jag känner inom racing har bytt till en DQ500, de som bytte till DKG-lådor av annat fabrikat (främst BMW's 7-stegade) byter idag till ZF 8HP momentomvandlarlåda, väldigt få nya DKG-swaps görs idag, alla göra 8HP-swaps. Du kan ju googla lite på vad man kan göra med en modern automatlåda, testa 8HP och turbolamik på YouTube. Är man felvaggad som barn så finns 8HP som felhjulsdriven version också.

Kör du FORTFARANDE passat, stackare.

En DSG är i grunden en mekaniskt sett manuell låda, då den inte har planetväxlar i olika steg, med bromsband etc etc och styrs i princip helst av hydraulik, ink momentomvandlare. DSG har som du säger dubbelkoppling och skiftning av växlar sköts av elektronik och till viss del av hydraulik. Den är alltså betydlig mer lik en manuell låda än en normal automat.

DSG finns i en rad versionen vilka flera är mycket kraftiga och tål mycket, du kan kolla lite i denna video där sakkunnig går igenom de olika versionerna.
Han börjar prata om driftsäkerhet etc vid 9:00 min

https://youtu.be/BxW8Gu21pyU?si=E81eJ4NFhIeu3QvR

Men givetvis vet väl du mer om DSG-lådorna än den killen…?

Och ja, jag kör fortfarande Passat, B8, en underbar bil på många sätt även om den inte känns lika premium som t ex MB och BMW. Men kalastrevlig motor, underbar växellåda med sin DSG, stabil men ändå komfortabel på vägen trots 19” och 40-profil, känns väldigt spänstig och alert vid mer inspirerad körning och man glömmer lätt att det är en vardagsbil och kombi. Mycket bra strålkastare etc. Men givetvis menar ja inte att den skulle matcha en lite för ändamålet preppad och i grunden sportigare bil. Men den gör det väldig bra med fötterna lite i två världar, vardags bil och ändå inte helt osportig om det ska ”dansas” lite ibland. Lätt att hålla på fyrhjulsställ i höga farter och knixa runt en isbana, eller spårsäker på knixig asfaltsväg.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2025-01-07 kl. 13:14.
Citera
2025-01-07, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
En DSG är i grunden en mekaniskt sett manuell låda, då den inte har planetväxlar i olika steg, med bromsband etc etc och styrs i princip helst av hydraulik, ink momentomvandlare. DSG har som du säger dubbelkoppling och skiftning av växlar sköts av elektronik och till viss del av hydraulik. Den är alltså betydlig mer lik en manuell låda än en normal automat.

DSG finns i en rad versionen vilka flera är mycket kraftiga och tål mycket, du kan kolla lite i denna video där sakkunnig går igenom de olika versionerna.

Och ja, jag kör fortfarande Passat, B8, en underbar bil på många sätt även om den inte känns lika premium som t ex MB och BMW. Men kalastrevlig motor, underbar växellåda med sin DSG, stabil men ändå komfortabel på vägen trots 19” och 40-profil, känns väldigt spänstig och alert vid mer inspirerad körning och man glömmer lätt att det är en vardagsbil och kombi. Mycket bra strålkastare etc. Men givetvis menar ja inte att den skulle matcha en lite för ändamålet preppad och i grunden sportigare bil. Men den gör det väldig bra med fötterna lite i två världar, vardags bil och ändå inte helt osportig om det ska ”dansas” lite ibland. Lätt att hålla på fyrhjulsställ i höga farter och knixa runt en isbana, eller spårsäker på knixig asfaltsväg.
Men dsg lådorna i just passat skrecs ju mycket om för några år sedan hur värdelösa de var.
Citera
2025-01-07, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Men dsg lådorna i just passat skrecs ju mycket om för några år sedan hur värdelösa de var.

Det finns i princip inga DSG-lådor för just bara Passat…

Det fanns några olika versioner och olika generationer av DSG-lådor.

Sen går det som vanligt massor av överdrivna påståenden och rena skrönor, som det alltid gör när folk som egentligen inte har så bra koll men mer än gärna tycker en massa, och sprider dessa överdrifter och skrönor vidare. ”Alla” vet ju minsann att franska bilar bara är skräp. Men i verkligheten är det ju inte alls så.

Vad som skrev som och påstods ”för några år sedan” kan ju vara nåt annat idag….

