2025-01-04, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liljor
Vad bra att man inte behöver betala för retur. Jag reklamerade flera saker från senaste beställningen och det var småpengar så de ville inte ha något tillbaka.

I ditt fall ville de förstas ha stativet tillbaka pga priset men det kan inte ha varit en seriös säljare om man inte angivit rätt höjd på varan. Vad säger andra recensioner, var folk nöjda?

Paketet innehöll två LED-paneler och två stativ. Det var belysningen jag egentligen ville åt och den är jag nöjd med. Stativen är också OK, men lite väl veka. Det hade varit bra om de nått upp över köksbordet dock. 😀

Rätt bra för pengarna ändå.
https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs=1&goods_id=601099706135823

Och ska rätt vara rätt är det lite oklart på bilden om den lilla kulleden är inräknad i höjden. I så fall är höjden i verkligheten 106cm. Men ändå en bra bit kvar till 120.

Jo, alla verkar nöjda. Utom jag. Till min förvåning ser jag min recension när jag inte är inloggad. Trodde faktiskt de dolde negativa omdömen.
Senast redigerad av filifjonken 2025-01-04 kl. 19:52.
Citera
2025-01-04, 20:41
Medlem
godboys avatar
Nu har jag gjort min första reklamation på TEMU. Det var en "luddborttagare" som först funkade, men den la snabbt av och gick inte att ladda upp (testade med olika laddsladdar). Jag skrev bara i reklamationen att den inte fungerade alls. Valde att ta det som en "Credit" hos TEMU och det tog inte långa stunden innan reklamationen var godkänd. Jag behövde inte skicka tillbaka varan.

Jag har nog fått fem sex leveranser med diverse saker från TEMU och jag har aldrig reklamerat något annat då det har varit okej prylar helt enkelt. Jag tycker inte man ska sätta i system att reklamera saker som är som de ska bara för att få något gratis, men om något har bristfällig kvalitet så ska det absolut reklameras.
Citera
2025-01-04, 22:35
Medlem
Så tänker jag också. Tvekade lite på den här sista grejen, det är ju ändå användbara saker. Men sen tänkte jag att man bör nog klaga när beskrivningen inte stämmer. Kanske lär de sig nåt av det. En del beskrivning ser man ju direkt att de inte stämmer.
Citera
2025-01-04, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken
Paketet innehöll två LED-paneler och två stativ. Det var belysningen jag egentligen ville åt och den är jag nöjd med. Stativen är också OK, men lite väl veka. Det hade varit bra om de nått upp över köksbordet dock. 😀

Rätt bra för pengarna ändå.
https://www.temu.com/goods.html?_bg_fs=1&goods_id=601099706135823

Och ska rätt vara rätt är det lite oklart på bilden om den lilla kulleden är inräknad i höjden. I så fall är höjden i verkligheten 106cm. Men ändå en bra bit kvar till 120.

Jo, alla verkar nöjda. Utom jag. Till min förvåning ser jag min recension när jag inte är inloggad. Trodde faktiskt de dolde negativa omdömen.
Åhå vilken pryl, paketet måste ha varit ganska stort. Det genomsnittliga betyget är ganska lågt, det brukar ligga på 4,8 för de saker jag köpt. Men vem vet bra recensioner kan vara bottar. Och ja då de visar även låga betyg.

Jag reklamerade som sagt flera saker efter julkransen men det känns pinsamt att prata om det. Jag som höjde temu till skyarna pga priset. Flera utav sakerna stank starkt av kemikalier, så vissa saker slängdes. Tofflorna vet jag inte vad jag ska göra med. De är sköna men de stinker och det uppskattar jag inte, det förbryllar mig att de allra flesta gett dessa saker högt betyg, deras måste ha varit likadana?
Reflexbandet som skulle vara självlysande funkar kasst och går inte ens få på armen. Jag borde ha läst de dåliga recensionerna, för vissa lyser dem, för mig och andra lyser inte bandet. En utav sulorna reklamerade med. All andra visade upp fina exemplar och så fick jag ett måndagsexemplar. Bättre köpa i Sverige, kollade igår och de är inte så dyra. Fick tillbaka ca 150 kr.

