• 6
  • 7
2025-01-05, 13:07
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Visst, följer man planen så blir man "rik" men säg att man har en årsinkomst på 700k, bolån på 3 miljoner och blancolån på 300k, då är det inte "bara" att följa råden och hur många "fattiga" tjänar ens 700k om året brutto i Sverige?

Enstegsmodellen:
1: Spara 100k netto i månaden i storbolagsaktier i tio år, klart, så blir du rik.

Det är väl å andra sidan just sådana överbelånade jon som skulle behöva närma sig Dave Ramseys inställning till skuld. Skulle du verkligen rekommendera någon med 4,7 årsinkomster i lån - varav 300 tkr i blancolån - att köpa aktier istället för att amortera av blancolånet?

Det huvudsakliga målet med Ramseys plan är förövrigt inte rikedom, utan en bättre privatekonomi.
Citera
2025-01-05, 13:26
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Du är uppenbarligen både Dummie gällande ekonomi och inte läskunnig, för jag förklarade VARFÖR det är dumt att betala av ett så BILLIGT lån.
Jag har gjort MOTSATSEN till Babystep 6, jag gjorde upp med banken att bara betala räntan, knappt någon avbetalning, så att jag har kunnat tjäna mycket mer på investeringar än vad räntan är...
Så är det ju INTE...
Inte originalet
Ja. För Dummies och lär dem FEL gällande step6 (då det finns något bra att investera i.)

Bara för att andra inte har vinstmaximering utan hänsyn till risk som sitt högsta privatekonomiska mål är de inte "dummies"! Att somliga väljer att minska sin risk och minska stora åtaganden (skulder) istället för att optimera för högst förväntad vinst är helt rimligt. Alla prioriterar vi olika.
Citera
2025-01-05, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insexnyckeln
Bara för att andra inte har vinstmaximering utan hänsyn till risk som sitt högsta privatekonomiska mål är de inte "dummies"! Att somliga väljer att minska sin risk och minska stora åtaganden (skulder) istället för att optimera för högst förväntad vinst är helt rimligt. Alla prioriterar vi olika.
Du har rätt då det är bubblor,
men D.R.s råd step 6 är verkligen för Dummies då det är normala tider på börsen. Jag körde nästan alltid LÅG risk och tjänade ändå mycket på börsen då jag höll på med den.
Citera
2025-01-05, 14:09
Medlem
insexnyckelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Du har rätt då det är bubblor,
men D.R.s råd step 6 är verkligen för Dummies då det är normala tider på börsen. Jag körde nästan alltid LÅG risk och tjänade ändå mycket på börsen då jag höll på med den.

Visst kan man investera till både lägre och högre risk, men det är oavsett högre risk än att betala av lånet - där är avkastningen garanterad (låneräntan). Sen kan man tycka det är värt att ta den risken så klart!

Kapital kan försvinna, men bolånet består oavsett utfall (!). I Sverige har bolånetagare bland de sämsta villkoren i världen som Andreas Cervenka brukar påpeka. Banken har inte bara bostaden som säkerhet utan även rätten till låntagarens arbetskraft (finansiellt slaveri) om bostadens värde inte täcker lånet vid konkurs.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in