Flashback bygger pepparkakshus!
2025-01-16, 22:35
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Detta är inte menat som skitsnack utan en ärligt menad fråga om vad en viss person menar.

Hjälp mig till klarhet: Som jag uppfattar , Lawnmoverman har han tre grejer som återommer :

I. Han slår undantagslöst ifrån sig vissa spår som osannolika löjliga osv (t ex när man kommer in på de kriminella missbrukare som fanns på plats nära ena fyndplatsen , i vissa fall t om bekanta med offret)(som te x Vinof

II

Ett annat spår hsn däremot pekar på är arkitekten , att denne inte utreddes. Det är ett faktum Lawn gärna pekar på.

III.

Det tredje är att försvara "bevisen " mot läkarna. Fotohandlarparet var bra vittnen. Osv.

På frågan vad han själv tror eller tänker svarar han inte. Därför riktar jag mig till.er andra istället.

Min fråga blir då : vad ligger bakom den här upprepade triaden från Lawn. Är den kompatibel med nån av Borgsnäs teorier eller? Har Lars B nån teori som innefattar både arkitekten och läkarna?

((Om inte fattar jag inte riktigt varför det är så befängt att fundera på om man inte borde grävt lite mer kring offrets kriminella bekanta som fanns typ mindre än 100 meter från ena fyndplatsen? Man får ju ingen förklaring till varför från skribenten .))
Du kommer aldrig att få några adekvata svar från skribenten om varför denne hyser en patologisk motvilja mot att t ex Vinof granskas, men i korthet kan jag försöka tolka Borgnäs teorier.

Borgnäs har tyvärr en välbekant ovana att inte konkretisera vad han egentligen anser, utan ställer istället insinuanta frågor, men det går att utröna följande:

1. Borgnäs anser att fotohandlarparet och dagboksvittnet var trovärdiga. Att fotohandlarparet pekade ut Thomas Allgén vid konfrontationen blir dock ett dilemma, för Borgnäs tycks inte vara särskilt benägen att smutskasta Allgén utan är primärt inriktad på Härm.

2. Borgnäs menar att arkitekten var underutredd och upptäcker att arkitekten i ett polisförhör berättade att han körde fel på vägen till en middag norr om stan den 10 juni och därmed passerade Täby kyrkby, där Härm bodde. Arkitekten var även bekant med Härms granne.

Dessa omständigheter får Borgnäs att misstänka någon slags sammansvärjning och han frågar sig huruvida arkitekten möjligen förde Catrine, död eller levande, till Härm i Täby kyrkby. Allgéns eventuella roll är oklar. Det är också oklart varför arkitekten skulle berätta för polisen att han passerade Täby kyrkby om det var i sinistra syften, men man får väl anta att även han, likt vad som påstods om Härm, ville driva gäck med de dumma poliserna.

Härm jobbade då för övrigt tillsammans med sin sambo, andra släktingar och grannar på sitt nybyggda hus. Denna fråga kan därför av varje någorlunda sunt resonerande människa besvaras nekande, men vad Lawnmoverman anser är det ingen som vet.

3. Borgnäs framför även en teori om att Härm var en seriemördare inspirerad av Jack the Ripper. Allt sändes i Uppdrag granskning på SvT.
Citera
2025-01-16, 22:36
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Som jag uppfattar , Lawnmoverman har han tre grejer som återommer

I. Han slår undantagslöst ifrån sig vissa spår som osannolika löjliga osv (t ex när man kommer in på de kriminella missbrukare som fanns på plats nära ena fyndplatsen , i vissa fall t om bekanta med offret)(som te x Vinof

BO hade inte ens Vinofs rätta telefonnummer nedskrivet så hur kunde hon då komma i kontakt med honom? ☺️

Citat:
II

Ett annat spår hsn däremot pekar på är arkitekten , att denne inte utreddes.

Kan inte du förklara varför ett sista vittne inte ska utredas?
I helt andra utredningar är det sista vittnet ofta centralt eller har du något emot att vi diskuterar det sista vittnet?