Jag behöver ljudisolera ett utav rummen och kollade igenom på temu diverse ryamattor. Det här var innan jul. Men sen tänkte jag på eventuella kemikalier Nej dra åt helvete jag vill inte ta några risker med Kina och kanske få cancer inom 5 år så jag köpte en matta i Sverige.
Senast redigerad av Liljor 2025-01-04 kl. 23:23.
Citera
2025-01-05, 15:41
Medlem
Nä, det var inte så stort. Stativen blir bara 40cm hopfällda och kom tack och lov i varsin egen kartong, annars hade nog plastpåsen gått sönder. Allt jag fått har varit bra packat, faktiskt.

LED-panelerna har rejält starkt ljus som kan regleras steglöst. Blir nog bra. Har ingen vana att fota med artificiell ljussättning. Så här pass stora paneler är normal rätt dyra, så ett bra sätt för mig att få prova på utan att ruinera mig. Jag kanske tröttnar på det och då är det surt om man lagt ut för mycket pengar.

Vilken otur du haft! Jag har köpt ett par skor, vinterkängor i sånt där täckjacksliknande material. De luktade inte alls. Var nog rätt storlek, men har lite bortskämda och känsliga fötter och de klämde. Har bara legat och skräpat, men nu ska jag ge dem till en kompis.

Sen kom jag på bättre tankar och har inte köpt nåt man ska ha på sig. Tyvärr, för de har en del filtar och täcken som ser fina ut. Fast jag undrar om det verkligen är mer och otäckare kemikalier än i saker man köper här. Nån som någonsin köpt en madrass på IKEA vet hur det stinker när man tar av plasten. Måste ligga i flera dar innan man kan sova på den. I varmare klimat pepprar man alltid textil med otyg för att undvika mögel och insektsangrepp, har jag hört. Och det mesta vi kan köpa här är ju importerat och inte från Nordpolen direkt. Sen jag hörde om det där för många år sen tvättar jag alla nya plagg innan jag använder dem, utom jackor. Får bort överskottsfärg också, som inte heller är så nyttig.

Jag köpte också reflexband sist. Inte självlysande, gula med två reflexränder. Blev positivt överraskad för de var elastiska, vilket inte stod. Hade oroat mig att de på kinavis skulel vara för små om man har vadderad jacka, men det var tvärtom! De är för stora. Eller rättare sagt har de snålat på kardborrbandet, så man kan inte göra dem tillräckligt små. Är jag barärmad får jag sätta dem precis under armbågen för att de ska sitta kvar. Men det åtgärdas lätt genom att beställa en rulle billigt kardborrband nästa gång. 😁

Är glad för dem ändå. Vill ha reflex på armarna när jag cyklar så det syns när jag ger tecken och det är skitsvårt att hitta bra. De där stela banden är ju värdelösa. De här var det om nån är intresserad. Fanns många säljare.

https://share.temu.com/PquYLhvDcaA
Senast redigerad av filifjonken 2025-01-05 kl. 16:01.
Citera
2025-01-05, 16:22
Medlem
godboys avatar
Just kläder och skor skulle jag inte beställa på TEMU eller annan postorder för den delen heller. Jag vill gärna prova, eller i alla fall klämma och känna innan jag köper och jag orkar inte hålla på att skicka fram och tillbaka.

Sen tror jag att det där med kemikalier i textilier varierar väldigt mycket med TEMU. Tänker att om man skulle tvätta det innan man bär det så är det lugnt. Även filtar och täcken vill jag gärna känna på så jag tar den kostnaden med att det är dyrare. Kuddar och täcken har jag förresten köpt från Värnamo som förser hotell med grejer. Det kostade givetvis mer än på IKEA men det är riktigt bra och sköna prylar.