Tror du att snubben i filmen jag länkade inte vet vad han talar om…? Tror du han är mindre kunnig på DSG-lådor än ”pöbeln” på Flashback…?
Citera
2025-01-07, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

DSG:n du har är hållbar, även om jag fått jaga en hel del elfel och byta någon pga bristande underhåll. DQ250 däremot är ju skörare än något annat, typ.

Testa en F31 330D, gärna med M-sport och helst utan xDrive, det är en trevlig bil. Berätta gärna vad du tycker om 8HP, denna installationen i kombination med N57-motorn kan vara en av dom mest lyckade implementeringarna av vad jag anser vara världens bästa automatlåda.
Senast redigerad av anon666 2025-01-07 kl. 14:30.
Citera
2025-01-07, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nog för att det vore bra med att kontrollera hur bra folk kör i mörker, men det skulle göra hela apparaten kring att ta körkort väsentligt meckigare. Samma med att backa med släp. Det skulle ta värdefull tid från uppkörningen som kan användas till viktigare saker. Att testa dina skills med växellådan är inget som tar någon tid från uppkörningen, eftersom det blir en naturlig del av hela uppkörningen om du kör en bil med manuell låda.

Vad finns det för argument för att du ska få köra upp med automat och ändå få köra manuell? Finns det något annat än "amen, backa med släp då?"

Trafikanter utsätts ju för mängder av situationer som man inte övat på eller testats för. Jag kanske körde upp i Säffle, men får ändå köra bil i tät stadstrafik. Du kanske bara har övningskört i en liten motorsvag Toyota, men får med ditt körkort ändå framföra en Ferrari eller monstret Merca G-klass på 3 ton. Du kanske bara övat i soligt sommarväder, men får ändå köra bil i snöstorm.

Tycker på motsvarande sätt att man själv ska få avgöra om man kan framföra en bil med manuell låda. Tramsigt med begränsad behörighet. Dessutom har vi det märkliga faktum att det går många fall att byta ut sitt utländska körkort mot ett svenskt utan begränsning trots att de aldrig behövt köra manuellt. Men tar man sitt körkort i Sverige är det inte möjligt.
Citera
2025-01-07, 15:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Trafikanter utsätts ju för mängder av situationer som man inte övat på eller testats för. Jag kanske körde upp i Säffle, men får ändå köra bil i tät stadstrafik. Du kanske bara har övningskört i en liten motorsvag Toyota, men får med ditt körkort ändå framföra en Ferrari eller monstret Merca G-klass på 3 ton. Du kanske bara övat i soligt sommarväder, men får ändå köra bil i snöstorm.

Tycker på motsvarande sätt att man själv ska få avgöra om man kan framföra en bil med manuell låda. Tramsigt med begränsad behörighet. Dessutom har vi det märkliga faktum att det går många fall att byta ut sitt utländska körkort mot ett svenskt utan begränsning trots att de aldrig behövt köra manuellt. Men tar man sitt körkort i Sverige är det inte möjligt.
Fast som jag sa så är det väldigt enkelt att se till att bilen du kör har manuell låda. Det är inte enkelt att se till att du har kört i alla trafikmiljöer. Men du måste trots allt ha en bil att köra i. Om du då aktivt väljer att den ska ha automatlåda så är det rätt rimligt att anta att du helt enkelt inte är kapabel att hantera en manuell.
Citera
2025-01-07, 16:05
Medlem
Man kanske inte har tillgång till en manuell bil? De blir trots allt ovanligare. Precis som inte alla har möjlighet att öva på att köra en stor SUV. Att åtminstone öva på att köra med släp vore väl inte krångligare än att kräva manuell låda? Men det kravet finns inte.

Menar helt enkelt att vi får ibland försöka lita på folks egna omdöme. Det är dumt att försöka reglera allting. Är man en vettig person kan man exempelvis börja med att öva själv på en parkeringsplats om man aldrig kört manuellt förut.

Nu vet jag att inte alla människor har bra omdöme, men de flesta verkar lyckas få körkort trots det. Vore bättre med fler trafikpoliser som plockade bort olämpliga element.

Du svarade inte heller på det faktum att utländska körkort går att byta mot svenska obegränsade? Vill du ta bort den möjligheten? I så fall blir det nog inte många länders körkort som går att byta mot svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in