BO försvann efter sitt sista besök hos arkitekten, kan inte du få in i skallen att det var inte Vinof hon besökte?

Citat:
III.

Det tredje är att försvara "bevisen " mot läkarna. Fotohandlarparet var bra vittnen. Osv.

Men du måste väl ha några egna tankar kring det faktum att fotohandlarparets utsagor fick stöd av jägmästarens vittnesmål?

Citat:
Min fråga blir då : vad ligger bakom den här upprepade triaden från Lawn. Är den kompatibel med nån av Borgsnäs teorier eller? Har Lars B nån teori som innefattar både arkitekten och läkarna??

Du borde kanske läsa Borgnäs bok om du nu är så nyfiken.

Citat:
((Om inte fattar jag inte riktigt varför det är så befängt att fundera på om man inte borde grävt lite mer kring offrets kriminella bekanta som fanns typ mindre än 100 meter från ena fyndplatsen?

Jaha ja, så nu har du äntligen förstått att det var TVÅ fyndplatser. Du gör vissa framsteg trots allt.

Kan inte du förklara varför du då enbart fokuserar på fyndplats 2?

Det fanns dessutom ett 30-tal företag till bara på Eugeniavägen, varför är inte du intresserad av dessa företag och alla de andra personerna som arbetade där?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2025-01-16 kl. 22:39. Anledning: Tillägg
Citera
2025-01-16, 22:39
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av costa-mop
Förvisso, men det är ändock ett agerande som strider mot allt sedvanligt polisarbete. Polisen får givetvis i alla utredningar tips som de kontrollerar, utan att tipsaren blir informerad om resultatet.

Detta exempel är bara ett av flera som tydligt påvisar att CA i polisens ögon inte var ett vittne (eller målsägare som hon felaktigt benämns) utan en aktiv del av utredningen.
Absolut var det helt tokigt att informera henne. Det jag ville lyfta fram var just det som du skriver att hon var en aktiv del i utredningen. Både hon och Rajs samt ME och FL var utredare i symbios med polisen.
Senast redigerad av Bigpox 2025-01-16 kl. 22:48.
Citera
2025-01-16, 22:50
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Borgnäs tror, håll i dig nu, att Arkitekten inte släppte av Catrine i Kungsan, utan tog med henne till Härm och en polis (?!) och sedan minns jag inte hur eller när han klämde in Allgén men någonstans fortsätter Härm, enligt Borgnäs, att seriemörda (!) prostituerade kvinnor, men utan hjälp av Polis, Arkitekt eller Allmänläkare, och bara ett visst antal, som Borgnäs bestämt eftersom de delar, enligt Borgnäs, namn med ett antal av Jack the Rippers offer. Vilka som verkligen är JTR:s offer avgör Borgnäs.
Detta ska ha fotograferats? Tydligen. Oklart om någons huvud har grillats eller om pianokonserten är en del av detta men allt är väldigt konstigt och mystiskt och inget och ingen kan uteslutas. Denne man skrev i Parabol för någon dag sedan.
De andra misstänkta seriemordsoffren dog innan CdC så varför Härm initialt skulle mörda ensam och först senare blanda in diverse andra är höljt i dunkel.

Av alla argument mot denna bisarra teori kan man notera att fundamentet för den är att seriemördaren skulle känna till de prostituerades rätta namn. Prostituerade kvinnor uppger ytterst sällan sina korrekta namn till kunder av förklarliga skäl, så hur seriemördaren listade ut dessa är också en källa till funderingar. Likaså hur SvT kunde sända detta osammanhängande förtal.
Citera
2025-01-16, 22:51
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Finns det något sätt att komma åt den starka "Anne-Catherine och rättvisan" av duktige journalisten Lars Borgnäs? Han har även gjort nåt (uppdrag granskning tror jag) om da costa mordet

Tyvärr finns inte dessa program tillgängliga just nu, de sändes 2001-2003 i SVT så det är ett tag sen.

Du får hålla till godo med den här debattartikeln som vidrör samma ämne.

