2025-01-04, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greffa
Vågar man köpa bitcoin för 350 000 kr nu och äga långsiktigt? Det är exakt halva min förmögenhet som jag lägger i korgen isf.
Vi är många här som hållit bitcoin i björnmarknader när priset gått ner 80% över tid. Så hur bekväm är du att hålla i dippar?

Jag skulle vara mindre bekväm i att vara noll exponerad mot btc snarare än överexponerad, men det är jag det, som inte har en aning om var jag annars skulle placera pengarna.
Citera
2025-01-04, 16:10
Medlem
Tror ni btc kommer passera amazons market cap inom kort?

Amazon: 2.3 triljoner usd
Btc: 1.9 triljoner usd
Citera
2025-01-04, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51

Ja, tror att det sker innan mars.
Citera
2025-01-04, 16:27
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51

Jag är är rätt trygg med att påstå att Bitcoin kommer ta inte bara Amazon utan även Apple och Nvidias marketcap ganska snart. Kanske redan i år.

Guldet går Bitcoin om inom 5 år, mycket drivet av att folk kommer sälja guld (och sänka dess marketcap) mot Bitcoin när dom blir varse om vad som är på gång. Sitter man på guld idag så kan det var läge och överväga att kliva av innan alla andra gör det.

https://pbs.twimg.com/media/GcRwTvmbQAAKcUk?format=jpg&name=4096x4096
Citera
2025-01-04, 18:22
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag är är rätt trygg med att påstå att Bitcoin kommer ta inte bara Amazon utan även Apple och Nvidias marketcap ganska snart. Kanske redan i år.

Guldet går Bitcoin om inom 5 år, mycket drivet av att folk kommer sälja guld (och sänka dess marketcap) mot Bitcoin när dom blir varse om vad som är på gång. Sitter man på guld idag så kan det var läge och överväga att kliva av innan alla andra gör det.

https://pbs.twimg.com/media/GcRwTvmbQAAKcUk?format=jpg&name=4096x4096
Vad får dig att tro att bitcoin tävlar med guld om samma marknad? Verkligheten pekar på raka motsatsen.

Eller har du alltid hävdat att folk säljer guld för att köpa Nvidia/Tesla/Gamestop tidigare?

Har du alltid otur när du tänker eller försöker du bara skapa fomo genom nya lögner?
Citera
2025-01-04, 18:31
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vad får dig att tro att bitcoin tävlar med guld om samma marknad? Verkligheten pekar på raka motsatsen.
Efter så många år så ställer du den frågan precis som att du inte vet att jag kommer svara att båda används för deras egenskaper som "store of value".

Du kan som vanligt säga att alla andra har fel och din åsikt är objektiv sanning, men ingen frågade om din åsikt.

Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Eller har du alltid hävdat att folk säljer guld för att köpa Nvidia/Tesla/Gamestop tidigare?
??
Citera
2025-01-04, 18:40
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Efter så många år så ställer du den frågan precis som att du inte vet att jag kommer svara att båda används för deras egenskaper som "store of value".
Detta är en fantasi som du har och inte verklighet.

I verkligheten har vi observerat gång på gång att vid sådana händelser som gör marknaden osäker på framtiden så köper folk mer guld och bitcoin rasar (tillsammans med spekulativa aktier o dyl).

Vi kan alltså slå fast att verkligheten är den rakt motsatta jämfört med vad du anför.
Citera
2025-01-05, 08:17
Medlem
Är det någon som kan förklara för mig varför Bitcoin går ner så mycket när den går ner? 80% är extremt för en tillgång och jag tror att det är just det som kan förstöra för BTC. En nedgång på 30% hade varit mer rimligt och inte skrämt marknaden. Men när den faller 80% så tänker folk att det är en trend eller hype..
Citera
2025-01-05, 08:46
Medlem
Citat:
Är det någon som kan förklara för mig varför Bitcoin går ner så mycket när den går ner? 80% är extremt för en tillgång och jag tror att det är just det som kan förstöra för BTC. En nedgång på 30% hade varit mer rimligt och inte skrämt marknaden. Men när den faller 80% så tänker folk att det är en trend eller hype..

Det korta svaret är att det har att göra med att priset går upp så mycket när det går upp. Många vill med när priset går upp, vilket förstärker uppgången, och många vill lämna skeppet när priset går ner, vilket förstärker raset.

Rasen har minskat över tid. År 2011-2012 rasade priset med ~95 procent från toppen. År 2022 rasade det med ~75 procent.

Den konsekvent uppåtgående trenden över tid är dock tydlig. Har man hållt i minst fyra år har till och med de absoluta topparna varit acceptabla köplägen.

https://www.coinglass.com/pro/i/200WMA

Vad folk i allmänhet tänker spelar inte så stor roll. När framledes volatiliteten blir låg så kommer även uppsidan att vara mycket mindre.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-01-05 kl. 09:03.
Citera
2025-01-05, 09:04
Medlem
Leastons avatar
Citat:
80% går den väl sällan ner? Det har varit några enstaka +60%

Men ja, den är, eller har åtminstone VARIT, en volatil tillgångsklass. Kolla Magnificant 7 och andra tech stocks så är det inte jättestor skillnad på volatiliteten.

De första 10 åren styrdes priset mer av kortsiktig spekulation av daytraders. Priset kunde röra sig 15% på minuter på en nyhet där någon miljardär uttalar sig de minsta om Bitcoin. Idag är det en axelryckning.

De senaste åren så hå handlas Bitcoin i större grad handlas av stora spelare/företag som på sin höjd swingtrade:ar över år eller helt sonika håller utan plan på att alls sälja i närtid. Det fungerar som broms för den värsta volatiliteten.
Citera
2025-01-05, 09:35
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
80% går den väl sällan ner? Det har varit några enstaka +60%

Men ja, den är, eller har åtminstone VARIT, en volatil tillgångsklass. Kolla Magnificant 7 och andra tech stocks så är det inte jättestor skillnad på volatiliteten.

De första 10 åren styrdes priset mer av kortsiktig spekulation av daytraders. Priset kunde röra sig 15% på minuter på en nyhet där någon miljardär uttalar sig de minsta om Bitcoin. Idag är det en axelryckning.

De senaste åren så hå handlas Bitcoin i större grad handlas av stora spelare/företag som på sin höjd swingtrade:ar över år eller helt sonika håller utan plan på att alls sälja i närtid. Det fungerar som broms för den värsta volatiliteten.
Haha, ja visst. Senast 2022 var det ett ras på närmare 80%. Strax innan det basunerade du ut att nu är det "stora spelare" som "investerar" så vi kommer inte se några stora ras längre.

Det är enbart spekulation som driver priset idag precis som tidigare.
Citera
2025-01-05, 09:40
Medlem
Jag tror aldrig vi kommer gå under 50 000 USD igen. Så denna gången faller den inte lika mycket.
Men jag är väldigt långsiktig nu när jag kommer att gå in stort. Jag kanske håller dem i 30 år framöver. Ska dock vara tydlig med att jag köper certifikatet på avanza men det är väl okej antar jag.

Det ända som oroar mig är snacket om att kvant-datorer och ny teknik förstör marknaden....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in