2025-01-05, 12:10
  #39181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nocomplies
Tror inte du ska se Nina Björk eller Greider som annat än skribenter för just Parabol. Svaret på varför texterna togs in stavas Ekis Ekman, chefredaktör och old school-feminist. Hon publicerade bland annat detta 18 december som är en slags rekord i konträrt tyckande

https://x.com/kwasbeb/status/1869360219916263634
Ekis är obehaglig kommunist i nivå med jan myrdal, uppblandad med vansinniga feministiska teorier,,
Citera
2025-01-05, 12:16
  #39182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
Det är möjligt att det var en film-klisché, men jag TROR att det inte fanns någon automatisk loggning av telefonsamtal fram tills telenätet digitaliserades under början av 90-talet. En sak jag minns är från det förfärliga mordet på Helene Nilsson i Skåne så ringde mördaren till polisen flera år efteråt. Då försökte de hålla honom kvar tillräckligt länge för att spåra samtalet. Han ringde från någon galleri vill jag minnas.

Det vore förstås väldigt bra att få klarhet i.
Jo, sådant gick att få på 90-talet. Jag minns inte om det kom automatiskt eller att man kunde beställa det, men det gick då definitivt att få specifikationer.
Det är väl en springande punkt i hela historien, att förutom den famösa middagen så är det ingen som har kunnat belägga att de någonsin ens talat med varandra igen. "Damen med hunden" ansågs ju som ett tungt vittne då hon kunde visa att de ej talat sanning om att de ej kände varandra.
AXE började byggas ut i slutet av 70-talet, när de kunde lagra vem man ringt till vet jag inte. Men tillgången på lagringskapacitet då var nog högst begränsad. Nog bara att tid och om rikssamtal som tickades av på respektive abonnent för telefonräkningen.
Citera
2025-01-05, 12:17
  #39183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taifun1117
Ja, förhören med TÅ, BM och RL samt NÅ:s pojkvän från J-ping är brännhett material.

Exakt! TÅ och NÅ hittar jag i dropboxen.
Men varken RL, BM eller BM’s tjej på Essingen. Och dessa ska enligt vissa, förvirrande nog, också finnas i dropboxen.
Citera
2025-01-05, 12:22
  #39184
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Perjson74
Ska man vara petig lurades de litegrann att vara med under skenet av att det var en helt vanlig dokumentär som bara skulle återberätta den etablerade historien. Först på slutet av inspelningarna ställdes de kritiska frågorna. Medveten strategi av Josefssons team. Kan man tycka var smart eller fult gjort

Det är så den här typen av granskande journalistik går till. Ett annat exempel är när några plastikkirurgiska kliniker hamnade under luppen i Kalla fakta för ett par år sedan. Teamet gav sig ut för att vilja intervjua klinikernas chefer om en ändring i lagstiftningen kring skönhetsingrepp. Två av dem var kloka nog att hålla sig undan, då de förmodligen anade ugglor i mossen. Den tredje chefen ställde vänligt upp, visade dem runt, svarade på frågor. Sedan plockades plötsligt en patientjournal upp och han ombads uttala sig om detta specifika fall, där personen ifråga ansåg sig vara felbehandlad. Han fick inte minsta möjlighet att förbereda sig. Efteråt klipptes intervjun ihop så att läkaren framstod som kallhamrad och empatilös, vilket är så långt från sanningen man kan komma.

Jag påpekade i tråden om Josefssons dokumentär (under Kultur och media) att han - liksom många andra - utgår från en tes och presenterar de fakta som stöder den, medan annat väljs bort. Därmed inte sagt att hans tes om läkarnas oskuld är fel, det behöver den inte alls vara, men reportaget är ofrånkomligt vinklat. Tyvärr är det svårt att framföra nyanserad kritik, debattklimatet har blivit renodlat svart och vitt.
Citera
2025-01-05, 12:27
  #39185
Medlem
Henselons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfloden
Exakt! TÅ och NÅ hittar jag i dropboxen.
Men varken RL, BM eller BM’s tjej på Essingen. Och dessa ska enligt vissa, förvirrande nog, också finnas i dropboxen.
BM`s sambo börjar på sidan 18. De andra kommer sedan.
Citera
2025-01-05, 12:28
  #39186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nocomplies
Tror inte du ska se Nina Björk eller Greider som annat än skribenter för just Parabol. Svaret på varför texterna togs in stavas Ekis Ekman, chefredaktör och old school-feminist. Hon publicerade bland annat detta 18 december som är en slags rekord i konträrt tyckande

https://x.com/kwasbeb/status/1869360219916263634
Jag tror inte Björk eller Greider godkänt publiceringen. Men om man ska ta deras artiklar på allvar borde de ta avstånd från ekis och Parabol.
Citera
2025-01-05, 12:31
  #39187
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
Hon kunde räkna ut i förväg att dokumentären inte skulle vara neutral liksom innan den var gjord? På samma lätt synska sätt som hon förstod vad "bibbarsmuts" egentligen betydde?