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...-och-rattvisan

Citat:
Det vore ju synd om all intressant journalistik som kastar nyanserat ljus på den verklighet som den ideologiskt tesdrivande skribenten Per L*ndeberg förvanskat inte ska få komma fram,

Du anser att PL har förvanskat exakt vad då?

Han är en duktig skribent, du verkar dock vara av en annan mening?
Citera
2025-01-16, 22:56
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Av alla argument mot denna bisarra teori kan man notera att fundamentet för den är att seriemördaren skulle känna till de prostituerades rätta namn. Prostituerade kvinnor uppger ytterst sällan sina korrekta namn till kunder av förklarliga skäl, så hur seriemördaren listade ut dessa är också en källa till funderingar.

Hur vet du att dessa tre kvinnliga offer inte uppgav sina korrekta förnamn till kunderna?
Citera
2025-01-16, 23:00
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Absolut var det helt tokigt att informera henne. Det jag ville lyfta fram var just det som du skriver att hon var en aktiv del i utredningen. Både hon och Rajs samt ME och FL var utredare i symbios med polisen.
Ja, och det blir ytterst påtagligt i denna anteckning.

En annan sak man kan begrunda gällande CA och hennes påståenden är att somliga av dem bara släpps efter ett tag, trots att de är minst sagt anmärkningsvärda. Jag tänker t ex på att dottern ska ha börjat tala japanska, att Härm handlade med kokain och en luddig historia om en man med ryskklingande namn som skulle ha haft kontakt med TA.

Det påminner en del om Quick, när polisen ignorerade vissa yttranden från Quick som inte passade in i narrativet.
Citera
2025-01-16, 23:14
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det kan självklart finnas inslag av aggression, även sexuell sådan, också i en defensiv styckning .

Vi kan även beakta detta apropå defensiv styckning vs offensiv styckning.

"Offensiv styckning sker vanligtvis vid lustmord, då mördaren kan ha ett särskilt intresse för könsorgan och bröst"

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Styckmord

Citat:
En annan möjlighet som diskuterades för många år sedan i tråden är att styckningens udda detaljer kan ha berott på att gärningsmannen visste eller trodde att CdC svalt narkotika och ville få tag i den .

Och därför avlägsnade GM samtidigt båda brösten på BO?

Ibland undrar man om det är korsdrag mellan dina öron.

Citat:
Med tanke på att det under senare tid har framkommit att C:s narkotikabrottslighet var grov kan den teorin tyckas mer sannolik..

Är inte teorin om ett lustmord betydligt mer sannolik än din teori om att narkotika gömdes inuti BO:s mage?

Citat:
I mina ögon är det en komplex fråga kring vilka motiv styckaren kan ha haft och man kan se en mängd mer eller mindre tänkbara alternativ.

Kan inte du göra en lista över alla tänkbara alternativ?

Du klagar ofta över uteblivna svar i tråden så nu kan du föregå med gott exempel.
Citera
2025-01-16, 23:22
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tyvärr finns inte dessa program tillgängliga just nu, de sändes 2001-2003 i SVT så det är ett tag sen.

Du får hålla till godo med den här debattartikeln som vidrör samma ämne.

https://www.svt.se/nyheter/gransknin...-och-rattvisan

Du anser att PL har förvanskat exakt vad då?

Han är en duktig skribent, du verkar dock vara av en annan mening?

Tja, jag var inte så insatt i fallet och jag tramsade nog där. Ville väl bråka lite.

Sen ska jag väl erkänna att innan jag satt mig in i fallet så tyckte jag läkarna var skumma. Eftersom jag var präglad av det där med att Teeth Härm var sadist och pormograf. Och jag inte fattade hur få bevis det fanns utöver karaktären.

Men man får väl ändra åsikt? Annars skulle man ju inte utvecklas .
Jag kan ändra åsikt när jag får mer fakta . Kan du?

Om du t ex skulle lyfta fram fakta för mig som talar för nån viss misstänkt skulle jag med glädje ta till mig detta. Jag har efterlyst om det finns mer skit på läkarna Josefsson mörkat. Men det verkar dåligt med den saken.
Har även frågat dig varför du tycker det är så befängt att kolla upp offrets bekanta nära ena fyndplatsen . Men det duckar du.

