2025-01-04, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Det där är för Dummies som inte kan tänka själva.
Baby step 6 är t o m DUMT, eftersom det är ett BILLIGT lån och man kan tjäna mycket mer på att INVESTERA dem.
Då jag började på börsen hade jag inget huslån, men en checkkredit med 15 % ränta. Inkomst 30-35 % så EXTRA VINST trots den mycket högre räntan än på ett bolån, eftersom jag kunde investera mer eftersom jag hade lånet...

Du har inte följt D.R förstår jag. Kolla på hans kanal så förklarar han varför.
Citera
2025-01-04, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stigfromkumla
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av tymois
Baby Step 6 – Pay off home early
Baby step 6 är t o m DUMT, eftersom det är ett BILLIGT lån och man kan tjäna mycket mer på att INVESTERA dem.
Då jag började på börsen hade jag inget huslån, men en checkkredit med 15 % ränta. Inkomst 30-35 % så EXTRA VINST trots den mycket högre räntan än på ett bolån, eftersom jag kunde investera mer eftersom jag hade lånet...
Du har inte följt D.R förstår jag. Kolla på hans kanal så förklarar han varför.
Såklart har jag inte följt D.R. eftersom hans lista är för Dummies,
och step 6 är t o m DUMT...
av orsaken som jag skrev.
Citera
2025-01-04, 17:07
Medlem
1,5 år sedan vi i vår familj började och det och det funkar bra.
Vi är på babystep 4.

Vintern för ca 2-3 år sedan tog hårt på oss med dåvarande elpriser och kostnader.
Vi behövde göra något drastiskt.
Det svåraste är att följa en budget när man har barn, som vi, i tonåren.
Men de vet varför vi gör det och de har blivit väldigt mycket bättre på att spara själva.
Vår äldsta brukar spara alla sina veckopengar och i slutet av månaden spenderar hen hälften på det hen vill och hälften sparas det. Nu har hen X-antal tusen sparade och har lärt sig återhållsamhet. Det kanske inte blir godis varje vecka men 1 gång i månaden blir det mer och godare godis.
Hen gillar motor-sport så pengarna sparas till en "racer-bil".
Bra med mål!

För vår del ser vi framemot att bostaden blir avbetald. Vi vill bo kvar här livet ut och då krävs det att bostaden ägs av oss till 100%.
Vi bor i stan så vi åker kollektivt just nu. När vi sålde bilen så tjänade vi pengar på att sälja den och sen med alla försäkringar etc.
Barnen cyklar till skolan och när de ska träffa vänner.

Nöjen unnar vi oss en hel del faktiskt. Oftast sällskapsspel eller olika event som barnens skola och föreningar hittar på.

Vid jul eller födelsedagar brukar de önska sig presentkort på Netflix eller biobiljetter av släkt och vänner.
Det används sedan resten av året och hela familjen har nytta av det.
Citera
2025-01-04, 17:08
Medlem
Citat:

Då har du inte förstått alls och bör inte uttala dig i en tråd som handlar om D.R då du inte förstår orsaken bakom babysteps.
Citera
2025-01-04, 17:56
Medlem
Citat:
Han är dock multimiljonär 🤔

Hans metod funkar bra om man tjänar bra men ändå inte lyckas spara något eller betala av sina skulder, dvs man lever över sina tillgångar. Hans metod är väldigt riskfri. Det finns betydligare effektivare sätt att spara på om man vill bli rik snabbt och är beredd att ta lite risker (behöver fortfarande inte vara speciellt höga risker).
Citera
2025-01-04, 18:02
Medlem
Citat:
Citat:
Då har du inte förstått alls och bör inte uttala dig i en tråd som handlar om D.R då du inte förstår orsaken bakom babysteps.
Det är ju förstått, som jag gjort, det är därför jag säger att step 6 är DUMT
Citera
2025-01-04, 18:54
Medlem
Citat:
Det är ju förstått, som jag gjort, det är därför jag säger att step 6 är DUMT

Så du gillar att uttala dig om saker du inte vet något om?
Citera
2025-01-04, 19:12
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Hej!

Första inlägget trots jag läst mycket på Flashback genom åren.
Tänkte bara kolla ifall någon här kör på Dave Ramseys metoder att bygga sin förmögenhet på.
Har själv testat nu i några månader och tycker det funkar fint själv.
Någon som testat och misslyckas eller hittat en bättre väg till en god privat ekonomi?
Dela gärna med er tack.
Verkar ju iallafall hjälp många i USA.

Detdär är ju anpassat för USA där folk dels har högte löner, dels måste betala för collegeutbildningar, känns inte rekevant här i Sverige.
Citera
2025-01-04, 19:14
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Man blir förmögen med hans metod, men det finns mycket bättre och framförallt snabbare sätt att bygga en förmögenhet.

Ja men man måste ju ha en fet inkomst för att genomföra de sju stegen. Det funkar inte för en icakassörska eller bussförare.
Citera
2025-01-04, 19:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Step? Steg heter det väl?
Jag tycker hela upplägget är en salig blandning av sjäövklarheter och dumheter och förutsätter en årslön på en miljon kronor för att funka.
Citera
2025-01-04, 22:37
Medlem
Citat:
Citat:
Citat:
Baby Step 6 – Pay off home early

Så du gillar att uttala dig om saker du inte vet något om?
Du är uppenbarligen både Dummie gällande ekonomi och inte läskunnig, för jag förklarade VARFÖR det är dumt att betala av ett så BILLIGT lån.
Jag har gjort MOTSATSEN till Babystep 6, jag gjorde upp med banken att bara betala räntan, knappt någon avbetalning, så att jag har kunnat tjäna mycket mer på investeringar än vad räntan är...
Citat:
För vår del ser vi framemot att bostaden blir avbetald. Vi vill bo kvar här livet ut och då krävs det att bostaden ägs av oss till 100%.
Så är det ju INTE...
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Step? Steg heter det väl?
Inte originalet
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jag tycker hela upplägget är en salig blandning av sjäövklarheter och dumheter
Ja. För Dummies och lär dem FEL gällande step6 (då det finns något bra att investera i.)
Citera
2025-01-05, 11:08
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Du är uppenbarligen både Dummie gällande ekonomi och inte läskunnig, för jag förklarade VARFÖR det är dumt att betala av ett så BILLIGT lån.
Jag har gjort MOTSATSEN till Babystep 6, jag gjorde upp med banken att bara betala räntan, knappt någon avbetalning, så att jag har kunnat tjäna mycket mer på investeringar än vad räntan är...
Så är det ju INTE...
Inte originalet
Ja. För Dummies och lär dem FEL gällande step6 (då det finns något bra att investera i.)

Visst, följer man planen så blir man "rik" men säg att man har en årsinkomst på 700k, bolån på 3 miljoner och blancolån på 300k, då är det inte "bara" att följa råden och hur många "fattiga" tjänar ens 700k om året brutto i Sverige?

Enstegsmodellen:
1: Spara 100k netto i månaden i storbolagsaktier i tio år, klart, så blir du rik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in