Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Helt jävla sant. Men intressant ändå att diskutera med pers som tror de nu skulle vara lite nära att ens greppa de tre. Detta är saker som vi andra bara kan gissa om.
Jag har orkat läsa genom hela er konversation. Sven Helsing har aldrig uttryckt att han är en av dessa tre. Han undrade mest vart du hittade dessa tre. (Jag undrar också)
Jag har hört att det bara är några få som kan visualisera krökt rumtid i huvudet, något som kanske är bra om man forskar inom ämnet. Många fler kan räkna på den allmänna relativitetsteorin. Det går kurser inom allmän relativitetsteori på varje teknisk högskola i landet. Men man behöver inte allmän relativitetsteori för att förstå svaret på frågan.
För att förstå längdkontraktion och tidsdilation när den relativa hastigheten närmar sig ljusets krävs bara speciell relativitetsteori. Det är något som är lätt att beräkna. Det lärs ut på fysikkurser på gymnasienivå.
Svaret blir oändligt långt bort, division med 0, ogiltigt svar. Frågan borde istället ha uttrycks med en hastighet som var farligt nära ljusets då att det var möjligt att räkna på. Då får man ett svar där den färdade sträckan är mycket längre än avståndet till månen.
Det som retade folk var att du(och många andra) förnekade den speciella relativitetsteorin och gav ett svar baserat på vanlig newtonsk fysik. Vågat!