Stämmer analysen av dig att du tror på Borgsnäs ide om arkitekten + läkarna som mördare?
Senast redigerad av swimp78 2025-01-16 kl. 23:30.
Citera
2025-01-16, 23:58
Medlem
colis avatar
Citat:

Nu är det här inte svar på vad din frågeställning fokuserar på.

Men fotohandlarparet var inte bara dåliga vittnen - de var faktiskt de enda vittnena som påstods sett något kompromenterande som kunde visa ett samband mellan de utpekade och en död CdCs.

Det är ju därför fotohandlarparet och jägmästaren i kön hela tiden lyfts fram av dem som vill tro att läkarna har något med CdC att göra.

Damen Ingeborg med hunden liksom kunden i kön i fotoaffären går bort som vittnen. De har inte ens påstått att de sett något olagligt eller komprometterande. De uppger sig sett TA och TH på promenad och TA i en kö.

Att dessa fyra personer träder fram tre år efteråt är ett utryck för det mänskliga psyket. Att vilja hjälpa till, visa sig rättskaffens, kanske vara nyttig. Kanske också få lite beröm, uppmärksamhet och status i en polisutredning. Eller att samvetet gnager - tänk om jag verkligen sett något viktigt?
Särskilt vid en stor omskriven polisutredning i media.

I Palmefallet hörde flera tusen personer av sig med vittnesuppgifter följande år. Av de vittnen som trädde fram ett par tre år eller mer efteråt kunde de flesta, i stort sett alla, avskrivas som osanningar. Totalt har 10.000 förhör hållits i palmeutredningen. (134 personer har också erkänt att de är mördaren.)

Dessa vittnen är naturligtvis inte beräknande medvetna lögnare allihop.
Många tror att de verkligen sett något och den bilden utvecklar sig allt starkare med tiden. Till slut omformas minnesbilden och blir allt tydligare och alltmer direkt utpekande. Så fungerar psyket och minnet.
Till slut kan vederbörande inte skilja på vad som omedvetet tillkommit från media och andra människor och vad som verkligen hänt.

Just därför är det så viktigt att registrera och värdera exakt vad den som förhörs så pass lång tid efteråt verkligen säger. Ordföljden, om den säger fel först, lägger till, rättar sig. Det gäller inte minst vid ett konfrontationsutpekande.

Detta var exakt vad som framkom i förhör med fotohandlarparet. De gav initialt felaktiga uppgifter och svar. De korrigerade sig. Ibland svängde de 180 grader.
Allgen var inte burdus, plufsig i ansiktet med tydlig onormalt rund mun. Eller lång och kraftigt byggd. Teet fanns inte med på bilderna i förhören, men i rättegången. Huvudet var med och sedan inte med, armarna var kapade på bild men inte i verkligheten. Osv.

Fotohandlarparets utsaga är ett klassiskt exempel på när ett vittnesmål som tillkommer först tre år senare absolut inte är trovärdigt. Det ska därför inte ens tas med vid en rättegång.
Dessa vittnesuppgifter utraderar sig själva i brist på trovärdighet.

Rätten har naturligtvis svårt att bedöma värdet av vittnesmålet om inte osäkerheten och motsägelserna under vägen dit kommer fram.
Det är därför utredarnas och åklagarens uppgift att redan från början sortera bort vittnen som har så här liten trovärdighet som fotohandlarparet. Precis som Ingeborg med hunden och mannen i butikskön.

Det är för tunt. Det riskerar att föreleda domstolen eftersom den låga trovärdigheten och inkonsekvensen i utsagorna inte tydligt kan komma fram under en rättegång. Det ska sorteras bort.
(Man går ju inte till åtal av de 134 personer som erkänt Palmemordet heller.)

