Citat:
Ursprungligen postat av
Alydar
Nu var det inte Rajs övertygelse om THs skuld jag syftade på med att "det inte hände över en natt" utan Rajs' förändrade uppfattning om styckningssättet. Tyvärr går det inte att länka till rätt sida i FUP men ska se lite senare om jag kan återfinna förhöret och citera ifrån det.
Uppfattningen om styckningssättet var inte en av pusselbitarna som nämns i självbiografin utan det var en uppfattning som växte fram efter den nattliga insikten. Var och en kan dra sina egna slutsatser, men för mig är det helt uppenbart att hans vision har påverkat hans uppfattning om stycksättet.
Ska man sedan spekulera var visionen kom ifrån är det nära till hands att att det var hans rädsla för att förknippas med en misstänkt styckmördare med vad det kunde innebära i karriärsväg som framkallade den.
Sammantaget tycker jag dokumentären gick väldigt försiktigt fram med Rajs. Om någon minns Ernst Hugo Järegårds rollfigur i serien Riket kunde man tro att Rajs var förebild med all sin ränksmidning och ovetenskaplighet kombinerat med storhetsvansinne.