*************************



Ja, det är ju något annat än att ställa upp med namn och bild, men att inte ens vilja läsa eventuellt ny information tyder på att hon än i dag tror på det hon fått höra från sin mor.


Alltså hon behövde väl inte vara synsk för att räkna ut dokumentärens syfte, att skaffa upprättelse åt läkaren och obducenten. Josefsson är en sån journalist som vill få folk att skämmas och krypa in i ett hörn och aldrig visa sig igen. Men för att bedöma om de ska ha ev. skadestånd behövs ju inte att fotohandlarhustrun eller barnets mamma kryper till korset. Det blir lite förnedrings-TV av det och mediatribunal på en gång.

För nån som inte är insatt i det här fallet sen många år är det ofta rätt svårt att värdera alla olika uppgifter. Det handlar ju om många olika vittnesmål. Spekulationer, hörsägen, på båda håll. Lindeberg tycker att obducentens extjej såg ut som en hora. Och alla sväljer att aha, ja det var såklart obducentens extjej som såg ut som en hora som poliskvinnan såg. Var det hon som tog livet av sig?
Citera
2025-01-05, 12:33
  #39188
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Produkten som vi har fått se i fyra olika avsnitt har helt uppenbart haft en agenda och här har man nog troligtvis klippt och klistrat för att få det hela att passa in i den bild man vill förmedla.
Det finns fortfarande många frågetecken kring barnets berättelse, det där med exempelvis fotoblixtarna är en sak som man kan fundera över..
Du pratar om de tre kranierna i en bokhylla på rättsläkarstationen?

Finns inte en chans att en 18 månader gammal unge skulle kunna lägga tre kranier i en bokhylla på minnet. Enligt Lindeberg kom mammans uppgift att barnet pratat om tre kranier efter vallningen på rättsläkarstationen. Det är en sån grej som går att verifiera.
Citera
2025-01-05, 12:35
  #39189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henselon
BM`s sambo börjar på sidan 18. De andra kommer sedan.

Ah! Och från sida 23 och framåt är det BM?

Synd att man inte kan läsa adresserna.
Vore intressant att veta var BM och hans sambo jobbade ihop någonstans.
Citera
2025-01-05, 12:37
  #39190
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LonoMono
Det är väl en springande punkt i hela historien, att förutom den famösa middagen så är det ingen som har kunnat belägga att de någonsin ens talat med varandra igen. "Damen med hunden" ansågs ju som ett tungt vittne då hon kunde visa att de ej talat sanning om att de ej kände varandra.

TA berättade själv att han ringt till TH angående en latinsk term i en dödsattest. Detta var under tiden han jobbade i Alingsås, så alltså vid en senare tidpunkt än middagen. TH för sin del sade i förhör att de kan ha talats vid i telefon angående TAs AT-tjänstgöring, men att han inte mindes riktigt.
Citera
2025-01-05, 12:41
  #39191
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
När det gäller dottern, barnet i "barnets berättelse", är hon givetvis ett offer och kan aldrig lastas för det som hennes mamma gjorde. Men det hade varit intressant att höra hennes egna ord om alltihopa, t.ex. om hon har några minnen från den tiden. Men jag antar att hon uppfostrats av sin mamma till att aldrig säga någonting om saken.

Nu måste väl ändå du driva med oss?

Om dottern enligt förståsigpåarna i tråden inte kunde komma ihåg något av tidigare händelser när bandinspelningarna gjordes så hur ska hon då kunna komma ihåg något 38-39 år senare?

Eller tänker du dig att hennes minne har "klarnat" under alla dessa år och att hon nu kan berätta själv utan mammans inblandning?
__________________
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2025-01-05 kl. 12:45. Anledning: Tillägg
Citera
2025-01-05, 12:44
  #39192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Alltså hon behövde väl inte vara synsk för att räkna ut dokumentärens syfte, att skaffa upprättelse åt läkaren och obducenten. Josefsson är en sån journalist som vill få folk att skämmas och krypa in i ett hörn och aldrig visa sig igen. Men för att bedöma om de ska ha ev. skadestånd behövs ju inte att fotohandlarhustrun eller barnets mamma kryper till korset. Det blir lite förnedrings-TV av det och mediatribunal på en gång.
?
Tyvärr är det där vi är. Ska de få upprättelse måste dessa bägge mosas totalt. Frågan blir då om detta är sakligt korrekt. Jag menar att det är det. Sedan vet jag inte om jag håller med om Josefsson. Menar du att människor fått skämmas oförtjänt i hans dokumentärer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in