2025-01-05, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
80% går den väl sällan ner? Det har varit några enstaka +60%

Men ja, den är, eller har åtminstone VARIT, en volatil tillgångsklass. Kolla Magnificant 7 och andra tech stocks så är det inte jättestor skillnad på volatiliteten.

De första 10 åren styrdes priset mer av kortsiktig spekulation av daytraders. Priset kunde röra sig 15% på minuter på en nyhet där någon miljardär uttalar sig de minsta om Bitcoin. Idag är det en axelryckning.

De senaste åren så hå handlas Bitcoin i större grad handlas av stora spelare/företag som på sin höjd swingtrade:ar över år eller helt sonika håller utan plan på att alls sälja i närtid. Det fungerar som broms för den värsta volatiliteten.

Ja microstrategy skulle kunna sänka priset rejält. Men det finns 21 miljoner bitcoin, om 21 miljoner världen över rika personer hade köpt en bitcoin och hållt i den, vad hade hänt då? Skulle priset gå upp oändigt när fler rika köper och håller i den som en "store value" .. intressant framtid vi väntar oss
Citera
2025-01-05, 09:48
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greffa
Men det finns 21 miljoner bitcoin, om 21 miljoner världen över rika personer hade köpt en bitcoin och hållt i den, vad hade hänt då? Skulle priset gå upp oändigt när fler rika köper och håller i den som en "store value"
Vad sägs om följande, motsvarande scenario:

Du har två likadana hockeykort och ett till din kompis Leaston för $1 miljon. Nu har ni båda ett kort "värderat" till $1 miljon. Ni har båda blivit miljonärer! Hockeykorten är nu en STORE OF VALUE.
Citera
2025-01-05, 09:55
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ja microstrategy skulle kunna sänka priset rejält.
Ja, det är en invändning.
Men den faller dock på att värdet på MSTR aktien i mångt och mycket bygger på deras löften om att aldrig sälja. Dom har trots allt genomlidit en bearmarket från 65k till 15k utan att tumma på sina löften. Det ger förtroende inför framtiden.

Dessutom kan du ju tänka att det vore lite att såga av grenen dom sitter på att sälja BTC och få marknaden att dumpa. Dom har dessutom ett ansvar till sina aktieägare och att lura dem genom att frångå sin utlovade strategi skulle sänka dem för gott. King for a day möjligtvis, men fool for a life time.
Vad händer när dom sitter på 0 Bitcoin, medans anndra bolag köpt upp alla deras? Det är många som kör samma strategi nämligen, och skulle döda för att ha det försprång MicroStrategy har skaffat sig.

Citat:
Men det finns 21 miljoner bitcoin, om 21 miljoner världen över rika personer hade köpt en bitcoin och hållt i den, vad hade hänt då? Skulle priset gå upp oändigt när fler rika köper och håller i den som en "store value" .. intressant framtid vi väntar oss
Det är som att säga "om du har en fyrkantig cirkel, vad skulle hända då?".

Priset är ett resultat av utbud och efterfrågan. Ett spekulera i helt verklighetsfrånvända scenarion är att tappa fokus på vad som är relevant.

Men du är inne på något viktigt. Det finns ca 45 miljoner dollar miljonärer i världen, men bara 21 miljoner Bitcoin för dessa att dela på. Hur många satoshis du har hunnit skaffat på dig innan dess alla dessa insett att dom också vill ha så många Bitcoin som möjligt, är helt upp till dig att styra över.
You are still early - är fortfarande en meme.

(Nej kebabmedpommes, jag kommer inte svara på dina idiotiska invändningar som du har för vana att komma med så bemöda dig inte...).
Citera
2025-01-05, 10:02
Medlem
Citat:
Jag tror aldrig vi kommer gå under 50 000 USD igen. Så denna gången faller den inte lika mycket.
Men jag är väldigt långsiktig nu när jag kommer att gå in stort. Jag kanske håller dem i 30 år framöver. Ska dock vara tydlig med att jag köper certifikatet på avanza men det är väl okej antar jag.

Det ända som oroar mig är snacket om att kvant-datorer och ny teknik förstör marknaden....

