• 1
  • 2
2019-08-09, 15:14
Medlem
Hej!

Första inlägget trots jag läst mycket på Flashback genom åren.
Tänkte bara kolla ifall någon här kör på Dave Ramseys metoder att bygga sin förmögenhet på.
Har själv testat nu i några månader och tycker det funkar fint själv.
Någon som testat och misslyckas eller hittat en bättre väg till en god privat ekonomi?
Dela gärna med er tack.
Verkar ju iallafall hjälp många i USA.
Citera
2019-08-09, 15:20
Medlem
Kan du förklara lite kort vad metoden går ut på för oss som inte har koll?
Citera
2019-08-09, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abloodywar
Kan du förklara lite kort vad metoden går ut på för oss som inte har koll?

Samma fråga här.
Orkar inte gå igenom allt om personen ifråga.
Citera
2019-08-09, 15:57
Medlem
Självklart!
Det börjar väl med 7 stycken steg som listade nedan.

Baby Step 1 – $1,000 to start an Emergency Fund
Baby Step 2 – Pay off all debt using the Debt Snowball
Baby Step 3 – 3 to 6 months of expenses in savings
Baby Step 4 – Invest 15% of household income into Roth IRAs and pre-tax retirement
Baby Step 5 – College funding for children
Baby Step 6 – Pay off home early
Baby Step 7 – Build wealth and give!

Sen har han väl visa andra regler som typ inga kreditkort även om du betalar av dem varje månad och om man köper hus är det 20% handpenning som gäller och 15 års bolån. Samt att avbetalningen på huset inte får vara mer än 25% av hushållets inkomster.
Citera
2019-08-09, 16:04
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tymois
Självklart!

Baby Step 4 – Invest 15% of household income into Roth IRAs and pre-tax retirement

Sen har han väl visa andra regler som typ inga kreditkort även om du betalar av dem varje månad och om man köper hus är det 20% handpenning som gäller och 15 års bolån. Samt att avbetalningen på huset inte får vara mer än 25% av hushållets inkomster.
Det funkar väl för somliga men vill du tjäna storkovan ska du inte göra som Dave.
Citera
2019-08-09, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Det funkar väl för somliga men vill du tjäna storkovan ska du inte göra som Dave.
Han är dock multimiljonär 🤔
Citera
2019-08-09, 16:09
Medlem
Man får gissa att hans boräntor inte är subventionerade. Visst, det är bra att betala av de dem men det skiljer väl några miljoner över de 15 åren man amorterat istället för att spara i index fond.
Citera
2019-08-09, 16:16
Medlem
Hans metod funkar säkert jättebra i USA men i Sverige gäller ju lite andra förutsättningar. Exempelvis är studielån väldigt förmånliga i Sverige medan dom är fruktansvärda i USA. Sedan har vi ju också ett annat pensionssystem och socialt skyddsnät. USA har ju ingen a-kassa eller uppsägningstid.

Jag använder hellre fyrahinkars-principen från rika tillsammans som är mer anpassad till svenska förhållanden.
Citera
2019-08-09, 16:16
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Han är dock multimiljonär 🤔
Man blir förmögen med hans metod, men det finns mycket bättre och framförallt snabbare sätt att bygga en förmögenhet.
Citera
2019-08-09, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Man får gissa att hans boräntor inte är subventionerade. Visst, det är bra att betala av de dem men det skiljer väl några miljoner över de 15 åren man amorterat istället för att spara i index fond.

Sant!
Men enligt hans regler då ska man bara investera 15% av inkomsten.
Så dem pengarna du inte lägger på huset hade ändå gått till annat så att säga.
Detta då för att 15% går bra att hålla men över det lever man väl kanske inte så optimalt. Plus efter huset är betalt har man mer pengar över till annat!
Beror på hur mycket risk man vill ta dock så klar.
Bra svar dock! Håller med fullt ut. Alla kan inte leva samma liv.
Citera
2019-08-09, 16:25
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Självklart!

Min åsikt: Bra! 10-20 tusen ungefär ska man ha lätt tillgängligt för oväntade kostnader.
Min åsikt: Nja, har du t.ex. ett studielån med 0.5% ränta och bolån med 1.5% ränta så är det bättre att investera pengarna och få en högre avkastning på dom än vad du får betala för lånen.
Min åsikt: Varför? Det kanske handlar om 50-100 tusen som ligger och gör ingenting. På sin höjd kan man ha 20-30k som ligger. Hur ofta har man egentligen akuta utgifter som kostar uppemot 40-50 tusen?
Min åsikt: Duktigt, gärna mer än 15%.
Min åsikt: Gäller inte för oss i Sverige, men du kan öppna ett fondsparande åt dina barn.
Min åsikt: Nej behåll lån med låg ränta så länge som bara går och investera istället.
Min åsikt: Bra.
Citera
2019-08-09, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KorvOchMakaroner
Hans metod funkar säkert jättebra i USA men i Sverige gäller ju lite andra förutsättningar. Exempelvis är studielån väldigt förmånliga i Sverige medan dom är fruktansvärda i USA. Sedan har vi ju också ett annat pensionssystem och socialt skyddsnät. USA har ju ingen a-kassa eller uppsägningstid.

Jag använder hellre fyrahinkars-principen från rika tillsammans som är mer anpassad till svenska förhållanden.

Oj fyrahinkars? Hur funkar det för dig? Har du märkt stora förändringar i din privat ekonomi.
Vet ingenting om just det systemet själv.
Tror väl mest att man behöver fasta regler i sin ekonomi så det inte blir för mycket hit och ditt osv. Så bara man har en plan som går att följa är det fint.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in