2025-01-05, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nu måste väl ändå du driva med oss?

Om dottern enligt förståsigpåarna i tråden inte kunde komma ihåg något av tidigare händelser när bandinspelningarna gjordes så hur ska hon då kunna komma ihåg något 38-39 år senare?

Eller tänker du dig att hennes minne har "klarnat" under alla dessa år och att hon nu kan berätta själv utan mammans inblandning?
Hon kan kanske berätta om hur hon växt upp med falska minnen på hejjade av sin mamma och olika psykologer. Jag känner till ett fall med två bröder som blev omhändertagna pga bioföräldrarnas sjukdom. Efter några månader blev de grovt misshandlade av fosterföräldrarna och omplacerade till ett annat fosterhem. De fick börja gå i terapi pga det inträffade. Varken de nya fosterföräldrarna eller BUP blev informerade av soc att det var fosterföräldrarna och inte de biologiska föräldrarna som hade misshandlat barnen. De utgick däremot att de blivit misshandlade av bioföräldrarna. Hela sin uppväxt var de barnen livrädda för sina biologiska föräldrar. När de blev vuxna fick de del av alla socjournaler och förstod att de blivit manipulerade hela sin uppväxt. Behöver jag nämna att de i dag är mycket kritiska till soc och sina båda fosterhem. De biologiska förändrarnas ombud krävde flera gånger att barnen skulle informeras om det rätta förhållandet men soc vägrade.
Citera
2025-01-05, 15:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Tack för svar. Det var lustigt att du skriver att ”det var inget som hände över en natt”, när Rajs själv har beskrivit att han en natt stod på altanen och rökte när en plötslig insikt slog han att Teet hade vänt allt han hade lärt honom 180 grader och att han i ett slag blev övertygad om Teets skuld.
[/url]

Nu var det inte Rajs övertygelse om THs skuld jag syftade på med att "det inte hände över en natt" utan Rajs' förändrade uppfattning om styckningssättet. Tyvärr går det inte att länka till rätt sida i FUP men ska se lite senare om jag kan återfinna förhöret och citera ifrån det.
Citera
2025-01-05, 15:49
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Nu måste väl ändå du driva med oss?

Om dottern enligt förståsigpåarna i tråden inte kunde komma ihåg något av tidigare händelser när bandinspelningarna gjordes så hur ska hon då kunna komma ihåg något 38-39 år senare?

Eller tänker du dig att hennes minne har "klarnat" under alla dessa år och att hon nu kan berätta själv utan mammans inblandning?
Om man har varit en centralfigur i ett av Sveriges mest omtalade rättsfall kanske man har något att säga, vare sig det är minnen eller åsikter eller känslor. Men tipset är att mamma Kristina varnat sin dotter för att aldrig tala om saken
Citera
2025-01-05, 16:02
Medlem
UT64s avatar
Även Aftonbladet har skrivit en del om styckmordet på sista tiden:

Åsa Linderborg:

Jan Guillou ropade för döva och Leif GW Persson gestikulerade för blinda. När Per Lindeberg 1999 kom ut med Döden är en man, sablades han ner.

I dag vill ingen ta ansvar för det som hände. Jonas Malmborg sammanfattar läget i en svidande uppgörelse på Aftonbladet Kultur: poliserna visar ånger, men modet sviker varenda byline. I stället gör mediehusen rubriker på hur vansinnigt allt var kring fallet da Costa, som om vi själva är utan skuld.

Jonas Malmborg:

Författaren och journalisten Per Svensson skrev åtskilligt om styckmordsrättegången i både DN och Moderna tider innan han samlade sina iakttagelser i ett kapital av reportageboken ”Den leende mördaren” som kom ut 1994. 30 år senare känner han ingen ånger. Längst ut på den tendentiösa skalan gick den undersökande journalisten Lars Borgnäs som bevakade styckmordsrättegången för SVT:s Stripteases och Uppdrag gransknings räkning. Borgnäs nöjde sig inte med att peka ut obducenten som bestialisk styckmördare utan tecknade också porträttet av en seriemördare. Borgnäs ägnade åtskilliga inslag åt att belägga sina teorier som han sedan sammanfattade 2003 i boken ”Sanningen är en sällsynt gäst” där han cementerar frågan om de bägge läkarnas skuld.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/PpeOq7/vi-gor-rubriker-pa-da-costa-fallet-som-om-vi-var-utan-skuld
Citera
2025-01-05, 16:09
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Finns inte en chans att en 18 månader gammal unge skulle kunna lägga tre kranier i en bokhylla på minnet. Enligt Lind*berg kom mammans uppgift att barnet pratat om tre kranier efter vallningen på rättsläkarstationen. Det är en sån grej som går att verifiera.

Barnet la alltså de tre kranierna på minnet efter vallningen?

Är det ställt utom allt rimligt tvivel att det var så?
Citera
2025-01-05, 16:17
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Även Aftonbladet har skrivit en del om styckmordet på sista tiden:

Åsa Linderborg:

Jan Guillou ropade för döva och Leif GW Persson gestikulerade för blinda. När Per Lindeberg 1999 kom ut med Döden är en man, sablades han ner.

I dag vill ingen ta ansvar för det som hände. Jonas Malmborg sammanfattar läget i en svidande uppgörelse på Aftonbladet Kultur: poliserna visar ånger, men modet sviker varenda byline. I stället gör mediehusen rubriker på hur vansinnigt allt var kring fallet da Costa, som om vi själva är utan skuld.