Med en 30-årig tidshorisont borde du hellre skaffa riktiga bitcoin på en hårdvaruplånbok så att du slipper alla kostnader och motpartsrisker. Vem vet om Avanza ens existerar om 30 år?

En möjlighet är i och för sig att köpa certifikat först och flytta över kapitalet till riktiga bitcoin i ett senare skede.

Min rekommendation är emellertid att satsa på egen förvaring på hårdvaruplånbok redan från början. Banken kan komma att krångla om du i framtiden vill flytta miljontals kronor från certifikat till riktiga bitcoin.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-01-05 kl. 10:07.
Citera
2025-01-05, 10:06
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Vad händer när dom sitter på 0 Bitcoin, medans anndra bolag köpt upp alla deras? Det är många som kör samma strategi nämligen, och skulle döda för att ha det försprång MicroStrategy har skaffat sig.
Eller vad händer när MSTR har köpt varenda bitcoin som finns. Vad ska de göra med dessa då? Varför ska någon köpa just dessa?

Citat:
Men du är inne på något viktigt. Det finns ca 45 miljoner dollar miljonärer i världen, men bara 21 miljoner Bitcoin för dessa att dela på. Hur många satoshis du har hunnit skaffat på dig innan dess alla dessa insett att dom också vill ha så många Bitcoin som möjligt, är helt upp till dig att styra över.
You are still early - är fortfarande en meme.
På samma sätt kan vi fråga oss varför den överväldigande majoriteten av dessa miljonärer känner mycket väl till bitcoin men har inte köpt några.

Citat:
(Nej kebabmedpommes, jag kommer inte svara på dina idiotiska invändningar som du har för vana att komma med så bemöda dig inte...).
Du kommer inte svara eftersom du inte har några svar. Du inser att du är helt fel ute och vill sticka huvudet i sanden.
Citera
2025-01-05, 10:13
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag tror aldrig vi kommer gå under 50 000 USD igen. Så denna gången faller den inte lika mycket.
Men jag är väldigt långsiktig nu när jag kommer att gå in stort. Jag kanske håller dem i 30 år framöver. Ska dock vara tydlig med att jag köper certifikatet på avanza men det är väl okej antar jag.

Det ända som oroar mig är snacket om att kvant-datorer och ny teknik förstör marknaden....
Jag rekommenderar dig att köpa en liten portion riktiga Bitcoin också, i utbildningssyfte om inte annat.

Köp för så lite som 200kr och skicka till valfri app i mobilen (tex Blue Wallet) som du kan ladda ner i din app store.
Snabbast är att göra det från typ Safello även om du kanske kan göra det 20kr billigare från något annat (lite krångligare) ställe.

Du kommer få en bra känsla om vad Bitcoin EGENTLIGEN handlar om, jag lovar dig.
Senast redigerad av Leaston 2025-01-05 kl. 10:16.
Citera
2025-01-05, 10:36
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Med en 30-årig tidshorisont borde du hellre skaffa riktiga bitcoin på en hårdvaruplånbok så att du slipper alla kostnader och motpartsrisker. Vem vet om Avanza ens existerar om 30 år?

En möjlighet är i och för sig att köpa certifikat först och flytta över kapitalet till riktiga bitcoin i ett senare skede.

Min rekommendation är emellertid att satsa på egen förvaring på hårdvaruplånbok redan från början. Banken kan komma att krångla om du i framtiden vill flytta miljontals kronor från certifikat till riktiga bitcoin.

Om du är helt ny inom bitcoin är nog

https://trezor.io/trezor-model-one-white

den lämpligaste hårdvaruplånboken att satsa på.
Citera
2025-01-05, 10:40
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Om du är helt ny inom bitcoin är nog
https://trezor.io/trezor-model-one-white
den lämpligaste hårdvaruplånboken att satsa på.
Dyra hårdvaruplånböcker är "nästa steg" och skrämmer nog bara bort nybörjare.

Är man ny på Bitcoin, skall man nog leka runt med småsummor och mjukvaruplånböcker som är gratis. Till och med custodial tjänster kan vara en bra inkörsport för att lära sig hur det funkar, då det måste vara enkelt i starten.