För att inte nämna Christina Allgen och ”barnets berättelse” som inte borde kommit innanför dörrarna i en rättssal. (Annat än åtalad för falsk vittnesbörd och mened)
Senast redigerad av coli 2025-01-17 kl. 00:42.
Citera
2025-01-17, 00:26
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Självklart är det för sent eftersom fallet är preskriberat. Vi ska inte heller stirra oss blinda på den nya dokumentärseriens budskap, det har aldrig funnits några vittnesmål och uppgifter överhuvudtaget att BO träffade Vinof den sista tiden så därför faller han rimligtvis bort.

Arkitekten däremot träffade BO i anslutning till hennes försvinnande, BO övernattade även hos honom runt 4-5 gånger sen hemkomsten till Stockholm i slutet av maj.

Men han kände Da Costa och har förhörts i utredningen. Han faller knappast bort eftersom ingen faller bort i princip. Men det är möjligt han är mindre intressant än många andra.

Citat:
Men det där spåret eller om man vill kalla det teori blev aldrig utrett. Du måste hålla med om att det är väldigt märkligt att arkitekten råkade köra fel väg via Täby kyrkby efter den påstådda avlämningen av BO i Kungsträdgården. Varför råkade han inte köra fel väg en helt annan dag?

Det är klart man inte skall avfärda något utan skäl och alla får ha teorier. Men det finns inget av substans som säger att det har med Da Costas död att göra oavsett om felkörningen var en felkörning eller det eventuellt har något annat syfte. En teori där arkitekten styckade Da Costa är i sig rimlig, att han blandande in andra är spekulativt. Det strider mot vad du tar upp medan också. Det är en trolig möjlighet att Da Costa mördades av sin sista kund. Men inte att arkitektens eventuella felkörning var ett led i något som har med det eventuella mordet att göra.

[/quote]Apropå kriminologisk erfarenhet. Det finns väl egentligen bara på två styckmord till förutom CdC där prostituerade kvinnor fallit offer och det är Koffertmordet 1969 och Lustmordet i Nacka 1975. Båda offren blev upplockade av okända män som var deras sista kunder[/quote]

Ja, men det finns väl fler prostituerade som mördats av kunder. Det vore en extraordinär händelse om det istället skulle handla om ett gemensamt lustmord och styckning av två män som kommit överens om det och fotograferar styckningen

Citat:
Men nu ignorerar du att fotohandlarparets vittnesmål var en del av en indiciekedja och det innebär väl i så fall att deras trovärdighet borde snarare förstärkas än försvagas om vi betänker de övriga vittnesmålen?

Tvärtom, eftersom indiciekedjan innebär att så märkliga händelser äger rum att de i sig är osannolika och utgår från ett förmodande att två män man inte kunnat påvisa ett rimligt samband som möjliggör gemensamt brott emellan och ett fotograferande det inte finns någon rimlig logik bakom så försvagas värdet av fotohandlarparets vittnesmål.

Om vi t ex hade vetat att att det fanns några bilder och att mordet hade fotograferats hade läget varit ett annat, men nu så hänger allt istället tvärtom på att vittnesmålet bevisar de extraordinära händelserna.
Citera
2025-01-17, 00:28
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Men man får väl ändra åsikt? Annars skulle man ju inte utvecklas .
Jag kan ändra åsikt när jag får mer fakta

Absolut men du verkar samtidigt ändra åsikt som en vindflöjel.

Man kan dessutom fråga sig vad det är för fakta som du nu pratar om?

Citat:
Om du t ex skulle lyfta fram fakta för mig som talar för nån viss misstänkt skulle jag med glädje ta till mig detta. Jag har efterlyst om det finns mer skit på läkarna Josefsson mörkat. Men det verkar dåligt med den saken.

Du får väl ta och läsa förundersökningen till att börja med, sen läser du Catrine och rättvisan, Döden är en man och Sanningen är en sällsynt gäst. Du kan även besöka krimbloggen mysterium24.

Citat:
Har även frågat dig varför du tycker det är så befängt att kolla upp offrets bekanta nära ena fyndplatsen . Men det duckar du.?

Inte alls. Den där bekanten till BO som du pratar om förhördes i februari 1985 och sen kunde han avföras.

Tror du på bekanten och hans flyttkarlar som mördare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in