Det jag köpt från TEMU är framförallt hårda saker, som enklare fin-verktyg, ficklampor av olika slag, hårklämmor till frugan (hon förbrukar ju en del såna och de är mycket billigare där), frugan har velat ha någon hårtofs och hon har varit mer än nöjd med det som hon fått den vägen.

Jag har bara reklamerat den där noppborttagaren av allt jag köpt därifrån, och jag hade även reklamerat den om den kommit från Dollarstore. Men jag ger mig tusan på att det är lättare att reklamera mot TEMU. Jag kommer absolut handla mer den vägen. Har alltid en varukorg igång.
Citera
2025-01-05, 22:13
Medlem
Harry_s avatar
bara WT som köper kläder där
sk*t fula konstig passform skumma storlekar
visar bara bilder på skräddar sydda kläder på modellerna
Citera
2025-01-06, 12:35
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Just kläder och skor skulle jag inte beställa på TEMU eller annan postorder för den delen heller. Jag vill gärna prova, eller i alla fall klämma och känna innan jag köper och jag orkar inte hålla på att skicka fram och tillbaka.

Sen tror jag att det där med kemikalier i textilier varierar väldigt mycket med TEMU. Tänker att om man skulle tvätta det innan man bär det så är det lugnt. Även filtar och täcken vill jag gärna känna på så jag tar den kostnaden med att det är dyrare. Kuddar och täcken har jag förresten köpt från Värnamo som förser hotell med grejer. Det kostade givetvis mer än på IKEA men det är riktigt bra och sköna prylar.

Köpte en klänning till min dotter och hon gillade den. Ser ut att passa bra också. Men det är väl typ samma risk för kemikalier även om man köper från lokala ställen? Jag menar det mesta är väl skräp från Kina, med den enda skillnaden att de lokala säljarna gör en större vinst när de lyckas kränga det vidare?

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag har bara reklamerat den där noppborttagaren av allt jag köpt därifrån, och jag hade även reklamerat den om den kommit från Dollarstore. Men jag ger mig tusan på att det är lättare att reklamera mot TEMU. Jag kommer absolut handla mer den vägen. Har alltid en varukorg igång.

Mycket skönt att man slipper returnera. Jag reklamerade precis ett mikroskop som inte fungerade och fick tillbaka mina pengar på någon minut. Det enda jobbiga var att ta en bild, men jag slängde mikroskopet i soptunnan och tog sedan en bild som jag bifogade. Lämnade också ett negativt omdöme. Kort därefter stod det att produkten inte längre finns i deras sortiment.
Citera
2025-01-06, 12:45
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Köpte en klänning till min dotter och hon gillade den. Ser ut att passa bra också. Men det är väl typ samma risk för kemikalier även om man köper från lokala ställen? Jag menar det mesta är väl skräp från Kina, med den enda skillnaden att de lokala säljarna gör en större vinst när de lyckas kränga det vidare?

Mycket skönt att man slipper returnera. Jag reklamerade precis ett mikroskop som inte fungerade och fick tillbaka mina pengar på någon minut. Det enda jobbiga var att ta en bild, men jag slängde mikroskopet i soptunnan och tog sedan en bild som jag bifogade. Lämnade också ett negativt omdöme. Kort därefter stod det att produkten inte längre finns i deras sortiment.
Ja, det mesta av kläder som folk köper på KappAhl, H&M osv kommer ju från Indien, Pakistan, Kina m fl. Jag tänker att du kan väl bara tvätta klänningen så är det rätt lugnt. På de flesta butikskedjor så "blåses" ju kläderna upp i någon slags ångtvätt eller vad det nu är innan de kommer ut till butik. Ullared har till exempel en eller flera egna såna. Så man ska nog ta det med en nypa salt att det är så farligt att handla från TEMU.

