2025-01-06, 12:48
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
De jobbar hårt för att tvinga över kunderna till det lokala gänget.
Eller hur, bättre med skjutningar, hot o sprängningar än en fredlig butik som man kan handla i.
Citera
2025-01-06, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Eller hur, bättre med skjutningar, hot o sprängningar än en fredlig butik som man kan handla i.
Fredliga butiker skapar inte väljare...
Citera
2025-01-06, 13:12
Medlem
El-gigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malawi-Gold
När det väl legaliseras borde alla cannabisförtryckare straffas, hårt.
eller hur vi borde sära doms hals men cannabis gör dig faktiskt inte våldam
Citera
2025-01-06, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapuff
Svenskar har hybris mot alla droger förutom alkoholen, den älskar dom.

Ja det är synd att man inte behandlar alkoholen likadant.
Citera
2025-01-06, 14:28
Medlem
eldrattans avatar
Överlag fantastiska nyheter. Äntligen kan vi kanske se en minskning av dom här kinakemikalierna.
Citera
2025-01-06, 14:46
Moderator
Mr.Woodss avatar
Tråd om samma sak infogad.

/Moderator
Citera
2025-01-06, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Alltså "Sumpans godis" som säljer knark i en kiosk i Sundbyberg?

Butiken har nu stängt, och ägaren, en kvinna i 30-årsåldern, är misstänkt för brott.
Ja detta verkar gälla Sumpans Godis på Vegagatan 5. Juridiskt namn "Lilla Matkassen AB"
Från början en seriös godis- och tobaksaffär, men efter att nuvarande ägare tog över verksamheten 2021 har det haft starkt fokus på att sälja tobak, vapes, cannabisderivat och lustgas.

Vinstmarginalen 2023 för Sumpans Godis var hissnande 30,52%, vilket är extremt högt i en bransch präglad av låg marginal och frekventa konkurser. Moderbolaget Solaf Invest AB har samlat en del av vinsten, soliditeten ligger på 79,5%! Till detta tillkommer webbförsäljnngen på sumpansgodis.se som tydligen bokförs på Veritas Trading S.L. med säte i Málaga, ES.

Jävla konstigt att dom har kunnat hålla på så här länge.
Citera
2025-01-06, 15:22
Medlem
Fattar inte logiken mellan att de sålt lagligt och att assistera kriminella gäng? Har det swishhärvor att göra? Var kan man läsa mer om det?
Citera
2025-01-06, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Fattar inte logiken mellan att de sålt lagligt och att assistera kriminella gäng? Har det swishhärvor att göra? Var kan man läsa mer om det?
Det är allmänt känt att Sumpans Godis under flera år sålt vitt snus och vapes till minderåriga. Det förklarar åtminstone delvis deras extremt goda lönsamhet. En annan förklaring är antagligen den ökade efterfrågan på lustgas, vilket än så länge är lagligt att sälja till barn.

Alla som rört sig i detta kvarter vet vilket klientel som brukar stanna till framför butiken i svarta premiumbilar.

(nöjer mig att bara svara delvis på din fråga)
Senast redigerad av Skewie 2025-01-06 kl. 17:38.
Citera
2025-01-06, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Det är allmänt känt att Sumpans Godis under flera år sålt vitt snus och vapes till minderåriga. Det förklarar åtminstone delvis deras extremt goda lönsamhet. En annan förklaring är antagligen den ökade efterfrågan på lustgas, vilket än så länge är lagligt att sälja till barn.

Alla som rört sig i detta kvarter vet vilket klientel som brukar stanna till framför butiken i svarta premiumbilar.

Är inte helt oinsatt själv och skulle säga att lustgasen är den absolut mest primära inkomstkällan, och anledningen till majoriteten av stöket.

Egentligen mest nyfiken på hur en kommun kan skapa lokala lagar kring sånt här. Och om de kan, varför de inte förbjöd lustgasen samtidigt.
Citera
2025-01-06, 17:49
Medlem
Citat:

Alla som rört sig i detta kvarter vet vilket klientel som brukar stanna till framför butiken i svarta premiumbilar. Om dom gett fan i barnen hade jag inte brytt mig.

Dom tjänar bra pengar för att vi har helt omänskliga narkotikalagar i Sverige. Folk väljer dessa "alt noider" före vanlig cannabis som snart är avkriminaliserat i större delen av Europa.

Jag kan sträcka mig så långt att dom dragit fördel på samma marknad som staten skapat (alltså samma marknad som dem kriminella gängen gör pengar på)

Om dem nu inte köper vissa av produkterna dom säljer av dem kriminella gängen så känns det från mitt perspektiv som dem konkurrerar med gängkriminaliteten snarare än underlättar den.

Men om fallet är som flertalet verkar misstänka att detta handlar om kanske 0.7% thc innehållande industrihampa istället för dem 0.3% som tillåts så är det helt förkastligt.

Hade man gjort nått åt den problematiska politiken där man tror att man kan straffa folk ifrån substanser som några timmar bort i bil är helt lagliga, så hade det inte funnits någon marknad för dessa att generera pengar på.

Av vilken anledning ser du något positivt i att plöja ner miljoner skattepengar i detta när det gör 0 effekt ändå? Det kommer precis som pengarna vi plöjer ner på att motverka den illegala marknaden enbart sluta med att det kommer någon ny och kör igång precis samma verksamhet igen och vi skall ev. bekosta en fängelseplats med ytterliggare skattepengar.

Hurvida det är OK att sälja lustgas eller inte till barn vågar jag inte uttala mig om, men säger lagen att det är OK så vem är butiken ifråga att då ställa ålderskrav på kunderna?
Senast redigerad av kutis123 2025-01-06 kl. 17:55.
Citera
2025-01-06, 17:55
Medlem
eltonkebabs avatar
Citat:

Allmänt känt av vem? Det verkar mest som att du sitter och hittar på saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in