Citat:
Du kommer aldrig att få några adekvata svar från skribenten om varför denne hyser en patologisk motvilja mot att t ex Vinof granskas, men i korthet kan jag försöka tolka Borgnäs teorier.Detta är inte menat som skitsnack utan en ärligt menad fråga om vad en viss person menar.
Hjälp mig till klarhet: Som jag uppfattar , Lawnmoverman har han tre grejer som återommer :
I. Han slår undantagslöst ifrån sig vissa spår som osannolika löjliga osv (t ex när man kommer in på de kriminella missbrukare som fanns på plats nära ena fyndplatsen , i vissa fall t om bekanta med offret)(som te x Vinof
II
Ett annat spår hsn däremot pekar på är arkitekten , att denne inte utreddes. Det är ett faktum Lawn gärna pekar på.
III.
Det tredje är att försvara "bevisen " mot läkarna. Fotohandlarparet var bra vittnen. Osv.
På frågan vad han själv tror eller tänker svarar han inte. Därför riktar jag mig till.er andra istället.
Min fråga blir då : vad ligger bakom den här upprepade triaden från Lawn. Är den kompatibel med nån av Borgsnäs teorier eller? Har Lars B nån teori som innefattar både arkitekten och läkarna?
((Om inte fattar jag inte riktigt varför det är så befängt att fundera på om man inte borde grävt lite mer kring offrets kriminella bekanta som fanns typ mindre än 100 meter från ena fyndplatsen? Man får ju ingen förklaring till varför från skribenten .))
Hjälp mig till klarhet: Som jag uppfattar , Lawnmoverman har han tre grejer som återommer :
I. Han slår undantagslöst ifrån sig vissa spår som osannolika löjliga osv (t ex när man kommer in på de kriminella missbrukare som fanns på plats nära ena fyndplatsen , i vissa fall t om bekanta med offret)(som te x Vinof
II
Ett annat spår hsn däremot pekar på är arkitekten , att denne inte utreddes. Det är ett faktum Lawn gärna pekar på.
III.
Det tredje är att försvara "bevisen " mot läkarna. Fotohandlarparet var bra vittnen. Osv.
På frågan vad han själv tror eller tänker svarar han inte. Därför riktar jag mig till.er andra istället.
Min fråga blir då : vad ligger bakom den här upprepade triaden från Lawn. Är den kompatibel med nån av Borgsnäs teorier eller? Har Lars B nån teori som innefattar både arkitekten och läkarna?
((Om inte fattar jag inte riktigt varför det är så befängt att fundera på om man inte borde grävt lite mer kring offrets kriminella bekanta som fanns typ mindre än 100 meter från ena fyndplatsen? Man får ju ingen förklaring till varför från skribenten .))
Borgnäs har tyvärr en välbekant ovana att inte konkretisera vad han egentligen anser, utan ställer istället insinuanta frågor, men det går att utröna följande:
1. Borgnäs anser att fotohandlarparet och dagboksvittnet var trovärdiga. Att fotohandlarparet pekade ut Thomas Allgén vid konfrontationen blir dock ett dilemma, för Borgnäs tycks inte vara särskilt benägen att smutskasta Allgén utan är primärt inriktad på Härm.
2. Borgnäs menar att arkitekten var underutredd och upptäcker att arkitekten i ett polisförhör berättade att han körde fel på vägen till en middag norr om stan den 10 juni och därmed passerade Täby kyrkby, där Härm bodde. Arkitekten var även bekant med Härms granne.
Dessa omständigheter får Borgnäs att misstänka någon slags sammansvärjning och han frågar sig huruvida arkitekten möjligen förde Catrine, död eller levande, till Härm i Täby kyrkby. Allgéns eventuella roll är oklar. Det är också oklart varför arkitekten skulle berätta för polisen att han passerade Täby kyrkby om det var i sinistra syften, men man får väl anta att även han, likt vad som påstods om Härm, ville driva gäck med de dumma poliserna.
Härm jobbade då för övrigt tillsammans med sin sambo, andra släktingar och grannar på sitt nybyggda hus. Denna fråga kan därför av varje någorlunda sunt resonerande människa besvaras nekande, men vad Lawnmoverman anser är det ingen som vet.
3. Borgnäs framför även en teori om att Härm var en seriemördare inspirerad av Jack the Ripper. Allt sändes i Uppdrag granskning på SvT.