Det är en jävla massa skrämselpropaganda när det gäller TEMU. Givetvis är ju både alla handlare såsom H&M, Biltema, Jula m fl samt regering och riksdag och även grossister duktiga på att pumpa ut så mycket skit de bara kan om TEMU då både mellanhänder, staten, fysiska butiker inte gillar konkurrensen därifrån.

Jag har köpt diverse småkrafs därifrån och jag har inte varit missnöjd med något, förutom denna noppborttagare som jag nu reklamerade. Men jag ger mig fan på att det hade varit ett helvete att reklamera den på typ ÖoB eller Biltema. Här bara det gick direkt.
Citera
2025-01-06, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert

Har en kompis som köpt kläder flera gånger och hon är supernöjd. Men det har varit såna där pylsiga myskläder, hon gillar gå och loda i sånt hemma. Bl.a. en fleece-klänning. Roligt bara det! 😂

Citat:

Lustigt, det hände med mitt fotobelysnings-kit också! Borta nu. Men våra omdömen kan ju inte ha varit de första negativa? Kanske finns en algoritm som automatiskt tar bort efter x andtal dåliga recensioner av en viss typ eller nåt? Sen dyker det förstår upp igen med en något annorlunda beskrivning. Kan ju helt enkelt ha tagit slut också förstås.

Måste säga att jag är imponerad över hur välordnat allt är. Sajten i sig är kanske lite rörig, men kundkorgen, allt kring betalning, spårning o.s.v. är superbra. Köpte en liten pryl på Ali förra veckan för att jag inte kunde hitta den någon annanstans. Det var första gången jag handlade där sedan det där med momsen. Har ju inte fattat förrän nu att de också drar moms. Ivf slogs jag av hur rörigt allt kändes där i jämförelse. Och sen det där att säljarna skickar själva och man får deala direkt med dem om nåt går fel, så var det ivf förut.
Senast redigerad av filifjonken 2025-01-06 kl. 15:17.
Citera
2025-01-06, 15:36
Medlem
Det är otroligt hur mycket man får för ett par hundra. Nu behövde jag ju kardborrband till reflexerna, så kollade runt efter annat jag behövde. Det här fick jag för 301:91 kronor. Hade ca 42:21 i krediter som jag fått p.g.a. prissänkningar på varor jag köpt (tack till den som tipsade om att hålla koll på det!), så kostade mig i praktiken 259:70. Om allt är bra återstår att se.

10 m kardborrband, 2cm brett
2st 3 m långa USB förlängningskablar, USB 3
3 brynstenar 16x2 cm, olika grit
10-pack silikonpluppar (damm/fuktskydd) för USB mico-portar (omöjligt att hitta här)
2 olika typer av kabelklämmor i silikon, 20 i varje
1 stativ för mobilen, ett sånt man ställer på skrivbordet och lutar mobilen mot
1 dammvippa med långt teleskopskaft. Sån där som brukar vara i regnbågens alla färger, men den här var vit och grå. Hoppas den funkar för den har jag skriande behov av! Högt i tak och höga hyllor... 😋

Bara USB-kablarna hade kostat mer här. Antagligen brynena också. Om nåt av det inte är bra borde det vara "kravlös retur" iom priset inte är högt på något.
Senast redigerad av filifjonken 2025-01-06 kl. 15:48.
Citera
2025-01-06, 19:59
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken
Lustigt, det hände med mitt fotobelysnings-kit också! Borta nu. Men våra omdömen kan ju inte ha varit de första negativa? Kanske finns en algoritm som automatiskt tar bort efter x andtal dåliga recensioner av en viss typ eller nåt? Sen dyker det förstår upp igen med en något annorlunda beskrivning. Kan ju helt enkelt ha tagit slut också förstås.

Reklamerade du den? Min gissning är att produkter tas bort om de reklameras för ofta. Detta mikroskop jag köpte hade 4.6/5 med typ 200+ omdömen, men förmodligen var 90% eller fler av omdömena fejkade. Fejkade omdömen är regel snarare än undantag idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in