Jonas Malmborg:

Författaren och journalisten Per Svensson skrev åtskilligt om styckmordsrättegången i både DN och Moderna tider innan han samlade sina iakttagelser i ett kapital av reportageboken ”Den leende mördaren” som kom ut 1994. 30 år senare känner han ingen ånger. Längst ut på den tendentiösa skalan gick den undersökande journalisten Lars Borgnäs som bevakade styckmordsrättegången för SVT:s Stripteases och Uppdrag gransknings räkning. Borgnäs nöjde sig inte med att peka ut obducenten som bestialisk styckmördare utan tecknade också porträttet av en seriemördare. Borgnäs ägnade åtskilliga inslag åt att belägga sina teorier som han sedan sammanfattade 2003 i boken ”Sanningen är en sällsynt gäst” där han cementerar frågan om de bägge läkarnas skuld.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/PpeOq7/vi-gor-rubriker-pa-da-costa-fallet-som-om-vi-var-utan-skuld

Bra men tyvärr är Hanna Olsson den enda av de gamla feministerna som överlever när revolutionen äter sina egna. Hon är fortfarande cool. Ekis är en fanatiker på riktigt och dessvärre en förebild för många.
Citera
2025-01-05, 16:18
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Barnet la alltså de tre kranierna på minnet efter vallningen?

Är det ställt utom allt rimligt tvivel att det var så?
Aha, nu är det frågelådan igen! Jag kontrar med frågan om da Costas skalle, vad hände egentligen med den? Vill höra dina åsikter i frågan.
Citera
2025-01-05, 16:19
Medlem
Nyligen kom det in på DNA och testning. I Da Costa arkivet under ”Vem är vem” hittade jag dessa rader.

””BB”, läkare som DNA-testades efter ett sent tips 2009, vag träff men leder ingen vart.”

Jag hade missat detta. Kan någon återge något om detta? Vad är det för läkare? Är det en läkare med en tydlig koppling till Catrine Da Costa?
Citera
2025-01-05, 16:19
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
De som fiskade den 10:e var NÅ, hennes fästman, ragge och någon till(?). Det är som sagt maskat. TÅ Åkte in till till STHLM redan den 9:e för att "leta" (Stalka) Senare på kvällen ringer TÅ till Ösmo varpå BM far upp till STHLM. De återvänder först till Ösmo sent på kvällen den 10:e då bråket uppstår,
mellan antingen Ragge och TÅ eller BM. De far alla ner mot Småland samma kväll/natt. T.Å BM NÅ och hennes fästman.

När det gäller Passet och telefonboken, som förövrigt hittades vid husrannsakan,
så var det förmodligen bara en souvenir. Han tog ju axelremsväskan från effekförvaringen då han visste att hennes pass och telefonbok fanns i den. Allt annat kunde han ju bara lämna kvar. Hon skulle aldrig få sättas ihop med honom.
Det gäller att städa snyggt efter sig. Hade han lämnat kvar den( väskan med Passet) kanske Polisen kunnat sätta ihop Catrine med de kvarlevor som senare hittas i Solna.

Efterlysning: Solnamannen uppgav att han lämnat en stor vit väska till TÅ. Har någon sett denna väska nämnas någonstans i FUP?
Citera
2025-01-05, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Om man har varit en centralfigur i ett av Sveriges mest omtalade rättsfall kanske man har något att säga, vare sig det är minnen eller åsikter eller känslor. Men tipset är att mamma Kristina varnat sin dotter för att aldrig tala om saken
När mamman började frammana minnen hos dottern var hon knappt tre år, ev. minnen från så tidig ålder är inte så precisa. Jag vet inte hur hon lever sitt liv, nu har hon en stor del av sitt liv bakom sig, kanske egen familj och intressen. Varför skulle hon nu ge sig in i denna infekterade historia och framträda inför svenska folket? Hon har inga skyldigheter mot sina föräldrar. Det kan kanske verka orättvist mot TA men det har hon inget ansvar för. Fullt förståeligt om hon vill hålla sig utanför detta.
Senast redigerad av nbsp 2025-01-05 kl. 16:22.
Citera
2025-01-05, 16:20
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alydar
Nu var det inte Rajs övertygelse om THs skuld jag syftade på med att "det inte hände över en natt" utan Rajs' förändrade uppfattning om styckningssättet. Tyvärr går det inte att länka till rätt sida i FUP men ska se lite senare om jag kan återfinna förhöret och citera ifrån det.
Uppfattningen om styckningssättet var inte en av pusselbitarna som nämns i självbiografin utan det var en uppfattning som växte fram efter den nattliga insikten. Var och en kan dra sina egna slutsatser, men för mig är det helt uppenbart att hans vision har påverkat hans uppfattning om stycksättet.

Ska man sedan spekulera var visionen kom ifrån är det nära till hands att att det var hans rädsla för att förknippas med en misstänkt styckmördare med vad det kunde innebära i karriärsväg som framkallade den.

Sammantaget tycker jag dokumentären gick väldigt försiktigt fram med Rajs. Om någon minns Ernst Hugo Järegårds rollfigur i serien Riket kunde man tro att Rajs var förebild med all sin ränksmidning och ovetenskaplighet kombinerat med storhetsvansinne.
Citera
2025-01-05, 16:21
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberfriend
Nyligen kom det in på DNA och testning. I Da Costa arkivet under ”Vem är vem” hittade jag dessa rader.

””BB”, läkare som DNA-testades efter ett sent tips 2009, vag träff men leder ingen vart.”

Jag hade missat detta. Kan någon återge något om detta? Vad är det för läkare? Är det en läkare med en tydlig koppling till Catrine Da Costa?

Precis, tror att det var en alltför svag träff på mitokondrie för att eg. säga något men undrar också. En av hennes kunder/benzokranar antar jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in