Sedan när man bekantat sig så kommer det sig naturligt att man intresserar sig för nästa steg och kanske större summor.
Citera
2025-01-05, 10:44
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Sluta bete dig som en bilförsäljare, eller som ett jehovas vittne som försöker rekrytera nya medlemmar till sekten.

Varför måste man köpa bitcoin till en egen plånbok för att ”EGENTLIGEN” förstå vad det handlar om? Hör du inte att du pratar precis som en sektmedlem?
Citera
2025-01-05, 11:40
Medlem
Citat:
Jag rekommenderar dig att köpa en liten portion riktiga Bitcoin också, i utbildningssyfte om inte annat.

Köp för så lite som 200kr och skicka till valfri app i mobilen (tex Blue Wallet) som du kan ladda ner i din app store.
Snabbast är att göra det från typ Safello även om du kanske kan göra det 20kr billigare från något annat (lite krångligare) ställe.

Du lider av omedveten inkompetens. Det är det som är problemet. Du har förlorat en hel del på microstrategy verkar det som. Jag tycker nog att bitterheten lyser igenom i dina inlägg i microstrategy tråden.

Du köpte väl på typ 390 USD eller något liknande? Låt mig gissa, du kommer nu dra en vals om att du sålde av precis innan kraschen (trots att du har sagt att du är en holder och kör DCA och inte tror att trading är ett vinnande koncept för de flesta) eller så kommer du att skylla på att du investerade en väldigt liten peng i microstrategy.

Var det inte även du som sa att du lärde dig att det var bäst att köra DCA utifrån en sekvens av historisk data?

Här, jag ska presentera en superstrategi för dig:

1) Baktesta skiten ur alla möjliga tradingstrategier.

2) Använd dem som har funkat bäst historiskt.

Då kommer vi tillbaka till det här med hindsight bias.

Det är ungefär den här pantade nivån som du resonerar på om du inte är medveten om det. Det finns ingen intelligens eller logik i många av dina inlägg. Du lider av confirmation bias. Du letar febrilt efter saker som stöttar det du säger.

Vad du inte märker är att de logiska vurpor som du gör är väldigt stora. Smarta personer begår inte sådana vurpor.

Du har inte ens förmått att förstå dig på inneboende värde. Du har trott att det specifikt syftar på marknadspriset.

Du är en pantad prinskorv. Det är så tröttsamt att läsa dina idiotiska inlägg i den här tråden.

Dina äldre prisförutsägelser för 2026 och 2030 kommer aldrig att uppnås. Jag är ledsen.
Senast redigerad av TrixpelleTrollkarl 2025-01-05 kl. 11:43.
Citera
2025-01-05, 11:53
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrixpelleTrollkarl
Du lider av omedveten inkompetens. Det är det som är problemet. Du har förlorat en hel del på microstrategy verkar det som. Jag tycker nog att bitterheten lyser igenom i dina inlägg i microstrategy tråden.
Slutade läsa här. Nej, jag har inte absolut inte förlorat på MSTR.

Har varit investerad i omgångar hela vägen upp. Dock har jag sålt av i omgångar och köpt Bitcoin för att säkra vinster.

Började köpa in mig igen i senaste dippen lite tidigt någonstans kring $340 men har DCA:at med sista köp på $286 vilket ger mig ett inköpssnitt på $314 i skrivande stund.
Citera
2025-01-05, 11:55
Medlem
Citat:
Slutade läsa här. Nej, jag har inte absolut inte förlorat på MSTR.

Har varit investerad i omgångar hela vägen upp. Dock har jag sålt av i omgångar och köpt Bitcoin för att säkra vinster.

Började köpa in mig igen i senaste dippen lite tidigt någonstans kring $340 men har DCA:at med sista köp på $286 vilket ger mig ett inköpssnitt på $314 i skrivande stund.

Så du har inte köpt in dig på runt 390/380 USD tidigare? Varför är du så bitter och dryg i microstrategy tråden om du har gått med vinst?

OK, du har gått med vinst, bevisa det. Presentera utdrag på alla dina microstrategy transaktioner så ska vi ta oss en rejäl titt .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in